مردان فرادست و زنان فرودست!
مردان فرادست و زنان فرودست! | جبار آذین | سینما | سرزمین هنر
یکی از دستاوردهای مهم سینما و تلویزیون کشور، پس ازانقلاب، حضور و فعالیت زنان درحوزه تولید آثار فرهنگی و هنری در مقام های کارگردان، فیلمنامه نویس، بازیگر، چهره پرداز و ایفای نقش های کلیدی در پشت تولیدات سینمایی وتلویزیونی و همچنین یافتن جایگاه مناسب و تعریف شده درقالب شخصیت های فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی است.
این دستاورد بزرگ و اساسی که در حیات و قوام سینما و سیمای کشور، سهم تاثیرگذار و تعبین کننده دارد، به رغم حضور گاه درخشان هنرمندان زن به عنوان کارگردان و بازیگر و..، با بیمارشدن تدریجی سینما و صداوسیما و دورشدن این رسانه ها از مردم و ارزشها وآرمانها، سلطه سلیقه مداری، تخریب مناسبات حرفه ای و حاکمیت سرمایه و سیاست به جای فرهنگ و هنر و اخلاق در فضای فرهنگ ایران بویژه سینما وسیما، به مرورکمرنگ و بیرنگ شده و همگام بارشد ابتذال و انحراف در پشت و روی پرده سینما و درون و برون قاب تلویزیون، نگاه ابزاری به زن ها را چه در تولیدات و نقش ها و چه صحنه های هنرآفرینی، به شیوه دوران حاکمیت فیلمفارسی، رواج داده است.
زنان فرودست ؟!
به گونه ای که در اکثر فیلم ها و سریال ها با کاراکتر زن و زنان فرودست در شمایل: معشوقه، سارق، کلفت، هوو، مظلوم، ذلیل، منحرف، مطیع و توسری خورکه وظیفه اش فقط خدمتکاری در خانه و تولید فرزند است، روبرو می شویم.
ایران امروز هر چه بیشتر از انقلاب و دستاوردهای انقلابی و مردم و ارزش ها فاصله گرفت، باز و بیش از گذشته به دامان فرهنگ غلط و ضدانسانی واخلاقی مرد سالاری خزید و حاصل آن، تحقیر زنان در جامعه ای سرمایه سالار که روزگاری قراربود، مردم سالار شود و مناسبات غلط اجتماعی و شغلی و تخریب شخصیت آن ها در داستانها و فیلمنامه های شبه سکسی با نگاه فرودستانه به جنس دوم؛”زنان”! همراه شد و تمام کاسه و کوزه های خیانت و انحراف و چندزنی مردان بر سر او شکست و شکسته می شود.
گرچه به همت هنرمندانی مانند “پوران درخشنده” در دفاع از شخصیت و حریم و حرمت و جایگاه زنان، آثاری ساخته شده است، اما تعداداین فیلم ها در مقایسه باتولیدات تخریبگر چهره و شخصیت زنان، بسیار محدود است.
کجایند زنان نامدار سینما
کجا هستند رخشان بنی اعتمادها، تهمینه میلانی ها، فاطمه معتمدآریاها و ….این رخداد اسفناک، زمانی کامل تر می شود که مناسبات فاسد جاری در پس تولیدات هنری، سینمایی و تلویزیونی به انتظارهای غیر انسانی و ضداخلاقی از زنان انجامیده و سبب راندن و بیکاری زنان شرافتمند شده و از بقیه هم همانند بردگان بهره کشی می کنند.
آیا این است معنای احترام به زنان وحمایت از توانایی ها و خلاقیت های آن ها.
ایران ما به معماران و معماری نوین درتمام عرصه ها بویژه فرهنگ وهنرنیازدارد!