فرود به ملاقات فرهاد رفت | درگذشت فرود گرگین پور

پیشکسوت موسیقی و از مفاخر ایل قشقایی

فرود گرگین پور هنرمند پرآوازه ی کشورمان دارفانی را وداع گفت. او در ۱۳ اسفند ۱۳۲۴ در خانواده ی مشهور به فرهنگ و هنر در ایل قشقایی دیده به جهان گشود. پدرش حبیب خان گرگین پور از اساتید موسیقی قشقایی  و مادرش از خاندان به نام و فرهنگ پرور بهمن بیگی بود که محمد بهمن بیگی سرآمد فرهنگیان عصر خود به شمار می رفت و بنیانگذار آموزش و پرورش عشایر کشور شناخته می شود.

خاندان هنرمند گرگین پور

فرود گرگین‌پور برادر «فرهاد گرگین‌پور»  از نوازندگان نامی ایل قشقایی بود. همسر او افسانه جهانگیری از خواننده‌های مشهور قشقایی است. وی از کودکی با نوازندگی آکاردئون، یادگیری موسیقی را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ جهت اعتلای کار خویش از کلاس‌های نورعلی خان برومند، حبیب‌الله بدیعی، علی تجویدی و علی‌اصغر بهاری بهره برد.

فرود تحصیلات خود در رشته ی موسیقی را در دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۴ به پایان رساند و از همان سال به تشویق نورعلی خان برومند به نواختن ساز کمانچه پرداخت. از آثار وی می‌توان ترکمن صحرا، هجران، کوراغلو و مجموعه موسیقی قشقایی را نام برد.

فرهاد و فرود

هرجا نامی از فرود برده می شد، ناخودآگاه نام «فرهاد» نیز به میان می آمد. در واقع این دو برادر هنرمند مکمل یکدیگر در نواندگی به شمار می رفتند. آنها از کودکی با هم در مکتب موسیقی پدر در ایل قشقایی موسیقی را تجربه کردند و پس از ورود به دانشگاه و تحصیلات آکادمیک موسیقی در بیشتر برنامه ها و کنسرتها با هم بودند.

فرهاد و فرود گرگین پور
فرهاد و فرود گرگین پور

کوهها و دشتهای شیراز و اصفهان از فیروز آباد تا سمیرم هرجا که ایل قشقایی حضور داشته است، نوای سازهای خاندان گرگین پور به گوش می رسید.اولین تجربه های موسیقایی دو برادر با نی لبیک آغاز و نغمه های عاشیق ها و چنگی های ایل گوش جانشان را نوازش داده بود.و وقتی به رادیو شیراز پای گذاشتند رفته رفته به مجامع رسمی هنری نیز معرفی شدند.

از ایل تا کنسرت

زندگی را در ایل و روستا آغاز کرد، گاه در ایل و گاه در روستا. به هنگام ییلاق در قلعه مختارخان در نزدیکی سمیرم و به هنگام قشلاق، در روستای سیف آباد در نزدیکی شهر خنج تا حدود ۵ سالگی می‎زیست. به خاطرعدم توانایی حضور در مدارس معمولی و با وجود مدارس نوین در شهرهایی چون اصفهان، پس از یک بار حضور در این مدارس، به دلیل عدم تمایل پدر و مادرش، به طور موقت تحصیل در مدارس را رها کرد و در حدود سال ۱۳۳۵به آموختن موسیقی در شیراز روی آورد.

فرود گرگین پور
فرود گرگین پور

موسیقی را در ابتدا با نی لبک از ساربان‌ها، و سپس از عاشیق‌ها و چنگی‌های ایل و تشویق پدرش یاد گرفت. در همان سال برای نخستین بار با ساز آکاردئون آشنا شد و از محضر استادانی همچون”شناور”، “ “علم اوهانیان”، “امیر عضدی”، و سلمان پور استفاده کرد.

وی به همراه برادر بزرگوارش فرهاد گرگین پور آثار بسیار ارزند هنری از خود بر جای گذاشته که شایسته ی توجه و قدردانی است. برخی از آثار قدیمی خوانندگان مشهوری همچون پوران و مرضیه از ساخته های فرهاد و همراهی ساز فرد ساخته شده است.دو برادر همچنین در کنسرت‌هایی بزرگ و باشکوهی در شهرهای مختلف ایران از جمله  شیراز، آباده، اهواز، گچساران، تهران و گرگان و… شرکت و برنامه اجرا کرده که مورد استقبال گسترده ی مردم قرار گرفتند.

تجلیل باشکوه

در نهم بهمن ۱۳۹۴ بود که به ابتکار فرهنگسرای نیاوران در تهران مراسم بزرگداشت مقام شامخ این موسیقیدان بزرگ « فرود گرگین پور » برگزار شد، که در آن جمع زیادی از هنرمندان و هنردوستان کشور حضور یافتند که از جمله می توان به هنرمندانی همچون حسین علیزاده، و نویسندگان و اندیشمندان بزرگی همچون محمود دولت‌آبادی، جواد مجابی و حسین الهی قمشه‌ای اشاره کرد.

فرود گرگین پور
فرود گرگین پور

فرود گرگین پور روز دهم دی ماه ۱۳۹۸ در تهران دیده از جهان فروبست و گنجینه ای از نغمه های به یادماندنی از ایل قشقایی را به هنرمندان جوان سپرد . باشد که نام و راهش جاوید  و مستدام ماند.


سرزمین هنر (هنرلند)

سرزمین هنر درگذشت  استاد پیشکسوت موسیقی مرحوم فرود گرگین پور  را به خانواده ی محترم ایشان و مردم فرهنگ پرور شیراز به خصوص ایل قشقایی تسلیت عرض می نماید و برای روح این دو برادر هنرمند غفران و رحمت الهی مسئلت می نماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

35 − = 31