نقد فیلم ماجرای نیمروز- اختصاصی هنرلند از سی وپنجمین جسنواره فیلم فجر

خلاصه داستان فیلم ماجرای نیمروز :

واقعه تاریخی که فیلم “ماجرای نیمروز” از آن استفاه کرده است : در پی وقایع خرداد ۱۳۶۰ آغاز عملیات مسلحانه پس از انقلاب و خروج مسعود رجوی از ایران، موسی خیابانی فرماندهی نظامی سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) در داخل کشور را بر عهده گرفت. در روز ۱۹ بهمن ۱۳۶۰ نیروهای کمیته انقلاب اسلامی موفق به کشف محل اختفای اصلی رهبران مجاهدین در تهران در محله زعفرانیه شده و پس از محاصره آن محل و چند ساعت درگیری مسلحانه آن را تصرف کردند. در این واقعه ۲۳ نفر از جمله موسی خیابانی مرد شماره ۲ سازمان، آذر رضایی همسر موسی خیابانی و اشرف ربیعی همسر مسعود رجوی کشته اما پسر خردسال مسعود و اشرف با نام مصطفی رجوی زنده ماند . این واقعه از سوی مجاهدین «عاشورای مجاهدین» نامیده شد.

شناسنامه فیلم ماجرای نیمروز :

کارگردان : محمد حسین مهدویان/فیلمنامه:محمد حسین مهدویان و ابراهیم امینی/ بازیگران:مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر، مهدی زمین پرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی ،جواد عزتی و مهدی پاکدل/مدیر فیلمبرداری:هادی بهروز/ طراح گریم:محسن دارسنج/ طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری/ تدوین: سجاد پهلوان زاده/صدابردار:هادی ساعد محکم/صدا گذار:مهرشاد ملکوتی/ موسیقی:حبیب خزایی فر/ مدیر تولید: سعید شرفی کیا/ جلوه های ویژه: محسن روزبهانی/ برنامه ریز:وحید کاشی/ دستیار اول کارگردان:عبدالرحیم صاحب الفصول/ انتخاب بازیگر و بازیگردان: ابراهیم امینی/ عکاس:سحاب زری باف/ مشاور رسانه ای: بیتا موسوی/ فضای مجازی: آریان امیرخان/ مجری طرح: کامران حجازی و تهیه‌کننده: سید محمود رضوی

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

نقد فیلم ماجرای نیمروز :

نگاهی به فیلم : فیلم “ماجرای نیمروز ” ساخته محمد حسین مهدویان است که در سبکی جدید از فیلسازی مورد توجه قرار گرفته است و این بار خوش ساخت تر از ایستاده در غبار به بازسازی مستند وار وقایعی دیگر از دوران پر تلاطم دهه شصت پرداخته است
سبک فیلمسازی خلاقانه محمد حسین مهدویان یک سبک منحصر به فرد است که می توان در سینمای جهان هم آن را بی نظیر دانست . استفاده از نگاتیو های ۱۶ میلیمتری که حال و هوای راش های گرفته شده دهه شصت را تداعی می کند
کارگردانی و میزانسن و طراحی صحنه و گریم و فیلمبرداری و … همه دست به دست هم می دهند تا نتیجه کار در راستای آنچه که هدف گذاری شده پیش برود و چه مقهور کننده بیننده را همراه می سازد . مسلما اگر این داستان با شیوه های معمول و کلاسیک ساخته می شد آنچنان دیدنی نمی شد ولی همین که با این شیوه جذابیت بصری خاصی به فیلم می دهند دستاورد بزرگی است
در مورد ایستاده در غبار اشکال در طراحی ساختار مشاهده می شد . اینکه خود کارگردان شیفته دستاورد فنی اش شده بود و کودکی حاج احمد متوسلیان را هم مستند وار نشان داده بود و از این جهت که قابل باور نیست در کودکی حاج احمد هم دوربین فیلمبرداری او را زیر نظر داشته است برای بیننده ای که خود را اماده کرده فرض کند مستند نادیده های اتفاقات زندگی حاج احمد را ببیند مورد پذیرش قرار نمی گرفت و او را از ماجرا پرت می کرد ولی در این فیلم به خوبی یک درام چریکی را شاهدیم که سعی می کند همه تمرکز ها را معطوف به مرکزیت تصاویر رهنمون سازد.

فیلم ماجرای نیمروز
                                                فیلم ماجرای نیمروز

این جا می توان فارغ از ساخت خوب ان دوره و قابل باور بودنش می توان به وجوه تاریخی و یا نوع روایت انتقاد کرد .می توان نقض گفته های فیلم را در مورد پشت پرده حوادث به میان اورد و یا می توان تاییدش کرد
در هر صورت باید بر تاریخ رخ داده مسلط بود ولی جدای مباحث مطروحه فیلم ماجرای نیمروز تلاش کرده است یک شخصیت پردازی برجسته داشته باشد . حجازی فر را که در ایستاده در غبار در نقش متوسلیان قرار داده بود حالا کمال نامی ترک زبان قرارش داده که برای بیننده جذابیت خاصی دارد . اینکه از قله های عملیاتی دفاع مقدس جذب شده و در مبارزات شهری ایفای نقش می کند نکته جالبی دارد که بار ها درجای جای فیلمنامه مورد استفاده قرار می گیرد . اینکه به گفته خودش او یک عملیاتی است و دائما می خواهد عملیات داشته باشد و دیالوگ ترجیح بندش که می گوید “بریم بزنیم” مستوجب خنده تماشاگران می شود که البته این خنده نشان از تمسخر نیست . نشان از این است که شخصیت پردازی در آمده است و عملگرا بودن و سادگی و توام با اراده قوی شخصیت کمال به خوبی ایفا شده است .در این فیلم سال پر حادثه ۶۰ و ترور شهید بهشتی و شهیدان رجایی و با هنر و ترور های خیابانی و متعدد و پیگیری ریشه این کارها و نهایتا رسیدن به نفر دوم گروهک ترور موسی خیابانی و نهایتا کشتنش در خانه تیمی زعفرانیه و زنده ماندن نوزاد مسعود رجوی و محافظت از او مرور می شود.
( خارج از متن گفته شده فرزند رجوی به پاکستان و بعد آلمان برده شد و بعد ها به پایگاه اشرف کنار پدرش رفت )

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + نه =