گزارش روزهای اول و دوم جشنواره تئاتر فجر

تماشاگرانی که مشکوک به کرونا بوده و یا در تب‌سنجی دمایی بالاتر از نرمال داشتند از حضور در سالن‌ها منع می‌شدند.

گزارش روزهای اول و دوم جشنواره تئاتر فجر|سرزمین هنر|جشنواره|تئاتر| جشنواره تئاتر فجر در شرایطی آغاز به کار کرد که سالن‌ها تنها با ۳۰ درصد از ظرفیت خود میزبان تماشاگران بود. تیم‌های بهداشتی هم حضور فعالی در تمامی سالن‌های اجرا داشت و تب‌سنجی، تست و واکسیناسیون توسط اعضای این تیم‌ها انجام می‌شد.

تماشاگرانی که مشکوک به کرونا بوده و یا در تب‌سنجی دمایی بالاتر از نرمال داشتند از حضور در سالن‌ها منع می‌شدند.

در شب اول جشنواره، سفیر بلغارستان برای اجرای نمایش «داستان زال»‌ در تماشاخانه سنگلج حاضر شد و از گروه اجرایی کشورش برای روی صحنه بردن داستانی از شاهنامه تقدیر کرد.

تالار مولوی میزبان نمایش‌هایی در بخش صحنه‌ای و دیگرگونه‌های اجرایی بود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

در شب دوم قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی همراه حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و حجه الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور مدیر کل مرکز هنرهای نماشی با حضور در سایت وزات بهداشت در تئاتر شهر از نزدیک در جریان کار تیم بهداشت و درمان قرار گرفته و به تماشای اجراهای خیابانی و سالنی نشستند.

 

یکی از نمایش‌‌های پرمخاطب جشنواره

نمایش «ساکو، اهل لورتسی» یکی از نمایش‌‌های پرمخاطب جشنواره بود که به دلیل محدودیت با همان ظرفیت ۳۰ درصدی روی صحنه رفت و سفیر ارمنستان هم به تماشای این نمایش نشست.

دیگرگونه‌های اجرایی یکی از بخش‌های پرطرفدار در این روز بود. نمایش‌های خیابانی در محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان مورد استقبال رهگذران و علاقه مندان به تئاتر فجر قرار گرفت.

در دو روز اول چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۴ نمایش در بخش صحنه‌ای رقابتی و غیررقابتی، ۱۰ نمایش در بخش خیابانی رقابتی و غیررقابتی و ۷ نمایش در بخش دیگرگونه‌های اجرایی میزبان علاقه‌مندان شدند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

نمایش های تئاتر خیابانی

در روز نخست از چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، یکشنبه ۱۷ بهمن، نمایش‌های «بروخا» به نویسندگی و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده رودسری از گرگان، «بانوی محبوب من» به نویسندگی آلن جی لرنر و کارگردانی گلاب آدینه از تهران، «احتمالات» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس از تهران، «رز آبی» به نویسندگی طهورا احمدی و کارگردانی احمد ارجمندی از تهران و «لاوستوری» به نویسندگی و کارگردانی زری اماد از تهران در بخش صحنه‌ای در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفتند. سه نمایش نخست در بخش رقابتی و دو نمایش بعدی در بخش غیررقابتی اجرا شدند.

همچنین نمایش «داستان زال» براساس شاهنامه فردوسی به کارگردانی النا پانایوتووا از بلغارستان در بخش تئاتر ملل در تماشاخانه سنگلج، «استرالیا» به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر و «یک ماه، هزار آسمان» به نویسندگی و کارگردانی حمید ابراهیمی از تهران در برج آزادی در بخش غیررقابتی صحنه‌ای اجرا شدند.

در بخش خیابانی نیز نمایش‌های «مدافع آخر» به نویسندگی محمد قاسمی و کارگردانی احمد جعفری از تهران، «حیاط خانه ما» به نویسندگی و کارگردانی وحید خسروی از تهران، «روزگار سرد» به نویسندگی امیر زارع‌زاده و کارگردانی سمیرا سلیمانی از سقز و «آلتن آی» به نویسندگی و کارگردانی محمود فرضی‌نژاد از سیاهکل در محوطه مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان شدند. سه نمایش نخست در بخش غیررقابتی و نمایش آخر در بخش رقابتی اجرا شدند. همچنین «کربلای آب» به نویسندگی علی بیداویسی و کارگردانی علی بیداویسی و سولماز محمدی از لاهیجان و «به دنبال خورشید» به نویسندگی جلال حسنوند و کارگردانی حسین نادری از تهران در بخش غیررقابتی در محوطه مجموعه خانه هنرمندان پذیرای دوستداران تئاتر خیابانی بودند.

