گزینه جدید وزارت ارشاد:صالحی امیری کیست؟

«حسن روحانی» امروز در نامه ای به «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ، سید رضا صالحی امیری را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد. این نوشته کوتاه در برگیرنده گزیده ای از شرح حال و دیدگاههای وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی مهم ترین پست فرهنگی و هنری دولت جمهوری اسلامی ایران است.

 سید رضا صالحی امیری در سال ۱۳۴۰ در شهرستان بابل، شهر امیرکَلا متولد شد. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در همان شهر گذراند. با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه‌های نبرد شد و همزمان تحصیل در دانشگاه را آغاز کرد و سپس موفق به اخذ مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس در رشته علوم سیاسی و مدرک دکتری در رشته مدیریت شد. وی بعد از اخذ مدرک دکتری تدریس در دانشگاه را آغاز نمود و توانست در سال‌های بعد به عنوان استادیار به عضویت هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات درآید. صالحی امیری در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در مشاغلی همچون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس‌جمهور در دولت سید محمد خاتمی، عضو شورای اجتماعی کشور و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت خدمت نمود. وی همچنین به‌مدت هشت سال معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامهٔ خود دارد. صالحی امیری همچنین به عنوان مدیرمسئول و سردبیر، در نشریات و مؤسسات علمی همچون مؤسسات مطالعات سیاسی، مطالعات راهبردی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگی و… عضویت داشته است. وی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معاون فرهنگی ستاد دکتر حسن روحانی بود و نماینده فرهنگی او در بحث‌ها و مناظرات انتخاباتی محسوب می‌شد و به تبیین نگرش‌های روحانی در زمینه فرهنگ می‌پرداخت. اواخر مرداد سال ۱۳۹۲ از سوی دکتر روحانی، رئیس دولت یازدهم به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب و مهرماه همان سال به عنوان وزیر برای تصدی وزارت ورزش و جوانان برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی شد.

خبرگزاری تسنیم امروز با درچ این خبر مروری داشت بر موضع نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مخالغت با وزارت آقای صالحی امیری بر مسند ورزش وچوانان . این خبرگزاری نوشت:

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

 ازسوی دیگر ماهنامه مدیریت ارتباطات که چندی پیش گفتگوی احتصاصی با صالحی امیری داشت برخی از دیدگاههای فرهنگی وی را به شرح ریر برشمرد:

* بحث ممیزی سلیقه‌ای در دولت یازدهم در حوزه فرهنگ را قبول ندارم و به نظرم ادعایی بیش نیست. نوع رفتار و ممیزی در این دولت کاملاً عقلانی و در چارچوب قوانین است.
* ببینید مرزهای فرهنگی را نه کاملاً می‌توان بست و نه کاملاً باز گذاشت. نه تحجر در عرصه فرهنگ جواب می‌دهد و نه اباحه‌گری. دولت یازدهم مشی خود را در این عرصه برگرفته از نام خود، یعنی اعتدال گذاشته است. * دولت یازدهم انتشار و آزادی هر قلمی با هر محتوایی را به کسی وعده نداده است اما تضمین کرده است که از حقوق مؤلفان، مصنفان، ناشران و نخبگان فرهنگی کشور پاسداری کند و از اعمال سلیقه‌های شخصی در بحث ممیزی جلوگیری کند. لذا رویکرد اعتدالی در حوزه فرهنگ نه متحجرانه است و نه اباحه‌گرانه.
* به نظر من دولت یازدهم در حوزه فرهنگی گام‌های مؤثری برداشته است که بخشی از ثمرات آن در حال حاضر دیده می‌شود و برخی از این آثار هم نتایج خود را در آینده نشان خواهد داد. شاخص‌های کمی و کیفی نیز بیانگر توجه جدی دولت به عرصه فرهنگی است و هر ناظر بی‌طرفی بهتر شدن فضای فرهنگی کشور را گواهی می‌دهد.
* صداوسیما با رفتارهای سیاسی و تقابلی با دولت، فقط فضای مساعدی را برای رسانه‌های حریف ایجاد می‌کند. دلیل این مدعا، میزان گرایش به رسانه‌های بیگانه در سال‌های اخیر است که با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است. یکی از دلایل عمده گرایش به رسانه‎‌های بیگانه، افول اعتماد عمومی به صداوسیماست.
* چند سال پیش پروژه مطالعاتی تحت نظارت بنده انجام پذیرفت و به مراجع سیاست‌گذاری ارائه شد که نتیجه آن تحقیق و پژوهش این بود که ماهواره باید در ایران مدیریت شود به این معنی که باید اجازه دسترسی عموم مردم به ماهواره داده شود، اما دسترسی‌ها باید محدود شود.
* شبکه‌های اجتماعی، کانال‌ها و مجراهای ارتباطی این روزهای مردم هستند و تهاجم به آنها درست نیست. ما درمواجهه با این شبکه‌ها به معنای استفاده از ظرفیت‌ها و فیلتر تهدیدها، می‌توانیم استفاده مناسبی از این فناوری بکنیم.

حال باید دید آیا نمایندگان دهمین دوره مجلی شورای اسلامی با وزارت آقای صالحی امیری موافقت خواهند کرد یا این وزارتخانه در ماههای پایانی دولت تدبیر و امید با چالشهای بیشتری مواجه خواهدشد؟

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 4 =