یادواره منقدان آسمانی؛ معلم، سیف، کریمی، زاون

یادواره منقدان آسمانی؛ معلم، سیف، کریمی، زاون |جبارآذین |سرزمین هنر |سینما

درباره منقدان ارجمند و نازنینی چون اکبر عالمی، علی معلم، مسعودمهرابی، پرویزشفا و محسن سیف، به هنگام کوچ آسمانی آنها، یادداشتهایی قلمی کرده ام.

از همین رو با درود به روح بلند آنها و مقام رفیعشان، در این مجال به طور مختصر به دیگر مسافران ملکوت اشاره می کنم.

علوی طباطبایی از منقدان نامدار

ابوالحسن علوی طباطبایی؛ او از منقدان ، مترجمان و فعالان مطبوعات سینمایی و هنری بود که در زمینه نقد فیلم و ترجمه آثارسینمایی و هنری، یادگارهای از  خود بجا گذاشته است.

زنده یاد علوی طباطبایی کارشناس رشته زبان و ادبیات انگلیسی و نویسنده ای بدون حاشیه بود. او درسال هزار و سیصد و نود فوت کرد.

زاون قوکاسیان

زاون قوکاسیان؛ او کارگردان، فیلمساز، منقد و مدرس سینما وکارشناس شیمی بود. روانشاد قوکاسیان، دبیر جشنواره فیلم کوتاه حسنات و به پدر نقد سینمای اصفهان شهره بود.

نگارش نخستین کتاب درباره یک فیلم باعنوان “درباره چشمه” و چند نقد خوب سینمایی از آثار او است. زاون قوکاسیان سال هزار و سیصد و نود و سه درگذشت.

ایرج کریمی

ایرج کریمی؛ فیلمنامه نویس، کارگردان، منقد، فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر و مترجم چند کتاب سینمایی بود.

ازفیلم های او: نیم رخ، نسل جادویی، باغ های کندولوس، از کنار هم می گذریم و از ترجمه هایش: تولستوی ومرگ، ده سال باهملت و از تالیفاتش: ملال جدول باز و ادبیات از چشم سینما قابل ذکراند.

او سال هزار و سیصد و نود و چهار به آسمانیان پیوست.

حسن ملکی

حسن”منصور”ملکی؛ او از سینمایی نویسان و منقدان تلاشگر مطبوعات سینمایی بود. ملکی دبیر آموزش و پرورش، دبیرسینمایی روزنامه ابرار و انسانی وارسته و منقدی محترم بود.

حسن ملکی سال هزار و سیصد و نود و چهار از دنیا رفت.

روح بلندشان شاد و یاد تمام هنرمندان، منقدان و فعالان حوزه های سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیوی این سرزمین پرگهر گرامی باد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 2 =