در بخش دیگرگونه‌های اجرایی نیز نمایش‌های «شماره ۳» به نویسندگی و کارگردانی نیلوفر صمدی از تهران در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر، «پروژه عکس‌العمل» به نویسندگی گروه عکس‌العمل و سرپرستی یوسف باپیری از تهران در تالار مولوی و «هفت تا نه و نیم» به نویسندگی گروه نویسندگان و کارگردانی مریم خلیلی از تهران در میدان راه‌آهن اجرا شدند.

در دومین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دوشنبه ۱۸ بهمن، نمایش‌های «بانوی محبوب من» به نویسندگی آلن جی لرنر و کارگردانی گلاب آدینه از تهران، «بعضی‌ها رو باید دورادور دوست داشت» به نویسندگی و کارگردانی علی بابایی از کرج، «آسانسور نداره» به نویسندگی سباستین تیری و کارگردانی لبخند بدیعی از تهران و «مصریه» به نویسندگی لادن قناد و کارگردانی اکبر آیین از یاسوج در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفتند. دو کار نخست در بخش رقابتی و دو کار دیگر در بخش غیررقابتی اجرا شدند.

همچنین نمایش «سالخوردگی» به نویسندگی باقر سروش و کارگردانی سیدیاسر هاشم‌زاده و کامران جباری از بیجار در بخش رقابتی صحنه‌ای در تالار مولوی اجرا شد. تماشاخانه ایرانشهر نیز در این روز میزبان «ساکو، اهل لورتسی» به نویسندگی هوانس تومانیان و کارگردانی نارینه گریگوریان از ارمنستان در بخش تئاتر ملل و «درخشش صبحگاهی ستاره ناهید» به نویسندگی مسعود عقلی و مهسا غفوریان و کارگردانی مسعود عقلی از مشهد در بخش رقابتی صحنه‌ای بود. نمایش «یک ماه، هزار آسمان» به نویسندگی و کارگردانی حمید ابراهیمی از تهران نیز در بخش غیررقابتی صحنه‌ای در برج آزادی اجرا شد.

در بخش تئاتر فجر خیابانی نیز نمایش‌های «روزگار سرد» به نویسندگی امیر زارع‌زاده و کارگردانی سمیرا سلیمانی از سقز، «کربلای آب» به نویسندگی علی بیداویسی و کارگردانی علی بیداویسی و سولماز محمدی از لاهیجان، «یک شهر زیبا» به نویسندگی مرتضی اسدی‌مرام و کارگردانی بهاره سعیدی‌پناه از کرمانشاه، «طوطی و بازرگان» به نویسندگی و کارگردانی حیدر رضایی از ایلام و «آلتن آی» به نویسندگی و کارگردانی محمود فرضی‌نژاد از سیاهکل در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا شدند. دو نمایش نخست در بخش غیررقابتی و سه نمایش دیگر در بخش رقابتی بودند. همچنین «درشکه گرسنگان» به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی از مریوان و «۳۵ متر آرزو» به نویسندگی و کارگردانی سیدپویا امامی از اصفهان در بخش رقابتی در محوطه مجموعه خانه هنرمندان میزبان علاقه‌مندان شدند.

در این روز در بخش دیگرگونه های اجرایی هم نمایش‌های «بی‌زمان» به نویسندگی و کارگردانی پروین هادی‌نیا از تهران در تماشاخانه ملک، «دیگردیسی شاعرانه یک گیشا» به نویسندگی و کارگردانی عیسی صادق‌بهمنی از بندرعباس در محوطه پارک آبشار، «رها» به نویسندگی امیر عباسیان و کارگردانی مهیار جوادی‌ها از تهران در مبدا اتوبان کردستان، «شماره ۳» به نویسندگی و کارگردانی نیلوفر صمدی از تهران در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر، «موزه معصومیت» به نویسندگی و کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی در تالار حافظ و «هفت تا نه و نیم» به نویسندگی گروه نویسندگان و کارگردانی مریم خلیلی از تهران در میدان راه آهن اجرا شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 46 = 55