فصل هرس مستندی از کشف یک دارو تا بی اعتمادی | قسمت اول گفتگو با «قاسم تک دهقان»

فیلم مستند «فصل هرس» یکی از مستندهایی بود که در سی و چارمین جشنواره فیلم فجر کاندیدای دریافت جایزه شد.این فیلم در چند جشنواره بین المللی و خارجی جوایزی رابه دست آورده از جمله:جایزه بهترین مستند از نگاه هنر و تجربه،تندیس بهترین کارگردانی جشنواره حقیقت،تندیس بهترین فیلم جشنواره حقیقت،کاندیدای بهترین کارگردانی مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر فرصت تماشای این فیلم را در جشنواره فجر امسال پیدا نکردم و فقط بخشهایی از آن را از تلویزیون دیدم که همزمان با مصاحبه با کارگردان پخش می شد.دیدن همان چند تصویر از فیلم فصل هرس منجر به مصاحبه کوتاهی با کارگردان جوان و خوش آتیه لقمان خالدی شد که در «هنر لند» هم منتشر می شود.دراینجا گزارش کامل فیلم و گفتگوی من با آقای قاسم تک دهقان را می خوانید.به امید بهبود همه ی بیماران سرطانی.

برای تماشای این مستند بسیار کنجکاو و بی قرار بودم تا اینکه مطلع شدم که در پردیس سینمایی مهر شهر کرج در بخش سینمای هنر و تجربه اکران عمومی دارد و چقدر خوش اقبال بودم که در روز نمایش،کارگردان و نیز مردی که مستند بر اساس زندگی او ساخته شده بود در سالن سینما حضور دارند. هم زمان در این پردیس فیلمهای دیگری هم به نمایش در آمد ولی تماشای مستند همیشه انگیزه ای قوی می طلبد که تمامی تماشاچیان این مستند این انگیزه را داشتند،یا پزشک بودند،یا بیمار و یا بیماری در منزل داشتند و یا هنرمندی اهل فیلم و علاقه مند به تماشای مستند بودند

مستند فصل هرس به مدت ۷۵ دقیقه به نمایش در آمد و از ابتدا تا انتهای آن نمی توانستی حتی لحظه ای پلک بر هم بگذاری و در پی عاقبت و سرنوشت آن بودی و پلان به پلان آن را دنبال می کردی!

و اما فیلم: آقای «قاسم تک دهقان»پژوهشگر و کارشناس ارشد مهندسی پزشکی موفق به اختراع داروی سرطان شده بود.او این دارو را (جی،ام،تی،دی) نام نهاده بودو در طول این مستند لحظه به لحظه به دنبال این بود تا دارویش را به نام خودش در ایران ثبت و تولید کند.دوربین لحظه به لحظه با او و در کنارش به تمام مکانهایی که لازم بود سر می کشید.اما افسوس که هیچ جا با او همکاری نمی کردند و بیشتر خواهان آن بودند که فرمول دارویش را بیان کند ،مخترع فصل هرس نگران مهندسی معکوس بود تا مبادا فرمول دارویش را بدست آورند بدون آنکه با او قرار دادی را تنظیم کنند .او نگران از دست دادن دارویش بود و حق هم داشت!

در سکانسهایی از فیلم می دیدیم بیماری که در مراحل پیشرفته سرطان کبد بود به ایشان مراجعه کرد و داوطلبانه به مصرف دارو پرداخت و پس از مصرف دارو به مدت سه هفته علایم بیماری در وی رو به کاهش نهاده بود و به گواهی برگه های مستند سونو گرافی و آزمایش تمامی سلولهای سرطانی از بین رفته بود.بیمار و بستگانش با خوشحالی به استقبال مخترع آمدند و اذعان کردند که درآغاز باور نداشتند و چون از همه جا ناامید شده بودند تن به مصرف این دارو دادند و خوشبختانه جواب داد.قاسم تک دهقان در ازای ارایه دارو هیچ پولی در یافت نمی کرد.

مخترع داروی سرطان در فیلم فصل هرس ،به یکی از پزشکانی که در این زمینه تلاشهایی انجام داده بودند که خودش نیز در زمینه کشف داروی سرطان موفقییتهایی کسب کرده بود مراجعه کرد و ایشان یعنی دکتر شیخ نژاد داروی درمان سرطان آقای  تک دهقان را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داد و باطرح یک نمودار علمی اذعان کرد که این دارو از۵۰ تا ۹۰ درصد بر روی سلولهای سرطانی اثر دارد و آنها را از بین می برد بدون اینکه به سلولهای سالم آسیبی برساند.!

