مرد بازنده ای که اسیر زخم کاری شد

«مرد بازنده» آخرین اثر محمدحسین مهدویان به عنوان یکی از آثار شاخص در چهلمین دوره‌ی جشنواره فیلم فجر شناخته می‌شود.

یادداشتی بر فیلم مرد بازنده|سرزمین هنر|علی منصوری|سینما|

«مرد بازنده» آخرین اثر محمدحسین مهدویان به عنوان یکی از آثار شاخص در چهلمین دوره‌ی جشنواره فیلم فجر شناخته می‌شود. این فیلم یکی از فیلمهای امیدوار  چهلمین جشنواره فیلم فجر به‌حساب می‌آید و از جمله فیلم‌های مطرح این دوره است.

مرد پرکار و مرد بازنده

مهدویان امسال با ساخت فیلم «مرد بازنده»، هفتمین حضور متوالی در جشنواره فیلم فجر را خواهد داشت. از این نظر او یکی از پرکارترین فیلمسازان سال‌های اخیر به‌حساب می‌آید، با این حال او در نشست خبری فیلم مرد بازنده عنوان کرد که اگر قرار باشد که سوژه‌هایی که به سراغش می‌آیند را تبدیل به فیلم کند باید در سال بیشتر از اینها فیلم بسازد اما توانایی این کار را ندارد.

مهدویان پس از ساخت سریال زخم کاری، این‌بار به سراغ سوژه‌ای با همان حال و هوا رفته است. داستان فیلم از این قرار است که احمد خسروی، در گیر و دار زندگی شخصی پرتلاطم‌اش، مسئول رسیدگی به پرونده‌ای می‌شود که روند کشف آن با شک‌ها و نگرانی‌های احمد در می‌آمیزد و زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پرونده ی مرد بازنده یا مرد هوس باز

پرونده‌ای که پیرامون قتل یک مرد هوس‌باز فاسد به جریان می‌افتد اما سر از روابط پنهان اقتصادی با دخالت آقازاده‌ها و باندهای فساد اقتصادی درمی‌آورد. احمد سعی می‌کند به اندازه‌ی سهم کوچک خودش در اصلاح وضعیت فسادآور موجود، قدمی بردارد و همچنین به عنوان یک پدر، خانواده‌ی خود را نیز حفظ و حمایت کند.

 

جواد عزتی در نقش احمد، یک کاراگاه تیزهوش با شم بالای پلیسی و روش‌های خاص خودش است که درگیر یک پرونده‌ی قتل از شخصی ثروتمند به نام شهاب می‌شود. او برای حل پرونده به سراغ اعضای خانواده، دوستان و زنانی می‌رود که شهاب با آنها روابط بی‌قید داشته است. تناقضات مختلفی در پرونده وجود دارد.

هر کدام از افراد درگیر در این پرونده، مسئله‌ای را از او پنهان می‌کنند و احمد با جمع کردن و کنار هم گذاشتن تکه‌های پازل، آرام آرام به حل این معما می‌پردازد اما در این بین به باند فساد اقتصادی ویژه‌ای برمی خورد که یک سر آن به دست آقازاده‌ی وزیر است و قبلا نیز قتلی در رابطه با آن اتفاق افتاده است.

احمد سعی می‌کند به مقابله با این باند بپردازد اما به طرز مشکوکی، پرونده را از او می‌گیرند. این انگیزه‌ی دو چندان برای احمد می‌شود که تا حل کامل معما، دست از کار نکشد.

تذکر از نهادهای فراقانونی

او به طور مداوم از نهادهای اطلاعاتی یا همچین چیزی که به نوع فراتر از قانون است، تذکر می‌گیرد که وارد این حیطه نشود اما او گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست و تمام تلاش خود را برای تاثیر هرچند کوچک خود به خرج می‌دهد.

از سوی دیگر مشکلات عدیده‌ای در خانواده‌ی او وجود دارد. احمد همسرش را ازدست است و پسرش برخلاف عقیده‌ی او با یک دختر امروزی دوست و هم‌خانه شده و این مسئله، احمد را آزار می‌دهد. مشکلات او با پسرش به نظر عمیق می‌رسد اما او سعی می‌کند به مرور این مشکلات را با حمایت از او حل کند.

مرد بازنده
پوستر رسمی فیلم مرد بازنده

وجه نامگذاری فیلم به مرد بازنده نیز به دیالوگ یکی از شخصیت‌های منفی فیلم بازمی‌گردد که در مواجهه با احمد، او را یک مرد بازنده میداند که بعد از سال‌ها کار و تلاش، نه آهی در بساط دارد و نه توانسته است که خانواده‌ی خود را سر و سامان دهد در حالیکه احمد به نظر بازنده نیست.

او پرونده را حل می‌کند و قاتل را می‌یابد. همچنین سر و سامانی به خانواده‌ی خود می‌دهد. همچنین به ترس خود غلبه می‌کند که سرمنشا حل مشکلاتش می‌شود.

فیلم مرد بازنده بسیار به زخم کاری شبیه است

فیلم مرد بازنده در موارد گوناگون بسیار به سریال زخم کاری شبیه است. روابط پنهان و فاسد اقتصادی با حمایت‌های سیاسی و فضایی پر از تنش‌های اخلاقی و روابط بی‌قید و فاسد در کنار کلنجار رفتن شخصیت اول فیلم با درون خودش به نوعی شباهت‌های این فیلم با سریال زخم کاری است.

بازیگران در مرد بازنده به مانند دیگر آثار مهدویان، دارای بازی‌های درخشان هستند که هرکدام با توجه به میزان تاثیرگذاری در داستان از پس نقش‌هایشان به خوبی برآمدند. در این بین جواد عزتی با ظاهر شدن در نقشی که فاصله‌ی سنی زیادی با او دارد، موفق به ارائه‌ی توانایی خود در ایفای نقش‌های متفاوت شد.

مرد بازنده
رعنا آزادی ور در فیلم مردبازنده

 

بازیگران خانوم این فیلم نیز همگی به خوبی از پس نقش خود برآمدند. رعنا آزادی‌ور، آناهیتا درگاهی و شبنم قربانی به عنوان زنانی که شهاب به نوعی در ارتباط با آنها قرار داشت، توانستند که ۳ تیپ کاملا متفاوت از نقش زن را بازی کنند.

روایت مخاطب پسنده

فیلم مرد بازنده روایت جذاب و مخاطب‌پسندی دارد و مخاطب را در سینما به خوبی جذب خود می‌کند و می‌تواند داستان خود را سرراست تعریف کند.

اما با تمام نکات مثبت، فیلم در ارائه‌ی یک پایان مشخص، ناتوان مانده و پایان فیلم به نوعی با ابهامات زیادی به پایان می‌رسد که این ابهامات حتی به خوبی پتانسیلی برای ساخت قسمت دوم این فیلم را فراهم کرده است.

قسمت دومی که شاید این‌بار به تقابل احمد (با بازی جواد عزتی) و رسول (با بازی بابک کریمی) بپردازد.

شناسنامه فیلم مرد بازنده

نویسندگان: محمدحسین مهدویان، ابراهیم امینی، حسین حسنی

 کارگردان: محمدحسین مهدویان

بازیگران: جواد عزتی، امیر دژاکام، رعنا آزادی‌ور، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌پرور، بابک کریمی، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، سجاد بابایی، منوچهر علیپور، شبنم قربانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد می گوید

    باز هم یک “پایان ول” دیگه در سینما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

79 − 74 =