نگارش نت پیانوی آثار حسین استوار

نت پیانوی آثار حسین استوار توسط بهار برخوردار به نگارش درآمد.

نگارش نت پیانوی آثار حسین استوار|سرزمین هنر|موسیقی

بهار برخوردار مولف کتاب «حسین استوار» با به نت درآوردن آثار این هنرمند، به احیای بخش مهمی از تاریخچه پیانونوازی ایرانی پرداخته است.

در این کتاب ۴۵ قطعه مشتمل بر پیش درآمدها، اپرت ها، تصنیف ها و رنگ های قدیمی به خط نت بین المللی با حامل مضاعف برای ساز پیانو با کوک ایرانی نگارش شده است. مبنای این کتاب صوت به جامانده از صفحات گرامافون کمپانی کلمبیا ضبط شده در تهران است.

این ضبط ها سال های ۱۳۰۷ و ۱۳۱۲ توسط استاد حسین استوار همراه دیگر استادان بزرگ موسیقی ایران در دوره ای طلایی انجام شده اند. بدین معنا که اکثر قطعات در زمان حیات خود آهنگسازان اجرا شده و به همین دلیل می توان صوت به جامانده را دقیق ترین و نزدیک ترین شکل به اجرای مورد نظر آهنگسازان دانست.

این کتاب آموزشی و پژوهشی علاوه بر احیای آثار ناب و کمتر شنیده شده، می تواند برای دیگر سازهای موسیقی ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

در مقدمه کتاب به تفصیل به نحوه کوک و اجرای تکنیک های پیانوی ایرانی پرداخته شده است.

برای اینکه این آثار مورد استفاده همه موسیقیدانان و علاقه مندان قرار گیرد، نسخه اصلی تمامی این اجراها در سایت www.pianoirani.ir  با امکان دانلود رایگان قرار داده شده است.

بهار برخوردار که در خانواده ای اهل هنر و موسیقی متولد شده، تحصیل کرده موسیقی از دانشکده هنرهای زیبا در مقطع کارشناسی و رشته آهنگسازی در مقطع کارشناسی ارشد است.

وی در نوازندگی پیانو، تار و سه تار تبحر دارد و علاقه وافر او به پیانوی ایرانی سبب ساز تلاش های مستمر وی در این زمینه بوده است.

از دیگر کتاب های برخوردار می توان به مجموعه سه جلدی «بچه های دیروز بچه های امروز» ، «مشیر همایون شهردار» ، «پیانوی مرتضی محجوبی و آواز قمرالملوک وزیری» و همچنین «ردیف پیانوی استاد مرتضی محجوبی» اشاره کرد.

کتاب «ردیف پیانوی استاد مرتضی محجوبی» که به چاپ سوم رسیده است، سال ۱۳۹۷ برای اولین بار توسط بهار برخوردار به خط نت بین المللی نگاشته شد و از سوی سازمان میراث فرهنگی به دو پرونده میراث ناملموس ملی به عنوان مرجع اضافه شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 40 = 50