فیلشاه | روایتی کمدی از قانون جنگل تا تمرّد از فرمان ابرهه

فیلشاه | از روایتی کمدی از قانون جنگل تا تمرّد از فرمان ابرهه

علی منصوری

شناسنامه فیلم «فیلشاه»

کارگردان :‌هادی محمدیان
نویسنده :‌هادی محمدیان ، محمدباقر مفیدی کیا ، علی رمضان
مدیر دوبلا‍‍ژ : سعید شیخ زاده
صداپیشگان : بهرام زند، زهره شکوفنده، ناصر طهماسب، میرطاهر مظلومی، شوکت حجت، حامد عزیزی، ژزژ پطروسی، حسین عرفانی، بهمن‌هاشمی، اکبر منانی

خلاصه فیلم

فیلشاه داستان بچه فیلی به نام «شادفیل» است. رییس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌‌شود که همه انتظار دارند جانشین رییس گله باشد، اما برخلاف تصور همه شادفیل بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌‌شود. اما گوهر وجودی او در نهایت سبب پیروز بختی او می شود.

نقد فیلم

هادی محمدیان بعد از امپراطور روم این بار سراغ موضوعی جذاب تر و با کیفیتی به مراتب بهتر از آن رفته است. فیلشاه راوی قصه ی قبیله فیلهایی است که ابرهه را در حمله به مکه همراهی نمی‌کند و او را در انجام این هدف ناکام می گذارد.

فیلشاه برخلاف رویه معمول پرداخت انیمیشن سازان و نویسندگان به موضوعات دینی تحلیل ماورایی از دین و حقیقت‌های مقدس ارائه نمی‌دهد بلکه این مفهوم را با استفاده از طنز و آموزه‌های تربیتی کودکانه مطرح می‌کند. مفاهمه ی اصل این اتفاق که حیوانات از همراهی ابرهه سر باز زدند در دنیای علم زده ی امروز کاری بس دشوار است و اصولاً در دایره ماورأ الطبیعه جای می‌گیرد اما روایت این ماجرا از طریق انیمیشن برای کودکان، دقیقاً تأثیر غیر مستقیم دقیق و مورد توجه استراتژیست‌های رسانه را بر مخاطب می‌گذارد و این تأثیر در ذهن آنها یک رگه ی باوری به وجود خواهد آورد.

فیلشاه - تنها انیمیشن بحض سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر
فیلشاه

داستان به طور غیر مستقیم و در اوج خود یعنی زمان لشگرکشی به تمام آن چیزی می‌رسد که بیننده تا قبل از آن به عنوان یک پیش زمینه برای درک آن موقعیت دنبال کرده است.

داستان از یک جنگل و به دنیا آمدن یک بچه فیل شروع می‌شود. بچه فیلی که از نظر جثه با بقیه متفاوت است و از قضا پسر رییس فیل‌ها است و همه چیز برای فیلشاه بعدی شدنش آماده است اما او با دست و پا چلفتی بودن و معیارهای متفاوت جایگاه خود را در بین قبیله از دست می‌دهد.این جایگاه زمانی پس گرفته می‌شود که تمام فیل بچه‌ها از جنگل ربوده شدند و برای کار و لشکر جنگی استفاده شدند و شادفیل تبدیل به یک فیل دوست نداشتنی و فیلشاه شد و در نهایت به اصل خود بازگشت و دست ابرهه را در پوست گردو گذاشت.

فیلشاه
فیلشاه

این موضوع به هیچ عنوان شکل شعاری و پروپاگاندایی پیدا نمی‌کند و به اصطلاح توی ذوق نمی‌زند. این داستان از ظرافت‌های دقیق فیلنامه ای بهره می‌برد. خط اصلی داستان مشخص است اما به تناسب موقعیت، اتفاق‌ها و داستانک‌های زیبا اتفاق می‌افتد. مسابقه در جنگل، مبارزه مرگ و زندگی در استادیوم، ماجراهای درون کشتی از این نمونه‌هاست.

