گزارش اختصاصی هنرلند از مراسم بدرقه کیارستمی-۱

گزارش اختصاصی هنرلنداز مراسم بدرقه کیارستمی

منصوره صالحی .صوریما

«به نام او»
که امروز درخانه ابدی میزبان جوینده ٔ خانه ی دوست است .

(( رستم دستان ))
سینمای ایران به آرامی از هیاهوها
گذرکرد واز خیابان حجاب تا حجاب خاک ٬اشکها ولبخندها را همچون طعم گیلاس مزمزه کرد .

یکشنبه بیستم/ تیرماه نودوپنج .

هرمناسبت تقویمی که برای امروز تاکنون ثبت شده است ؛ازاین پس بانام کیارستمی معجونی عاشقانه خواهدشد و هُرم این ضایعه برتن تفتیده ٔ تیرماه داغی است ٬ماندگار که اهالی هنر وبه ویژه فعالان حوزه ی تصویروسینما هیچ گاه فراموشش نخواهندکرد. امروز در بیرون از کانون پرورش فکری با مشایعت کنندگانِ مرد سادگی ومتانت ٬کسی که نامش کدملی هر هنرمند ایرانی درجهان است /گفتگوکردم و بخشی از این عشقها و مویه ها ودل گویه ها را برایتان می نویسم .

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

دخترجوان :
من متولد شصت وسه هستم .مثل همه که خانه ی دوست را دیدند وبا آن خاطره دارند .استاد را باخانه ی دوست می شناسم .برایم حس نوستالژیکی دارد.
امروز هم برای ادای احترام آمده بودم .مراسم خوب وشلوغ بود وحیف شد که نتوا نستیم تا لواسان ٬ همراهشان باشیم .

جواد مزد آبادی (فیلمنامه نویس و سینماگر ) :

به نظرم کسانی که امروز آمده بودند فارغ ازاینکه چقدر کیارستمی رامی شناختندمیزان تاثیر گذاری کیارستمی را به جهت شناساندن فرهنگ وهنر ایران در جهان را/ می شناختند ؛آمده بودند . اعتباری که کیارستمی به فرهنگ وهنر ایران داد ٬ از چشم مردم حتی مردم عادی که فیلمهای اورا هم نمی دیدند دور نمانده بود .این تعلق خاطر باعث شده بود که مردم در مراسم حاضرشوند . شاید در مراسمی ازاین دست مردم برای بخش فان ودیدن چهره ها و…شرکت کنند .اما امروز من دیدم که عده ای از مردم گریه می کردند وکاملاً نشان می داد مردم متأثرند. من در جشنواره ای در کشور پرتغال جایزه ی بهترین فیلمنامه را گرفته بودم وقتی جایزه را گرفتم وپایین آمدم .صحبت بود و حاضرین نمی دانستند ایران کجاست. ازجنگ ایران وعراق گفتم ازاینکه درقاره ی آسیاست باز نمی دانستند ولی اسم کیارستمی را که آوردم بلندشدند و ایستادند و سه دقیقه تعظیم کردند .من شبیه این خاطره را در روزهای گذشته از کسان دیگری هم شنید ه ا م ؛که آنها هم مشابه این خاطره را در کشورهای دیگر تجربه کرده اند.یعنی در واقع آنجا باید بگویی :
((( من اهل کیارستمی ام )))
یعنی اینقدر کیارستمی بانام ایران عجین شده است .
وقتی هنرمندی صادقانه کاری انجام می دهد ونفس هنر برایش مهم است نه بخش سیاسی قضیه ونه حاشیه سینما مطمئن باشید تاریخ کاری می کند که تأثیر گذاری اش در دل مردم خواهد گذاشت .در این چندسال خیلی ها آمدند ادای فیلمهای کیارستمی رادر بیاورند حتی نداشتیم کسی بتواند ادای فیلمهای کیارستمی راخوب در بیاورد چرا ؟
چون کیارستمی واقعاًاسترلیزه شده بودیعنی زوائد سینمارا به جهت سمعی وبصری حذف کرده بود وبه یک سادگی در روایت داستان وپرداخت سینمایی رسیده بود.این باعث شده بود که اینقدر تأثیر گذار باشد .
کمبود ونقصانش کاملاً حس می شود وفکر نمیکنم حالا حالاها این نوع سینما وبیان سینمایی را به این سادگی به دست بیاورد و بتواند جای استاد را پر کندولی قطعاً با استعداد های جوان که در جشنواره ها کشف می شوند ان شا ا..بعداً این اتفاق بیفتد .

این گفتگوها ادامه دارد ٬ در روزهای آینده با حرف دل هنرمندان وهنردوستان ومشایعت کنندگان با حال وهوای دلتنگی خالق درخت زیتون ٬ در هنرلند همراه باشید .

گزارش و عکسهای اختصاصی: منصوره صالحی سنجانی

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

42 − = 41