تغییر آنی مدیر موزه هنرهای معاصر،از روی پختگی بود یا ناپختگی؟!

معاونت محترم هنری وزارت ارشاد که می گویند باسابقه است در این عرصه،آیا نمی دانست و نمی داند که تغییر آنی مدیر یک مرکز مهم هنری چه پیامدهایی به دنبال دارد و چه شایعاتی ایجاد می کند؟

تغییر آنی مدیر موزه هنرهای معاصر،از روی پختگی بود یا ناپختگی؟!|سرزمین هنر|سیدرضا اورنگ|هنرهای تجسمی

تغییر ناگهانی مدیران، بی شک نمی تواند امر مطلوبی باشد،مگر اینکه دسته گلی آشکار به آب داده باشند که چندی پیش در یکی از موسسات وابسته به وزارت ارشاد این اتفاق افتاد!اما همیشه این گونه نیست.

موزه هنرهای معاصر تهران مهم ترین مرکز هنرهای تجسمی ایران است و در این هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد.اگر روی این مرکز حساس،حساسیت وجود دارد کاملا عادی است،چون گنجخانه و آینه هنر ایران و جهان است و بسیار ارزشمند.

نمی خواهم بگویم در این چهار دهه کدام یک از مدیران این موزه موفق بوده اند یا از راه میانبر آن به کجاها رسیده اند!حرف بر سر این است که ضمن حفاظت از این موزه،باید عقل و تدبیر را هم فانوس راه قرار داد.

اتفاقی که خواسته یا ناخواسته در موزه هنرهای معاصر افتاد،برای هر دوستدار هنری ناخوش بود و آزار دهنده.مطمئنا برای مدیر این موزه ناخوش تر بوده،زیرا به غیر از خدشه در امانتداری،مدیریت اش نیز زیر سوال رفت.بنابراین اگر کوته فکری، فکر کند که مدیر موزه خودش به این گروه نمایشی اجازه داده تا آن حرکت زشت را در پایان پرفورمنس شان اجرا کنند،باید به عقل خویش شک کند.

در این گونه مواقع نمی توان مدیریت و روابط عمومی آن را زیر سوال برد،چون تمام ملاحظات را انجام داده و بی شک بارها تمرین و اجرای این گروه را برای اطمینان کامل بیشتر دیده بوده اند تا اتفاقی نیفتد،اما مقابل چشم آنان و اهالی رسانه رخ داد.

افتادن این اتفاق عمدی بوده یا خیر؟فعلا معلوم نیست.حالا که این فاجعه در موزه رخ داده و به یکی از آثار معروف و پربازدید آن کمی آسیب رسیده،باید بابت آن همه را گردن بزنیم یا با تعقل امور را اصلاح کنیم؟

تغییر آنی مدیر موزه هنرهای معاصر بعد از این اتفاق نشانه چیست؟چرا باید معاونت هنری وزارت ارشاد که وظیفه سنگینی نیز دارد،این گونه تابع جو شود و تصمیمی نادرست و فوری بگیرد؟

آیا در این زمان اندک موضوع را آسیب شناسی کرده و به این نتیجه رسیده که مدیر این موزه خدای ناکرده از روی عمد این کار را کرده؟!

آیا تحت تاثیر فشار رسانه ها یا مقامات بالاتر قرار گرفته که در اسرع وقت مدیر موزه را تغییر داده؟آیا از مدت ها قبل منتظر فرصتی بوده تا اتفاقی پیش بیاید که او را تغییر دهد؟

مطمئنا اینها سوالات و شائبه هایی است که به ذهن هنرمندان کاربلد و رسانه ای های کارکشته می رسد.معاون هنری وزارت ارشاد چه جوابی برای این پرسش های ساده دارد؟

معاونت محترم هنری وزارت ارشاد که می گویند باسابقه است در این عرصه،آیا نمی دانست و نمی داند که تغییر آنی مدیر یک مرکز مهم هنری چه پیامدهایی به دنبال دارد و چه شایعاتی ایجاد می کند؟

الان این شائبه وجود دارد و شایعه ای گوشی به گوشی دست به دست می شود که نکند اتفاقی که در موزه هنرهای معاصر افتاد از پیش طرح ریزی شده بود تا بهانه ای برای تغییر مدیر آن باشد؟!

به راست و دروغ این شایعات کاری نداریم،چون از حقیقت ماجرا بی خبریم و نمی توانیم درباره آن قضاوت کنیم،اما به عقیده حقیر،تغییر آنی مدیر موزه هنرهای معاصر از سر پختگی نبود،از روی ناپختگی بود.

اگر مشورتی هم شده باشد،مشاوره نادرستی به او داده اند که چنین تصمیم ضرب الاجلی را گرفته است.شاید هم دستور از بالا بوده و معاونت هنری تنها اطاعت امر از مافوق خویش کرده.

معاون هنری وزارت ارشاد، باید جوابگوی سوالات باشد و خیلی روشن و شفاف بگوید،آیا واقعا این تغییر آنی به خاطر اتفاقی است که در موزه افتاده یا دلایل دیگری داشته و دارد؟

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

87 − 82 =