همه این صحنه ها نشانگر این بود که این دارو واقعا اثر بخش است و اگر در مراحل اولیه و ثانویه بیماری سرطان مورد استفاده قرار بگیرد می تواند کمک شایانی به بیماران بکند ولی تمامی تلاش و دوندگی های این مخترع هم وطن بدون پاسخ ماند و او نتوانست دارویش را در ایران به ثبت برساند!!!!!!

به گفته خود او در یکی از سکانسهای فیلم از جانب عده ای برای افشای فرمول دارویی مورد تهدید قرار گرفته بود.

پایان نامه کارشناسی ارشد او نیز مراحل تهیه این دارو بود و او در جلسه دفاعیه اش جانانه ایستاد ولی فرمولش را افشا نکرد.

فیلم فصل هرس در حالی به پایان رسید که قاسم تک دهقان مخترع ایرانی از این همه دوندگی و تلاش بیهوده خسته شده بود و این جمله را بارها و بارها در طول فیلم تکرار کرد.

جمله ای که در پایان فیلم بر پرده سینما نقش بست این بود که: و همچنان تلاشش برای ثبت این دارو در ایران بی نتیجه مانده است!!!!

haras1

هفتاد و پنج دقیقه فیلم مستند فصل هرس به همراه عوامل و سازندگان آن من را به گفتگویی صمیمانه با آنان ترغیب کرد.آنچه در پی می آید حاصل این گفتگو است که در دوقسمت تنظیم شده است. قسمت اول مصاحبه با جناب اقای « قاسم تک دهقان» و قسمت دوم  گفتگو با «لقمان خالدی» کارگردان این مستند واینک قسمت اول:

minilogoآقای تک دهقان به نظر من خیلی شکسته تر از سنتان به نظر می رسید چرا؟

به خاطر استرس و فشار روحی که بر سر این دارو داشتم به نظر خودم خیلی شکسته شده ام.من اختراعات متعددی دارم و تقریبا فکرم درگیر این اختراعات است.

minilogoاز کار کردن با کارگردانی چون لقمان خالدی چه احساسی دارید؟

لقمان یک آدم حرفه ای به تمام معنا و در عین حال در نهایت صداقت و دور از هر گونه طمع.من با خیلیها برخورد داشته ام ولی همه یک جوری طمع داشتند ولی این انسان اینجوری نبود.به نظر من در هنر او مثال زدنی است .فوق العاده شرافتمند و هنرمند به معنای حقیقی.

minilogoهیه این مستند چقدر طول کشید و آیا سخت بود؟

حدود یک سال طول کشید و بیشتر روزهای هفته در گیر بودیم ولی بیشتر از من کارگردان درگیر بود.

minilogo این فیلم چند جایزه بین المللی گرفته به نظر شما چرا؟

میگن حرفی که از دل بر بیاد لاجرم بر دل می نشیند.به نظر من چون این فیلم واقعیت است و نیز به دور از تزویر و ریاست به همین خاطر مخاطب هم به آن توجه کرد و بر دل نشست.حتی خود من هم که امروز فیلم را در سینما و کران عمومی دیدم متاثر شدم.

minilogoآن لحظه ای که به خاطر تهدیدها نگران بچه ها و خانواده تان بودید چه حسی داشتید که به گریه افتادید؟منشاء این همه هراس چه بود؟

قاسم تک دهقان:  چیزی به نام ترس و هراس اصلاً در دل من وجود ندارد ولی وقتی یک نفر با نیت سالم و انسانی بدنبال انجام یک کار خیر است اما به بدترین وجه با او برخورد می شود و حتی سعی در دزدیده شدن اختراعش دارند خوب حق بدهید ناراحت بشود.من این لحظه از زندگی متنفر شدم .خیلی اذیت شدم!

minilogoآقای دکتر شیخ نژاد در فیلم به دنبال تأثیر اختراع شما بر سلولهای سرطانی بود و آن را هم در آزمایشگاه تاییدکرد،آیا توانستید از کمکهای ایشان بهره مند شوید؟

خیر

minilogoدر حال حاضر برای ثبت اختراعتون و تولیدآن چه اقدامی کرده اید؟

با یک شرکت خارجی قرار داد بستم و متاسفانه در ایران برای ثبت اختراعم به جایی نرسیدم!به نظر من زمان می خواهد که افکار در این زمینه رشد پیدا کند و فرهنگ پذیرش اینگونه موضوعات تغییر کند و حقایق نهادینه شود.ما خودمان،خودمان را قبول نداریم!

minilogoدر مصاحبه قبلی درخواست کارگردان فیلم این بود که ای کاش وزیر محترم بهداشت این فیلم را می دیدند.آیا این کار انجام شد؟

نمی دانم!ولی به نظرم باید می دیدند .کار سختی نبود فقط ۷۵ دقیقه وقتشان را می گرفت ولی ممکن بود پس از آن اتفاقات خوبی در ایران رخ دهد.

