مصاحبه اختصاصی با «داریوش مهرجوئی» درنمایشگاه بین المللی کتاب تهران

“داریوش مهرجوئی” هنرمندپیشکسوتی است که به دلیل کارگردانی سینما و خلق  آثار جاودانی مانند ” گاو “,اقای‌هالو” و “هامون” از شهرت و خوشنامی‌در جامعه فرهنگی و هنری شناخته می‌شود؛ اما او یک رمان نویس نیز هست. از او تاکنون دو رمان به چاپ رسیده است.«درخرابات مغان» و«آن رسید لعنتی»؛ که این اثر اخیر در بیست ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به وسیله انتشارات به نگار دراخنیار علاقمندان قرارگرفت. در روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه جشن امضای این کتاب در  در سال c1، راهرو ٢، غرفه ٢ (شهر آفتاب) انتشارات به نگار باحضور ایشان و جمع زیادی از دوستدارانشان برگزار شد . در حاشیه این مراسم از ایشان درخواست مصاحبه ای کردیم که قرارشد پرسشها برای ایشان ایمیل شود و ایشان مطالعه و پاسخ دهند. آنچه می‌خوانید حاصل این گفتگوی کوتاه ومکاتبه ای است که تقدیمتان می‌شودو «هنرلند»لازم می‌داند همین جا از هنرمند گرامی‌جناب آقای حنیف سروری که امکان این مصاحبه  را فراهم کردند تشکر نماید

minilogo اسم کوبنده ای برای رمانتان انتخاب کرده اید:آن رسید لعنتی
چرا اینقدر کوبنده؟
اسم کوبنده یعنی چه ؟ اگر کتاب را خوانده باشید می‌فهمید که چرا ان رسید لعنتی بود .

minilogoفیلمسازی را بیشتر دوست دارید یا رمان نویسی را ؟وجوه برتری هرکدام نسبت به دیگری ازنظر شما کدام است؟

فیلم سازی یا رمان نویسی . هرد و یکی است و بیش و کم از یک ساختار و شکل زیبا شناختی بر خوردارند . ولی در رمان نویسی راحت ترم . البته من خود را ادبیات چی نمی‌دانم . و دوست ندارم با نثر کلنجار بروم … ساده می‌نویسم چون بهترین وسیله بیان است . در سینما همیشه دغدغه زمان پیش می‌اید . اینکه باید همه چیز را در دو ساعت گفت . در حالی که در رمان چنین محدو دیتی ندارید . در رمان می‌توان عمیق تر به درون اندیشه و احساس شخصیت‌ها رفت . و خواننده را در خلق شخصیت ازاد گذاشت ,نوعی دعوت به خلق اثر است . در سینما او را دو ساعت در اطاق تاریک حبس می‌کنیم و یه مشت تصویر و صدا به خورد او می‌دهیم که باید بی وقفه هضم کند …و همین رابطه را مشگل می‌کند , چون ممکن است در ان لحظه تما شاگر حوصله دریافت چنین تصا ویر و مفا هیمی‌را نداشته باشد . حال انکه در زمینه رمان , خوانند وقتی حالش خوش نیست و حوصله فکر کردن ندارد کتاب را می‌بندد و می‌گذارد کنار برای وقتی که حالش را داشت و می‌توانست با نویسنده خوب همدلی و هم فکری کند .

minilogoبه نظرشما ایا فیلمسازان باید دائما کتاب بخوانند؟ یا فیلم ببینند؟
سینما گر باید همه چیز بخواند … رمان  فلسفه  روانشناسی  تاریخ  سیا ست  مذهب   عرفان نقاشی تاتر و فیلم نامه همه این‌هاست که از ا و کار گردان سینما می‌سازد , نه فقط بچسبد به دیدن فیلم یا خواندن فیلم نامه .

minilogo آیا می‌توانیم بگوئیم نوع در کارهای شما شاخصه اصلی روح بلند پروازتان است؟ آخر هیچکدام از کارهایتان باهم شباهتی ندارد.از «گاو» تا «چه خوبه برگشتی»  و از کارگردانی تا رمان نویسی؟
همه هنرمندان و نویسندگاان دوره‌های مختلف دارند … نمونه بارزش شکسپیر است که هم تراژدی‌های دلخراش می‌نوشت و هم کمدی‌های خنده دار و سرگرم کننده ولی پر معز و پر معنا . منهم هم گاو و پست چی ساخته ام هم اجاره نشین‌ها … چه خوبه برگشتی , اقای‌هالو , مهمان ما ما ن این‌ها کمده‌های من است … من دلم می‌خواهد در همه زمینه‌ها کار کنم … قانونی وجود ندارد که چرا نباید چنین کنم . فیلمسا زی هم که گفتم عین رمان نویسی است از نظر شخصیت پردازی و داستان سرا ئی و غیره … و بهترین کار برای پرکردن وقفه‌ها ئی که برا ساختن یک فیلم پیش می‌اید که گاه به چند سال طول می‌کشد … من علاوه بر نویسندگی , که با فیلم نامه‌هایم شروغ کردم کارهای بد دیگری هم می‌کنم مثل نقاشی و نواختن و پرداختن به موسیقی …

 


عکس از رضا دشتی:IBNA.IR

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.