از شمار دو چشم یک تن کم و ز شمار خرد هزاران بیش

امروز بانوی فاضله ای از تالار وحدت به سوی آرامگاه ابدی تشییع می شود که در دهه های اخیر سهم بزرگی در پرورش فکری نسل نوینی از زنان و مردان این سرزمین با فرهنگ وادب ایران زمین داشته است. بانوئی برآمده از خانواده ای متدین و فرهنگی از اهالی شهرضا(قمشه) که سالها تدبر وتأمل در آیات قرآنی و ادبیات عرفانی ایران اسلامی از او چهره ای متمایز درمیان بانوان و سخنوری توانا در میان عالمان وخطیبان بخشیده بود. به احترام بانوی اندیشمند سرکار خانم مهدیه الهی قمشه ای به تمام مادران و خواهران و زنان این مرز وبوم درود می فرستیم و برای شادی روحش دعا می کنیم.درزیر دو یادداشت یکی از کانال تلگرام “افشین علا” ودیگری از صفحه اینساگرام “حجه الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی” را برگزیده ایم که تقدیمتان می کنیم.”هنرلند” این ضایعه اسفناک را به جامعه فرهنگی وادبی ایران تسلیت گفته وبرای بازماندگان محترمشان صبر و اجر مسئلت می نماید.

 

پست ارسالی در کانال تلگرام “افشین علا”درباره درگذشت مرحومه “مهدیه الهی قمشه ای”(مادرهمسرایشان) :

انالله واناالیه راجعون

روح آسمانی “مهدیه الهی قمشه ای” از کالبد تن رهاشد و به یار و معشوق دیرینش حکیم محی الدین الهی قمشه ای پیوست زمان ومکان برگزاری آیین وداع با پیکراین بانوی قرآنی متعاقبا به اطلاع خواهدرسید.

افشین علا داماد مرحومه الهی قمشه ای ساعاتی پیش از وخامت حال ایشان خبر داده بود و خاطره تامل برانگیزی از اهتمام این بانوی فرهیخته به اقامه نماز نقل کرده بود :

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

“خوشا آنان که دائم در نمازند…”

حال بانو الهی وخیم است. ایشان به سختی چشم باز می کنند و توان حرف زدن هم ندارند. پزشک ایشان خواست به بیمارستان منتقل شوند. بااشاره مخالفت خود را نشان دادند. چون اصرار ما زیاد شد باز هم با اشاره و به سختی فهماندند که استخاره کنیم. قرآن را بر بالین شان آوردیم. آیاتی آمد که استنباط خوب یا بد ازآن برای ما میسر نبود. به خودشان متوسل شدیم و آیات را درگوش شان زمزمه کردیم. ایشان با اشاره دست فهماندند که جواب بد است و دوباره بیهوش شدند. این بانوی قرآنی در روزهای اخیر هم از نماز اول وقت که عمری به آن مقید بوده اند غافل نشدند البته با اشاره ابرو و حرکت ضعیف لبها. دریغ که بزرگانی چون این بانوی الهی یک یک درحال ترک این دیار خاکی اند و ما تیره روزان نمی دانیم جای خالی شان را چگونه پرکنیم! درپایان ذکر این خاطره نیز خالی ازلطف نیست. سال گذشته وقتی من روسیاه مأمور شدم خبر فوت دومین پسر دلبند این مادر را به ایشان بدهم، هنگام اذان مغرب بود. وقتی خبر را شنیدند فقط گفتند من هنوز در مصیبت فریدالدین ( پسر اولشان که مدتی قبل از فؤاد فوت کرده بود) کمر راست نکرده ام!… اما بلافاصله استغفار کردند و دستها رابه آسمان گرفته و ذکر الهی رضا برضائک و تسلیما لامرک را بر زبان آوردند. باگریه پرسیدم: چه خدمتی ازمن برمی آید که انجام بدهم؟ فرمودند: هیچ. فقط زیربغلم را بگیرو بلندم کن. چون پاهایم سست شده اند. پرسیدم چرا بلند می شوید؟ همین جا استراحت کنید. گفتند: وقت نماز است.

 

 

پست اینستاگرام “حجه الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی”

چند سال پیش و در جمع شاعران توانمند و مردمی سرزمین‌مان به دعوت برادرم جناب افشین علاء حاضر شدم. جلسه‌ای شیرین و به یادماندنی بود. توفیقی بود و در آن جلسه از سخنان سرکار خانم الهی بهره بردم. آن مرحوم از توانایی ستودنی در سخن و دانش قابل تحسینی در حوزه معارف دینی برخوردار بودند. در سال‌های اخیر دو داغ سنگین دیدند ولی بنا به گفته آقای علا که داماد ایشان است، صبورانه تحمل کرده بودند. خدایش بیامرزد. لازم می‌دانم به برادر مکرم و دانشمندشان هم تسلیت بگویم و برای همه بازماندگانشان صبر مسئلت کنم.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

55 − = 50