نقد فیلم بدون تاریخ بدون امضاء| انسانیت تاریخ و امضاء نمی‌خواهد

انسانیت تاریخ و امضاء نمی‌خواهد!

یادداشتی بر فیلم بدون تاریخ بدون امضاء

 

 

قصه فیلم:

روایت دو زندگی متفاوت میان یک خانواده مرفه و یک خانواده فقیر در امتداد هم با فاصله طبقاتی زیاد ، با یک تصادف رانندگی به هم پیوند می‌خورد و به افشای واقعیتی تلخ در فروش مرغ مردار به فقرا منجر می‌شود و ……

 

 

شناسنامه فیلم:

کارگردان :وحید جلیلوند/فیلمنامه:علی زرنگار، وحید جلیلوند/مدیر فیلمبرداری:پیمان شادمان فر/ تدوین : وحید جلیلوند،سپهر وکیلی/ بازیگران:امیر آقایی،هدیه تهرانی،سعید داخ،علیرضا استادی،زکیه بهبهانی و نوید محمد زاده

 

 

نقدفیلم بدون تاریخ بدون امضاء

 

وحید جلیلوند یک رادیویی تمام عیار و اصیل است. او با ساختن دو فیلم بلند سینمایی ثابت کرده است که رادیو هم می‌تواند خاستگاه هنرمندان بسیاری در عرصه‌های مختلف از جمله سینما باشد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

وحید جلیلوند با ساخت فیلم سینمایی چهارشنبه ۱۹ اردی بهشت گام بلندی را در فیلمسازی حرفه ای ایران برداشت.

علاقه او به ساخت فیلمهایی با ژانر اجتماعی در این دو فیلم بسیار مشهود است و این بار او پترن فداکاری و دگرگونی را در فیلمنامه اش به هم آمیخته تا داستانی خوب را روایت کند.

در این فیلم هم مثل فیلم قبلی جلیلوند، یک موقعیت انسانی نشان داده می‌شود. موقعیتی بدون پیچیدگی و با روایتی خطی که توانسته با مخاطب پیوند بخورد و احساسات او را برای درک موقعیتهای انسانی تحریک کند.

فیلم جلیلوند یک فیلم انسانی _اجتماعی است که می‌تواند تلنگری باشد به جامعه ای که در ان ایثار و فدا کاری و انسانیت در حال رنگ باختن است .انتخاب دگر جا(پزشکی قانونی)برای روایت قصه،یکی از نکات قابل تامل در فیلم است.

 

بدون تاریخ بدون امضا
بدون تاریخ بدون امضا

 

کارگردان بسیاری از دیالوگها و صحنه‌های غم انگیز و غیر ضروری را حذف می‌کند و یا در نمایی اکستریم لانگ شات به نمایش می‌گذارد. (مثلا وقایعی که مخاطب از ان اطلاع دارد بدون دیالوگ و در نمایی دور نشان داده می‌شودو نمای صحنه عزاداری در قبرستان نیز در نمایی بسیار دورتر؛البته فیلمساز می‌داند که نیازی نیست غم را به زور نماهای بسته به خورد تماشاگر بدهد.)

بازیهای امیر آقایی ونوید محمد زاده چون همیشه بسیار درخشان بود .فیلمساز با ترفندی حرفه ای خود را از بازی دزد و پلیس به دور نگه داشت و سعی نکرد مقصر اصلی بیماری (مثلا صاحب مرغداری) را به عنوان آدم بد قصه به محاکمه بسپارد.این نکته نشان دهنده حرفه ای بودن یک فیلمساز وارائه کاری بدور از شعار زدگی است.در فیلم درخشان بدون تاریخ بدون امضاء وجدان انسانها محک زده شد و این کار چقدر دلنشین بود.

وحید جلیلوند و خانواده رادیویی_سینماییش بار دیگر پای یک فیلم خوب را امضاء کردند؛البته با تاریخ ،آن هم در جشنواره سی و پنجم فجر

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.