نام یک ایرانی در دایره‌المعارف شاعران معاصر ایتالیا قرار گرفت

نام یک ایرانی در دایره‌المعارف شاعران معاصر ایتالیا قرار گرفت | ادبیات | سرزمین هنر  | گزیده اشعار سجاد قنواتی در دایره‌المعارف شاعران معاصر ‌ایتالیا، به چاپ رسیده است.

این مجموعه شعر با عنوان la farfalla blu (پروانه آبی)، برگزیده چند شعر منتخب سجاد قنواتی در سال ۲۰۲۰ است که به همراهی گروه پنامبرا در مجموعه شاعران معاصر ایتالیا به چاپ رسید.

این مجموعه از سوی غزل قربانپور، مترجم ایتالیایی که سابق بر این چند اثر ترجمه شده او در مسابقات بین‌المللی حائز رتبه‌های برتر شده بودند، ترجمه شده است.  مجموعه «دایره المعارف شاعران معاصر ایتالیا» با مقدمه شاعر و مدرس ایتالیایی جوزپه آلتی، شامل بیوگرافی، عکس و اشعار شاعران تاثیرگذار ایتالیا در سال ۲۰۲۰ است.

ایتالیا و اشعار فارسی

به زودی نشر آلتی کتاب را برای فروش اینترنتی در سایت‌های معتبری همچون آمازون با قیمت ۳٩یورو در دسترس علاقمندان قرار می‌دهد.

پیش از این در ایتالیا از اشعار فارسی، تنها به انتشار آثار کلاسیک از جمله ترجمه‌ شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ، سعدی و خیام پرداخته شده بود، این برای نخستین‌بار است که نام یک ایرانی در بین شاعران ایتالیایی قرار می‌گیرد و اشعارش در ایتالیا به چاپ می‌رسد.

اشعار سجاد قنواتی از سال ۲۰۱۹ مورد توجه شاعران ایتالیایی قرار گرفت و تحسین آنان را بر انگیخت.

“لی لی سیمباری” شاعر و مدرس ایتالیایی در مورد اشعار این شاعر می گوید:” من بارها شعرهای این شاعر را برای دانش آموزانم خوانده ام و آنها را تشویق کرده ام که در جوانی به دنبال ادبیات باشند.”

“کاترینا آلتی” روزنامه نگار و سخنگوی نشر آلتی :” اشعار سجاد قنواتی با ترجمه غزل قربانپور، شعر فاخر فارسی را با همان ظرافت به ایتالیایی منتقل کرده است و خواننده به سرعت با شعر کوتاه او همراه می شود.”

عشق در شعر سجاد قنواتی

“پائولا ارکوله” معمار، شاعر، هایکوسرای اهل رم :” ما برای اولین بار با اشعار سجاد قنواتی نمونه ای از شعر اغلب هفت مصرعی را داریم که عشق و دوستی را از دریچه ای جدید به مخاطب نشان می دهد.”

“غزل قربانپور” مترجم و منتقد ادبی و “سجاد قنواتی” پزشک، نویسنده و شاعر از سال ۲۰۱۸ گروه ادبی پنامبرا را با هدف ایجاد رنسانس فرهنگی در جایگاه شعر فارسی در تمام جهان با عناصر کمتر ملی گرایانه و مذهبی و گشودن دریچه های مدرنیته به روی شعر پایه گذاری کردند.

آن دو طی این مدت با شرکت در مسابقات بین المللی شعر به مرکزیت ایتالیا موفق به کسب دوازده عنوان راهیابی به فینال نهایی مسابقات شدند و دو عنوان رتبه برتر  را به خود اختصاص دادند.

در نهایت سجاد قنواتی به عنوان یکی از شاعران تاثیرگذار ایتالیا در سال ۲۰۲۰ شناخته شد و به دایره المعارف شاعران معاصر ایتالیا راه یافت.

پیش از این سجاد قنواتی با مجموعه شعر ” غزلواره های بی عشق” موفق به دریافت جایزه ادبی بین‌المللی هفتمین دوره جشنواره ادبی بین‌المللی جووانی برتاکی ۲۰۲۰ VII PREMIO) INTERNAZIONALE DI POESIA GIOVANNI BERTACCHI )از  شهر رُم ایتالیا شد.

غزلواره‌های بی عشق

مجموعه شعر آزاد «غزلواره‌های بی عشق» سروده سجاد قنواتی با ترجمه ایتالیایی غزل قربان‌پور، در کلاس بین‌الملل جشنواره جووانی برتاکی« VII PREMIO INTERNAZIONALE DI POESIA GIOVANNI BERTACCHI» حائز رتبه سوم شد.

این جشنواره در تاریخ هفده اکتبر ۲۰۲۰ مراسم اهدای جوایز خود را در شهر رم برگزار کرد و سجاد قنواتی به صورت ویدئویی یکی‌از اشعار مجموعه برگزیده «غزلواره های بی عشق» برای شعر دوستان حاضر در جشنواره به فارسی و ایتالیایی قرائت کرد.

این مجموعه مشتمل بر بیست و یک شعر مدرن آزاد است که اغلب مضامینی عاشقانه دارند و مطابق با معیارها و ساختار شعر روز ایتالیا سروده و ترجمه شده است.

همچنین شعر آزاد «تولد ما» سروده « دکتر سجاد قنواتی»با ترجمه ایتالیایی «غزل قربان‌پور»، در ششمین دوره مسابقه بین المللی فرانچسکو فورکیا Premio poetico Internazionale “Francesco Forchia  موفق به دریافت تقدیرنامه ویژه شد.

این جشنواره در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰ مراسم اختتامیه خود را به صورت مجازی برگزار و از برگزیدگان بخش‌های داخلی و بین‌المللی تجلیل به عمل آورد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

47 − 43 =