سنگها سخن می گویند | گزارشی از نمایشگاه مهدی اخویان

سنگها سخن می گویند | گزارشی از نمایشگاه مهدی اخویان | منصوره صالحی سنجانی| سرزمین هنر| هنرهای تجسمی |شنبه ۹ دیماه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی در گالری جاوید با مجموعه‌ ” سنگها سخن می گویند” گوهری دیگر از نیشابور را به مخاطبان هنرلند معرفی می نماییم.

یادگار محمدقاسم اخویان هنرمند فقید تیشه‌داری، محمدمهدی اخویان به سال ۱۳۳۸ متولد شد و بعد از تحصیلات مقطع‌ متوسطه ۱۳۶۲ در دانشکده هنرهای‌ زیبا ادامه تحصیل داد.
بعد از مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۷۵، دز سال ۱۳۹۰ با دکترای پژوهش هنر از دانشگاه شاهد فارغ‌التحصیل شد.

یک دیدار کننده درباره آثار ایشان گفت: فضای کارهایشان فضای جدید بود، از اینکه از جنبه سورئال استفاده کردند سورئال هم نیست. دید جدیدی نسبت به طبیعت و آنچه که در ذهنشان بوده ارائه دادند. جان بخشیدن به چیز بی‌جان.
مهدی اخویان هنرمندی که این نمایشگاه به آثار او مزین شده در گفتگو با ما چنین گفت:
نقاش ضمیر ناخودآگاه شخصی و جمعی‌اش را در کار می‌آورد. تجلی جرقه‌های کودکی روی تابلو. خراسانی‌ها بیشتر جان پندارند، و اینکه من سنگ را نماد گرفتم موجود زنده است شما هر چیز در دنیا ببینید سلول و مولکلول‌هایش در حال تغییر است همه چیز در حال شدنش است برمی‌گرد به فلسفه ملاصدرا.

مهدی اخویان
مهدی اخویان – نمایشگاه سنگها سخن می گویند
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

شما قبرستان را می‌بینید و تخم کبوتر را که می‌خواهد تازه زندگی را شروع کند
سنگ را می‌بینید که ماهی از دل سنگ بیرون میاد و زنده می‌شوند. کارهای من لازمانی و لامکانند.
انسانی که خودش را بالا می‌گیرد؛ از بالا که به زمین نگاه کنید زمین یک نقطه است.
بیشتر دوست دارم مفهومی کار کنم اما مفهومی‌های من از قبل فکر شده نیست.
اشاره به یادگاری‌نویسی و انسان دوست دارد که بماند و دوست دارد بگوید من هستم.
یک سورئالی که شبیه غربی‌ها نیست و برای لذت بردن کار می‌کنم. ذهنی و مستقیم کار می‌کنم و گاهی اوقات درمی‌آید. اگر نتیجه چیز دیگری باشد به توصیه پدرم نباید از چیزی شکست بخوری شما با بوم و تابلو و رنگ  در حال جنگیدنید.
پدرم آجری که می‌شکست اگر کس دیگری بود می‌انداخت کنار ایشان همان را تبدیل به کار دیگری می‌کرد. می‌گفت برو جلو و دست کار خودش را می‌کند. به پیکاسو می‌گویند شما داری اثر هنری خلق می‌کنی؟ می‌گوید؛ نه من دارم نقاشی می‌کشم؛ اثر هنری خودش خلق می‌شود. دست آدم نیست از نظر من. هنر چیزی است که خودش می‌آید نباید نمی‌شود کاریش کرد، باید زیاد کار کنی تا به این تجربه و نتیجه برسی.

سنگها سخن می گویند


درخیابان ولی‌عصر، ابتدای زرتشت غربی، خیابان یزدان پلاک ۱۷ واحد ۱، گالری جاوید!
همه روزه جز یک‌شنبه‌‌ها از ساعت ۱۶ الی ۲۰ عصر .
تا ۱۵‌ دی ماه ۱۴۰۲ برای دیدار سنگهای راوی “مهدی اخوی‌یان”فرصت دارید.

سنگها سخن می گویند
نمایشگاه سنگها سخن می گویند از آثار مهدی اخویان دی ماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 1