پوریا عبدی بازیگر نمایش«پایان بردگی سردار»: بازی در نمایش‌های تاریخی نیاز به تمرین و پژوهش بسیار دارد

نمایش «پایان بردگی سردار» با نویسندگی و کارگردانی حسینعلی بینوایی از 10 بهمن 1400 آغاز شده و تا پایان بهمن ماه روی صحنه است. به این بهانه با پوریا عبدی بازیگر این نمایش گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:

پوریا عبدی بازیگر نمایش«پایان بردگی سردار»: بازی در نمایش‌های تاریخی نیاز به تمرین و پژوهش بسیار دارد|سرزمین هنر|تئاتر|

پوریا عبدی در خصوص داستان نمایش و موضوع محوری آن گفت: «پایان بردگی سردار» در مورد جنگ قدرت است و داستانی متاثر از اساطیر کهن دارد. گرچه روایتی جدید و بدیع است، اما می‌تواند به اساطیر کهن طعنه بزند.
داستان از کودتای یک سردار ایرانی با همدستی دختر شاه وقت که همسر وی نیز هست، آغاز می‌شود،ولی جنون قدرت میانه‌ آنها را کدر می‌کند و یک سرباز به سرکردگی اسپهبدی بیگانه، برنامه‌ از میان برداشتن آنها را اجرا کرده و خود، صاحب تاج پادشاهی می‌شود. گرچه ممکن است این نیز پایان کار نباشد، اما پایان نمایش اینجاست. از نظر من تم نمایش جنگ بر سر قدرت است.
این مدرس بازیگری در خصوص شیوه‌ اجرایی نمایش عنوان کرد: نمایش با آنکه یک روایت کلاسیک با ادبیات کلاسیک است، ولی از ساختاری نسبتاً مدرن با طراحی‌های مینی مال بهره می‌برد. چیزی شبیه به تعزیه یا نمایش‌های آوانگارد اروپایی که پیتر بروک بهترین آنها را در جهان اجرا می‌کند.
بازیگران، وارد صحنه می‌شوند، آکسسوارهای مینی مال را هر بار با محتوا و قراردادی جدید مورد استفاده قرار می‌دهند، چیزی شبیه به زندگی را اجرا می‌کنند و صحنه را ترک می کنند.
مثلاً گاهی یک طناب، ابزار به بند کشیدن زندانی‌ است، گاهی رخت‌آویز بازیگران و گاهی نیز چارچوب حریم شخصی یک کاراکتر خاص. همچنین مخاطب به وضوح گروه موسیقی را می‌بیند و این مسئله به وی یادآوری می‌کند مشغول تماشای نمایش است، نه برشی از زندگی. گاهی بازیگران با شکستن دیوار چهارم، تماشاگر را مخاطب خود قرار می‌دهند تا تاکیدی بر این مسئله داشته باشند.
عبدی پیرامون نقشی که بازی می‌کند توضیح داد: نام نقشی که من اجرای آن را بر عهده دارم کاچار است. همان سربازی که در پایان صاحب قدرت می‌شود. به عبارتی بدمن یا نقش منفی اصلی داستان. کسی که در ابتدا خود را ساده و روستایی جلوه می‌دهد ،اما رفته رفته با هیولای درونش آشنا می‌شویم.
بازی این گونه نقش‌ها و نمایش‌ها شرایط خاصی دارد. شما در درجه‌ اول برای بازی در نمایش‌های تاریخی با دیالوگ‌ها و مطالبی مواجه هستید که هم برای شما سنگین است و هم برای مخاطب. پس ابتدا باید به وسیله‌ مواجهه‌ چندباره با درام بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید و سپس توسط مطالعه و پژوهش پیرامون بازه‌ زمانی رخداد اثر، به جزئیاتی در خصوص رفتارهای نقش خود برسید تا بتوانید درام را برای مخاطب باورپذیر کنید.
من خیلی دیر به پروژه اضافه شدم و چیزی حدود یک ماه تمرین کردم تا روی صحنه بروم. به همین دلیل مجبور شدم بخشی از کارهای دیگرم را متوقف کنم تا از پس این حجم کار بر بیایم.
وی در باره‌ دلیل انتخاب این نمایش و این نقش گفت: در فضای سینما و تئاتر دوستی‌های عمیقی شکل می‌گیرد و گاهی ما به برخی از دوستا نمان نمی توانیم جواب منفی بدهیم.
نمایش «پایان بردگی سردار» ابتدا با بازیگر دیگری تمرین می‌شد، ولی گویا به دلیل مسائل خاصی به قطع همکاری با ایشان رسیدند.
خانم پورفلاح بازیگر نقش اصلی نمایش که پیش از این با هم همکاری کرده بودیم با من تماس گرفتند و من درخواست ایشان را پذیرفتم.
اجرای نقش منفی برای من بسیار جذاب است و شخصیت چندگانه و پیچیده کاچار نیز دلایل کافی برای پذیرش این اثر را به من می‌داد.
پوریا عبدی درباره استقبال تماشاگران در شرایط کرونا عنوان کرد: استقبال از کار بد نیست، اما اگر کرونا نبود شاید استقبال بهتری از این نمایش می‌شد.
در کنار اینکه تالار محراب به واسطه‌ موقعیت مکانی نامناسب و پیشینه‌یدانشجوییِ خود، از مخاطب چندانی برخوردار نیست.
همزمانی با جشنواره‌های فجر نیز بخشی از مخاطبان ما را کاهش داده است، ولی تا این لحظه توانسته یم سالن را پر نگهداریم و اکثر شب‌ها ظرفیت سالن را پر کرده‌ایم.
«پایان بردگی سردار» با نویسندگی و کارگردانی حسینعلی بینوایی از ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان بهمن ماه در تماشاخانه‌ جمیله شیخی تالار محراب روی صحنه است.
بهناز پورفلاح، محمدحسین صفری و پوریا عبدی بازیگران این نمایش هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 70 = 71