ردپای موش و گربه مدرن در نشر چشمه

گزارش اختصاصی از آرش سراجیان طهرانی

شاید هربار که نام موش و گربه به ذهنمان خطور می کند نا خودآگاه یاد تام و جری شخصیت های معروف کارتونی می افتیم اما اگر یک کمی به ادبیات کهن خودمان سرک بکشیم، ردپای موش و گربه راجزو شاهکار بزرگترین طناز کشورمان خواهیم یافت.

                           ای خردمند عاقل و دانا                                          قصه موش و گربه برخوانا

از موش و گربه تا موش و گربه

روایت طنز گونه و گاه تلخ عبید زاکانی از زمانه حمله و آشوب به ایران زمین در تمامی آثارش به میراث مانده است. «موش و گربه» که اثری منظوم و با قالبی خاص ارائه شده است ، تمامی حس لطیف و گزنده طنز را به کام ما می چشاند .
حالا تمام اینها را در خاطر داشته باشید و تصور کنید کاریکاتوریست برجسته ای که از زمان مرحوم گل آقا خنده برلبان ما نشانده و همیشه آثارش مورد توجه مخاطبان عام و خاص بوده است ، بخواهد موش و گربه را با زبان امروزی و تصاویر طنز گونه حکایت نماید .
کتابی با عنوان روی جلد«موش و گربه»به روایت عبید( با خط خوردگی رو کلمه عبید ) “با جلد زرد رنگ و منقوش به کاریکاتوری از جمعی از موشان در مقابل دم و پنجه های یک گربه توسط نشر چشمه به چاپ رسید .

رونمایی از کتاب

روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۹۷ ساعت ۷ شب زمانی بود که بزرگمهر حسین پور در طبقه دوم نشر چشمه حاضر شد و مراسم رونمایی از کتاب «موش وگربه به روایت عبید و دستکاری بزرگمهر حسین پور» در جمع علاقه مندان این هنرمند و مدیران و مسئولین نشر چشمه برگزار گردید.

کتاب موش و گربه دستکاری بزرگمهر حسین پور
کتاب موش و گربه

این کتاب دومین مجموعه کتاب مصور نشر چشمه است که پس از دو سال کش و قوس و پیگیری ( که آخرش هم ما نفهمیدیم چرا ؟) به چاپ رسید .
بزرگمهر حسین پور در خصوص ایده نوشتن این کتاب به دوران طفولیت و مطالعه کتاب موش و گربه به قالب یک کتابچه کاهی با نقاشی های ابتدایی اشاره کرد و گفت:

این کتاب را که می خواندم هم ریتمش برایم جذاب بود و هم چنین قافیه چینی در ادبیات ندیدم و طنز رندانه ای دارد و نکته مهم اش این است که شخصیت مثبت و منفی ندارد و حتی نتیجه گیری اخلاقی ندارد . یک شیوه ابزود ( عبث گونه ) دارد که من خیلی دوست داشتم . آن زمان زیاد متوجه نمی شدم که ماجرا چیست و لی بعدها از کاراکتر عبید خیلی لذت بردم و در آثار و کتاب های مختلفش هم این رویکرد را می دیدم .

«عبید» نتیجه گیری نمی کند و بسیار دیدگاه مدرنی دارد و طنز هایش را که بخوانید احساس می کنید تازه نوشته شده اند و برای همه دوران ها تازه است .«عبید» قدرت واژه چینی و بیان کلامش را نمی خواهد به دید همگان بنماید و با زبان ساده، طنز را بیان می کند و این باعث شد که من تصمیم بگیرم باز آفرینی از این اثر داشته باشم.”

بزرگمهر حسین پور در کنار تغییر و بقول خودش دستکاری اشعار عبید ، کاریکاتور های زیبایی را هر صفحه به تصویر کشیده است اما در این خصوص به نکته مهمی اشاره می کند ” … مردم عادی ما بیشتر با کلمه ارتباط دارند تا تصویر . مثلاً ما نقاش های سرزمینمان را آنقدر نمی شناسیم ولی شعرا را می شناسیم ..”

کتاب موش و گربه دستکاری بزرگمهر حسین پور
کتاب موش و گربه دستکاری بزرگمهر حسین پور

این کتاب که در … صفحه ( صفحات کتاب دارای شماره نیست ؟؟) به چاپ رسیده است بسیار سریع قابل مطالعه است و شاید ۱۰ دقیقه تا نیم ساعت بیشتر زمان شما را نگیرد اما مطمناً کاریکاتور ها و طنز جذاب و به روز «حسین پور» را برای مدتها به خاطر خواهید داشت .البته اگر مثل من شانس داشته باشید و در مراسم رونمایی کتاب حاضر باشید یک امضای گربه نشان هم از بزرگمهر حسین پور به یادگار خواهید گرفت . در پایان چند بیتی که زینت پشت جلد کتاب شده را با هم بخوانیم
بخوانم من برایت داستانی
اگه عقلت رسه تو کف بمانی
ای رفیق عاقل و دانا
قصه موش و گربه برخوانا
از قضای فلک یکی گربه
بود چون اژدها به کرمانا
شکمش طبل و سینه اش پروتز
شیردم و پلنگ چنگالا
رفت روزی به سوی انباری
از برای شکار موشانا
پشت یک بت شراب خزید
همچو دزدی که در خیابانا
ناگهان موشکی ز سولاخی
سوی شیشه بشد چو دیوانا
سر به بطری گذاشت و هی نوشید
مست شد عینهو فیلمانا…

خواندن این کتاب برای دوستداران طنز خالی از لطف نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

80 − 76 =