این ظرافت‌ها در ساخت نیز بسیار قوی ظاهر شده و انصافاً با یک انیمیشن استاندارد در سطح جهانی روبرو هستیم. وجای افتخار دارد که در سینمایی که فیلم‌هایش فرسنگ‌ها با سینمای روز جهان فاصله دارد شاهد انیمیشن‌هایی هستیم که دست کم حداقل استاندارد‌های فنی را داراست.

فیلشاه
فیلشاه

جزئیات به خوبی در بیش از 2500 پلان در یک انیمیشن بسیار جذاب برای تمام سنین به نمایش درآمده است. این جذابیت آنقدر بود که تمام اهالی رسانه را در ساعات پایانی شب آن هم بعد از دو فیلم دو ساعته در سینما نگه داشت.

قسمت دیگر فیلم که به شدت حیرت انگیز و زیبا بود و به واقع بار عمده کمدی اثر را به عهده داشت، دیالوگ نویسی و دوبله بود که بسیار قوی و قابل تحسین بود. عنصر خلاقیت مهمترین ویژگی این وجه انیمیشن است و نمونه‌هایی چون نامگذاری موش‌ها به فرا موش و یا خاموش و همچنین تمسخر شاد فیل به شاس فیل و مدل گفتگوی زنبورها و … از این نوع خلاقیت‌هاست.

در پایان باید گفت فیلشاه با اینکه یک نمونه ایده آل و به خصوص خلاقانه در داستان و ایضاً قسمت‌های فنی نیست اما،  کاملاً در حد یک انیمیشن استاندارد است و بدون شک بهترین انیمیشن ایرانی است که تا به امروز ساخته شده است.

فیلشاه
فیلشاه

علی منصوری 13/11/96

ممکن است شما دوست داشته باشید
۳ نظرات
  1. میلاد می گوید

    سلام بر دوست عزیز جناب منصوری
    و با تشکر از همه عزیزانی که با دغدغه فراوان دست اند کار ساخت این انیمشین بوده اند.
    دست مریزاد. و خسته نباشید.
    اما چند نکته که پس از دیدن انیمیشن به ذهن می رسد اینکه:
    شاید بهتر باشد برای ساخت چنین محصولاتی با این هزینه و صرف وقت و انرژی فراوان از کارگردانان باتجربه تری استفاده شود. فیلشاه از لحاظ جلوه های بصری در سطح نسبتاً قابل قبولی باشد، اما به ضعف شدید در فیلمنامه و به خصوص در شخصیت پردازی دچار است.
    داستان پیرنگ منسجمی ندارد، گویی چند تکه انیمیشن را به هم وصله پینه کرده باشند. حتی در پرداخت بصری شخصت ها از انیمیشن ها خارجی وام گرفته شده است (مانند گورخر و ببر) و با طراحی کاراکترهای ایرانی (مثل مریم) ترکیب شده است.
    همچنین، روند فیلم کند و پرشی است به گونه ای که از جذابیت داستان کم می کند و کودک را گیج می سازد.
    قطعاً مقایسه فیلشاه با انیمیشن های خارجی اشتباه است و نباید چنین تصوری ایجاد شود اما انتقاد از وضع موجود انیمیشن در سینمای ایران نیز بی شک به نیت بهتر شدن روزافزون آن خواهد بود.
    با تشکر

  2. سید حسین رضوی می گوید

    منم با میلاد موافقم یعنی کیفیت فنی انیمیشن عالیه فقط تنها ضعف انیمیشن به نظر من سیالات بود مخصوصا اب زیاد خوب درنیومده بود، اما در کل کار عالی بود، فقط کاش یک کارگردان عالی پشتش بود چون من وقتی فیلم رو دیدم اصلا داستان نتونست منو بگیره چون خیلی پرش داشت من پسر هر انیمیشنی رو صد بار نیگاه میکنه ولی فیل شاه رو یک بار و نصفی، اون باید از داستان خوشش بیاد اصلا کیفیت براش مهم نیست

  3. مهدی می گوید

    خوب ولی چرا داستان ایرانی نباشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.