minilogoعلت شیوع سرطان به نظر شما چیست؟

قاسم تک دهقان: دلایل متعددی وجود داره ولی مهمترین دلیلش نوع غذا و خوراکی هایی است که استفاده می کنیم،غذاهای آماده،استرس و تقلبهایی که در ساخت مواد غذایی میشه مثل حکایت روغنهای صنعتی و مواد غذایی تقلبی و…که همه از آن اطلاع دارید!در یک کلام عامل سرطان غذا و استرس و عدم تحرک است.متاسفانه بعضی از مردم برای کسب در آمد به جان دیگران رحم نمی کنند!!!

minilogoدر مقابل دوربین خیلی راحت بودید آیا دوست داشتید بازیگر می شدید؟

(با خنده)من دوست ندارم بازیگر شوم .همیشه عاشق حقیقت بوده وهستم .من از بازیگری چیزی نمیدانم من فقط خودم بودم و تلاشم برای ثبت یک اختراع.همین!

minilogoآیا برای گرفتن مدرک دکترا اقدام کردید؟

من از یکی از دانشگاههای کانادا پذیرش دارم .

minilogoچه صحبتی در مورد مستند سازی دارید؟

قاسم تک دهقان: واقعیت این است که ما به لحاظ فرهنگی مشکل داریم.تمام چیزهایی که به عنوان سنت در جامعه رواج داره در واقع غیر عقلانی است.در زمینه بهره گری از دارو و درمان و نیز بهره مند شدن از سینما هم متاسفانه همینطور است.متاسفانه مردم برای دیدن یک فیلم مستند و واقعی کمتر اقبال نشان می دهند تا برای دیدن یک فیلم داستانی و اکشن!

minilogoبرای آینده چه برنامه ای دارید؟

کار بزرگ همیشه خطر دارد من دلم می خواست این دارو در ایران تولید شود اما نشد.من سال گذشته می خواستم برای ادامه تحصیل به کانادا بروم ولی امسال مجبور شدم برای اختراعم بروم.

minilogoو توصیه نهایی برای مردم؟

پنجاه سال آینده ممکن است هیچکدام از ما نباشیم!زمان مانند چشم بر هم زدن در حال گذره.و بعد رفتن به دنیای حق.میزان واقعی آنجاست.بیایید این حقیقت را باور کنیم!

minilogoو توصیه برای حفظ سلامت مردم؟

قاسم تک دهقان: پرهیز از خوردن غذاهای سرخ کردنی،پرهیز از خوردن روغنهای نباتی حتی روغن مایع،استفاده کم از روغنهای زیتون و کنجد و امثال آن البته اگر تقلبی نباشند ولی به مقدار کم. ورزش و تحرک و دوری از استرس.

haras

 قاسم تک دهقان

پایان قسمت اول


برای خواندن قسمت دوم این گفتگو اینجا کلیک کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
28 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام من پدری دارم که سرطان خون داره ازشما خواهش میکنم خواهش میکنم کمکم کنید من همه سایت هارو گشتم شاید یک نشونی از آقای دهقان پیدا کنم خواهش میکنم ما حاضریم همه زندگی و دار وندارمون رو به پای آقای دهقان بریزیم ایشون فقط پدرم رو با آمپولشون درمان کنن التماستون میکنم من رو راهنمایی کنید لطفا به من از طریق ایمیلم پاسخ بدید سپاس گذارم

    1. فاطمه می گوید

      ۰۲۶۴۴۵۹۳۷۸۵
      ۰۲۶۴۴۵۹۳۷۸۴
      شمارشون
      ۰۲۶۴۴۵۹۳۷۸۵
      ۰۲۶۴۴۵۹۳۷۸۴

  2. علی می گوید

    این هم ایمیل sarakosravi@gmail.com

  3. نادیا می گوید

    خواهش میکنم شماره آقای دهقان را برای من ایمیل کنید چون خواهر من سرطان معده دارد .

    1. هنرلند می گوید

      لطفا درخواست و شماره تلفن خودرا به نشانی info@honarland.ir ارسال فرمائید

  4. ناشناس می گوید

    سلام منهم مادرم سرطان لنف داره تورو خدا اگه کاری ازدستتون بر میادمضایقه نکنید صوابش به روح امواتتان برسد ممنون ایمیل من abassyr@yahoo.com

    1. هنرلند می گوید

      هنرلند:دوست ارجمند و گرامی همانطور که برای سایر عزیزان هم توضیح داده ایم انجام این مصاحبه با فیلمساز محترم به انگیزه موفقیت فیلم مذکور درجشنواره فیلم فجر بوده است و به هیچ وجه مصداق تأیید یا تکذیب دستاورد علمی سوژه نبوده است. برای سلامتی مادر گرامیتان و همه بیماران عزیز دعا می کنیم.

