جیران در توقیف ، سیاوش در زندان

فیلیمو در چالش با ساترا

جیران در توقیف ، سیاوش در زندان | علیرضا دباغ | سرزمین هنر| تلویزیون | سریال جیران که در پلتفرم فیلیمو مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است به دستور مقام قضایی دادسرای فرهنگ و رسانه تا اطلاع ثانوی اجازه نمایش عمومی نخواهد داشت. این در حالی است که دنبال کنندگان سریال در انتظار دیدن قسمت جدید این سریال و سرنوشت قهرمانان داستان از جمله سیاوش بودند.

جیران داستانی برگرفته از یک واقعه تاریخی است که با تخیل نویسنده در هم آمیخته است . خدیجه تجریشی دختر زیبارویی است  که ناصرالدین شاه قاجار را اسیر عشق خود می کند و خود نیز دلباخته ی شاه می شود و به حرمسرای ناصری راه می یابد و درگیر ماجراهای مختلفی می شود. خدیجه که نامش توسط شاه قاجار به جیران تغییر می یاید به گواه تاریخ جایگاه ویژه ای در قلب شاه می یاید. و آنگونه که روایت شده است، با وجود عمر کوتاه خود و زندگی پردرد و رنجی که در حرمسرای شاه داشت، اما چنان شاه را شیفته خود کرده بود که هیچ کدام از زنان ناصرالدین شاه نتوانستند به آن درجه از محبوبیت وی در قلب شاه دست بیابند.

ماجرای جیران در فیلیمو

این داستان تاریخی دستمایه ی سریالی شده است که از زمستان ۱۴۰۰ در پلتفرم فیلیمو به خانه های ایرانیان راه پیدا کرده است و بنا به ادعای مدیر فیلیمو بیش از  ۱۰ میلیون نفر بیننده را با خود همراه کرده است.فیلمنامه «جیران» را احسان جوانمرد و حسن فتحی نوشته اند و اسماعیل عفیفه تهیه کنندگی این کار که حسن فتحی  کارگردانش بوده را برعهده داشته است.

با این حال یک شاکی خصوصی که هنوز اطلاعی از مشخصات وی به طور رسمی اعلام نشده ، مدعی شده است که فیلمنامه ی این سریال سرقتی از نوشته ی او بوده است. دادسرای رسانه و فرهنگ برای رسیدگی به این ماجرا دستور توقف نمایش این سریال را تا رسیدگی دقیق به پرونده صادر کرده است. ظاهراً بازپرس این دادسرا در این زمینه نظر ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) را جویا شده است و رسیدگی به شکایت شخص خصوصی هنوز ادامه دارد.

ساترا ماه گذشته در اخطاری جدی به برخی از پلتفرمها از جمله «فیلیمو» و «نماوا» درمورد عدول آنها از قوانین این سازمان اخطار داده بود و به نهادهای مختلف مرتبط با فضای مجازی و همچنین دادسرای فرهنگ و رسانه برای رسیدگی به تخلفات این پلتفرمها نسبت به وظایف خود در قبال رعایت ضوابط مربوطه هشدار داده بود. هشداری که با واکنش برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد اما تضمینی برای ممانعت از فعالیتهای این پلتفرمها نداشت.

گلایه های شکوری مدیر فیلیمو از ساترا

اینک با طرح شکایت شاکی خصوصی دادسرای فرهنک و رسانه حکم به تعلیق نمایش سریال جیران داده است و باوجود آنکه هنوز شکایت ساترا از این پلتفرم به جایی راه نیافته است این دادگاه از ساترا درباره ادعای شاکی خصوصی استعلامی انجام داده است. شکوری مدیر فیلیمو در این باره در رشته توییتی چنین گفته است:

ساترای عزیر!

کاش پای حکم داوری عدم شباهت دو فیلمنامه که بعد از یک ماه خسارت مادی- معنوی زیاد و چندید جلسه کارشناسی صادر کردی می ایستادی و در توقیف مجدد جیران با بهره برداری رسانه ای عجولانه، نقشت را پر رنگ نمی کردی!

تاکنون سابقه نداشته مقامات قضایی دستوری برای فیلیمو و آپارات داشته باشند و خود را نیازمن به واسطه گری شما بدانند! این روش تأمین وجاهت نیست! حداقل کمی نقش بی طرفانه بازی کنید تا دلمان الکی خوش شود.

توییتهای مدیر فیلیمو درباره سریال جیران
توییتهای شکوری مدیر فیلیمو درباره سریال جیران

وی سپس از آزارهای ساترا گلایه کرده است و در پایان با دادن آماری اعلام کرده است که:

“طبق آمار ما، ۶میلیون نفر قانونی و ۵ میلیون نفر غیرقانونی یعنی مجموعاً ۱۱ میلیون نفر از تماشای جیران این هفته محروم شدند.”

ساترا در مقام داوری از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه

اگر چه سنجش این آمار به دلیل عدم دسترسی به منابع مستقل و آمارگیری مستند قابل رد یا اثبات نیست، اما «شکوری» در حالی ساترا را به اذیت و آزار متهم کرده است که بنا به اظهارات مدیران سایر پلتفرمهای دارای مجوز ساترا، بیش از هر پلتفرم دیگری از حمایتهای ساترا برخوردار بوده است. و در حالی که بیش از ۱۰۰ رسانه دارای مجوز از ساترا هیچگاه امکان حضور در دفتر امامیان را نداشتند اما مدیران ساترا ظرفیت ویژه ای برای ملاقات با مدیران فیلیمو قائل بوده اند. اینک اما ظاهراً با تغییر مدیریت ساترا و رفتن «امامیان» از این مجموعه و روی کار آمدن «مقیسه» نقش نظارتی ساترا بر تخلفات پلتفرمهای مختلف ازجمله «فیلیمو» بیشتر شده است و چتر حمایتی بی سابقه ساترا از این پلتفرم کمرنگ تر شده است.

باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این شکایت به کجا خواهد رسید و اینکه آیا شاکی خصوصی در این رابطه محق بوده است یا خیر اما از همه مهمتر این است که گرچه ساترا خود از فیلیمو شکایت دارد اما در جریان حکمیت بین شاکی خصوصی و فیلیمو نقش منصفانه ای ایفا نماید تا حکم صادره به عدالت نزدیک باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

64 − 59 =