روایت پیش‌بینی نشده از «دلشدگان» نمایشگاه عکس پیمان هوشمندزاده

منصوره صالحی‌سِنِجانی

روایت پیش‌بینی نشده از «دلشدگان» نمایشگاه عکس پیمان هوشمندزاده|منصوره صالحی‌سِنِجانی|سرزمین هنر| هنرهای تجسمی|  وقتی توسط دوستی به نمایشگاه عکس پیمان هوشمندزاده دعوت می‌شود اما در لحظه ورود به حیاط گالری “پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱” در تاریک روشن آغازِ شب، مردی را می‌بیند که سیگار به دست در بالکن قدم می‌زند، شبیه “محمد چرمشیر” است. اوست” پیمان هوشمندزاده” و صالحی در لحظه می‌شود “گزارشگر هنرلند” همان‌طور که هوشمندزاده در کتابش (جمعه را گذاشتم برای خودکشی) نوشته:

“آدم‌ها در یک بازه‌ی رفتاری گسترده در حرکت و در تغییرند. کسی ثابت نمی‌ماند.”
چیدمان آکواریومی ورودی که از توضیح جناب هوشمندزاده متوجه شدم کسانی هستند که به او آشپزی آموخته‌اند، پاگیرم کرد و البته دیدار کنندگان دیگر را.
عکسی روی کفگیر دیگری روی رنده و عروس و دامادی در دایره چای صاف‌کن! پدر و مادرش.

بعد از راهرو وارد فضای اول می‌شوم.
قاب اول ایست می‌دهد!

نمایی از بالا از یک سینی پر از استکان چای‌ِخورده شده!

 


سالن یک را دیوار به دیوار، قاب به قاب طی می‌کنم.
نفسم سبک می‌شود و حس زندگی در لایه‌های پنهانم رسوخ می‌کند و پر از شوق می‌شوم. مصداق زیبایی در سادگی است و مهم بودن امرِ روزمره.
از دیدار کنندگان شناختشان از هوشمندزاده و آثارش را جویا می‌شوم.

 

نمایشگاه دلشدگان نمایشگاه عکس پیمان هوشمندزاده
نمایشگاه دلشدگان نمایشگاه عکس پیمان هوشمندزاده
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید


سینا دادخواه: نویسندگی ایشان مهم است،  طنز خیلی قوی ای دارند، شمرده نویسی قوی وعکاس و بیشتر از عکاس کار چندرسانه‌ای می‌کنند اینها کارهای عجیب و جالبی‌اند.
بانوی عکاس: خیلی کارهایشان زنده بود و در نگاه اول آنچه برام جالب بودچیزهایی را عکس گرفته بودند که همه ما هر روز می‌بینیم منتها از نگاه جدیدتر و جالب‌تر، منتظر اتفاق خاصی نبودند اتفاق خاص در عکس‌ها افتاده. به عنوان کسی که یک عالمه عکس دیده عکساهای ایشان را دوست داشتم!


دیدار کننده آرشیتکت: اولین بار است که به نمایشگاه ایشان اومدم و با وجود این‌که از نوستالژی‌ها عکس گرفته اما نوگرا بودنشان را در عکس‌ها می‌بینم و حس خوبی گرفتم.

دانشجو رشته طراحی صنعتی: ایشان را از اینفوگالری می‌شناسم.کارهایشان خیلی بی‌شیله‌پیله است و خانگی است  و حس راحتی به آدم می‌دهد.بیان این که زندگی همین چیزهای ساده‌ است.

بانوی‌جوان علاقه‌مند به هنر: زیست ساده‌ای که ایشان به نمایش می‌کشد کاملا ملموس است و باعث می‌شوذ که ما تک‌تک چیزهایی که ایشان به نمایش می‌گذارند با تمام وجودمان درک می‌کنیم چون دقیقا تجربه‌زیسته خودمان و تک‌تک ماها می‌تواند باشد و این است که احساس نزدیکی بین ما و اثر وی به وجود می‌آورد.

عکاس‌‌جوان: چیزی که من را  به آقای هوشمند زاده نزدیک می کند زندگی واقعی است! آن چیزی که به تصویر می‌کشند، هر روز می‌بینیم. زشتی زیبایی، هرج و مرج و نزدیک به چیزی است که علاقه‌مندم و دنبال می‌کنم.
بعضی‌ها خیلی وقت است آثار ایشان از کتاب و عکس را پی‌گیرند و عده‌ای کتابش را خوانده اند و اولین بار است به نمایشگاهش می‌آیند و دیگرانی از ورود به گالری تازه با آثارش آشنا شده‌اند؛ هر چند او چهارده نمایشگاه عکس و هفت مجموعه داستان چاپ شده در ادبیات را پشت سر گذاشته و این بار با “دلشدگان” غریب و آشنا را به ۰۰۹۸۲۱ در خیابان کریم‌خان‌زند، خردمند شمالی، کوچه‌هجده و پلاک بیست و پنج کشانده است.
هنوز وقت باقیست!
نمایشگاه عکس پیمان هوشمندزاده تا پایان پنجم دی‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت شانزده تا بیست فرصت دیدار از ” دلشدگان” را دارید.

نمایشگاه دلشدگان نمایشگاه عکس پیمان هوشمندزاده
نمایشگاه دلشدگان نمایشگاه عکس پیمان هوشمندزاده
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 4 = 1