قادر آشنا در ملاقات با هنرمندان کشور عراق:حوزه فرهنگ و هنر  بهترین راه پیوند ملت‌ها و کشورهاست

با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نشستی با هنرمندان و مسوولان تئاتری اقلیم کردستان کشور عراق حاضر در جشنواره برگزار شد.

قادر آشنا در ملاقات با هنرمندان کشور عراق:حوزه فرهنگ و هنر  بهترین راه پیوند ملت‌ها و کشورهاست|سرزمین هنر|جشنواره|تئاتر

در چهارمین روز از جشنواره نشستی با حضور قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه ، حجت الاسلام محمد مهدی بهداوند مشاور مدیر کل هنرهای نمایشی با گروه‌های نمایشی کشور عراق برگزار شد.‌

در ابتدای جلسه تعدادی از هنرمندان عراقی ضمن معرفی خود با ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره تئاتر فجر خواستار تبادلات فرهنگی از کانال‌های رسمی و دولتی ایران شدند.

 کاش اجراهای تئاتری هم از ایران بیایند و در بغداد و شهرهای دیگر به صحنه بروند

حیدرالجمعه مدیر نمایشی وزارت فرهنگ عراق گفت: وقتی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» (ساخته مجید مجیدی) در عراق اکران شد با استقبال زیادی رو به رو شد و ۸ماه بر پرده بود. ای کاش اجراهای تئاتری هم از ایران بیایند و در بغداد و شهرهای دیگر به صحنه بروند. دوست داریم که در جشنواره بغداد نماینده‌ای با انتخاب خود شما در انجا حضور داشته باشد. این کار زیر نظر مراجع رسمی وزارت ارشاد ایران باشد.

نماینده سندیکای هنر اربیل نیز گفت : ما مرز گسترده‌ای با کردستان ایران داریم و کارهای مشترکی را با هم انجام می‌دهیم. امیدواریم این تبادلات از طریق مراجع رسمی صورت بگیرد و اساتیدی از ایران در حوزه بازیگری و کارگردانی به کشور ما بیایند و ما از تجربیات شما درس بگیریم.

قادر آشنا هم گفت: حضور شما برای ما خیلی ارزشمند است و در عین همه شلوغی که این روزها وجود دارد، آمدیم تا به شما خسته نباشید بگوییم. امیدوارم درایران به شما خوش بگذرد و کرونا به شما نزدیک نشود.

او افزود: در واقع تئاتر و حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند بهترین راه پیوند ملت‌ها و کشورها باشد. آثار هنری از ایران که در عراق مورد استقبال قرار گرفته، نشان دهنده همکاری تمدنی بین این دو کشور است.

در ایران و تهران شبانه ۱۳۰ اجرای عمومی داریم

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

در ایران و تهران شبانه ۱۳۰ اجرای عمومی داریم. تئاتر ما به روستاها کشیده شده است. به غیر از تهران در استان‌های ما بالغ بر ۱۰۰۰ گروه نمایشی ثبت شده و رسمی داریم .

ما امروز در جای جای ایران جشنواره داریم. مثل جشنواره بین المللی مریوان در نقطه صفر مرزی یا جشنواره خرمشهر در خوزستان. از این نتیجه می‌گیریم که زمینه‌های فراوانی برای ارتباط چه رسمی و چه غیر رسمی چه با اقلیم کردستان و چه دولت عراق وجود دارد و ما با آنها تعامل داریم.

به طور مثال ما به کشور تاجیکستان دعوت‌نامه رسمی و دولتی دادیم،اما گروه الجزایر به شکل خصوصی آمدند و ما این آمادگی را داریم که چه تبادل داور، گروه های اجرایی و حتی برگزاری ورکشاپ تخصصی داشته باشیم. یکی از کارکردهای جشنواره همین برقراری ارتباطات است.

مدیر کل هنرهای نمایشی تاکید کرد: ما در حوزه تئاتر مستقل هستیم و دبیر جشنواره تصمیم می‌گیرد و ما هم به وزیر فرهنگ گزارش کار می‌دهیم و جناب وزیر هیچ وقت دستوری عمل نمی‌کنند.

قادر آشنا با اشاره به فرهنگ و هنر عراق گفت:من تاریخ عراق را به خوبی می‌شناسم. تمدن کهن و قدمت آن به بیش از میلاد مسیح می‌رسد. کشور عراق در ادوار مختلف آسیب دیده و امیدواریم آرامش کامل به عراق بازگردد.

یک گروه نمایشی از کشور عراق با نمایش «صندلی‌ها» در جشنواره شرکت دارند

حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره چهلم در این جلسه با ابراز امیدواری برای همکاری‌های فرهنگی میان ایران و عراق گفت: خوشامد می‌گویم و خوشحالم از اینکه از کشور دوست و همسایه مهمان داریم. امیدوارم این جشنواره آغازی برای همکاری بیشتر گروه‌هایی باشد که چه از ایران و چه از عراق با هم مراوده دارند.

این همکاری فرهنگی می‌تواند به واسطه جشنواره ادامه پیدا کند. در خصوص بخش ملل جشنواره باید بگویم که امسال شورای سیاست گذاری توجه ویژه به کشورهای همسایه و منطقه داشته، چرا که ریشه‌های مشترک در اعتقادات، فرهنگ و تئاتر داریم و در بعضی دوره‌ها کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

او افزود:با وجود شیوع کرونا و اینکه تئاتر ما نیمی از سال را تعطیل بوده، ما با آمار قابل توجهی از شرکت‌کنندگان رو به رو بودیم و هم اکنون بیش از ۱۰۹ اثر در بخش‌های مختلف اجرا دارند که آمار قابل توجهی است.

مژگان وکیلی مدیر بخش بین‌الملل جشنواره هم با اشاره به حضور گروه‌های نمایشی از عراق در این دوره از جشنواره گفت:یک گروه نمایشی از کشور عراق با نمایش «صندلی‌ها» در جشنواره شرکت دارند. همچنین یک نمایش مشترک بین ایران و عراق که هنرمندان از خوزستان با عراق کار کرده‌اند اجرا می‌شود.

مهمانان انفرادی و ویژه و مسوولان تئاتری این کشور و همچنین اقلیم کردستان  هم در جشنواره حضور دارند که امیدواریم شاهد فعالیت‌های دو جانبه هنرمندان با کشور عراق در آینده باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + = 10