  5. ه می گوید

    باسلام وعرض ادب احسنت برحضرتعالی که چنین دارویی اختراع کردید من افتخار کردم یک ایرانی هستید باقرزاده ازگیلان

  6. YEKTASEPAS می گوید

    باسمه تعالی
    کاش این آقا خودش رو معرفی نکرده بود.بزودی باید منتظر باشیم مثل سلحشور آقاسی و مردانی وحسینی ودیگر شاعران ترور بیولوژیک شدند ایشان هم به سرنوشت آنها دچار شوند .

  7. رضا می گوید

    سلام شماره های آقای تک دهقان
    ۰۹۰۱۰۲۸۰۷۳۹

    ۰۹۱۲۷۸۲۴۴۱۳

    فقط پیام بدهید و در دریافت پاسخ صبور باشید. با تشکر

    1. بهناز می گوید

      آقا رضا شما تجربه خوب شدن کسی با این داروها رو دارید خودتون ؟

      1. ناصر می گوید

        مادر من سرطان روده بزرگ – کبد – ریه رو با هم داره
        پنج دوره از آقای تک دهقان دارو گرفتیم که آثارش روی ریه مادرم باعث تعجب دکتر آنکولوژش شده
        شکر خدا همه چی رو به بهبوده
        چیزی که واسم جالبه اینه که پزشکا به جد با مصرف این داروها مخالفن

  8. رضا می گوید

    ای کاش قسمت های بعدی مصاحبه را هم می گذاشتید. با تشکر

  9. رضا می گوید

    جهت تهیه دارو و ارتباط با مهندس تک دهقان، کاشف داروی ضد سرطان
    نیازی به خود بیمار نیست و تنها مدارک و آزمایشها مربوط رو همراه داشته باشید.
    قیمت دارو در حال حاضر ۱۰۰ هزارتومن هست. که در صورتی که بیماری نیاز مالی داشته باشد دکتر به ایشان رایگان دارو میدهند.

    لطفا به درمانگاه دارالشفا حضرت فاطمه زهرا (س) مراجعه فرمایید.
    ?آدرس: البرز – نظرآباد – ابتدای روستای صالحیه ( قارپوز آباد سابق) درمانگاه عامری
    از سمت آبیک هم برید راه داره.
    مراجعه و نوبت حضوری هست. جهت اطلاع بیشتر میتوانید با درمانگاه تلفنی هماهنگ کنید:
    ۰۲۶-۴۴۵۹۳۷۸۴
    ۰۲۶-۴۴۵۹۳۷۸۹

  10. فاطمه کاووسی می گوید

    خواهشمندم تلفن یا نشانی آقای قاسم تک دهقان را ارسال بفرمایید. عزیزان ما هم به درد سرطان مبتلا هستند.

    1. هنرلند می گوید

      هنرلند: سرکار خانم کاووسی همانطور که قبلاً توضیح داده ایم این سایت ارتباط مستقیمی با ایشان ندارد.ظاهراً برخی کاربران اطلاعاتی را در این باره در بخش نظرات به اشتراک گذاشته اند

  11. ابراهیم آزاد می گوید

    از بوکان رفتم تابستان ۳ بار از داروهاشون خریدم برای پدرم . الان یک هفته س پدرم فوت شده هیچ اثری نکرد بلکه خیلی زود منجر به متاستاز شد و پدرم فوت شد. تو رو خدا شما گول نخورید. درسته که همه میگن سنگ مفت گنجشک مفت ولی نتیجه ش علافیه فقط.

  12. فروشگاه اينترنتي می گوید

    فوق العاده مستندی جالبی بود و واقعا زمستانها مناطق کوهستانی خودش سراپا داستان و معجزه است و فصل هرس مستندی شگفت انیگز بود

    باسپاس

  13. ئآسو سوران می گوید

    بنده بوکانی ام و ساکن شهری دیگه که تجربه ی شخصی ام رو بیان می کنم.
    فروشگاه بنده روبه روی بیمارستان سرطانیه و از تمام شهرها میان..
    تا الان از خود بوکان، مهاباد، سردشت و.. کسانی پیش دکتر قاسم تک دهقان رفته اند و تا ۸۰ درصد بیماری بدخیم بی درمان اعلام شده شان، خدارو شکر با داروهای ایشان درمان شده است.
    دوست عزیز بوکانی که میگن بیماری پدرشان بدتر شده، دارو برای همه یکسان جواب نمیده، اما باعث بدتر شدن نمیشه!
    بعضی، هم شیمی درمانی و هم داروهای ایشان را تتوأمان استفاده می کنند.
    فامیل خودمان رفته بهشان عسل و سیاه دانه دادند با روش مصرف..
    این مرحله ی اوله.. البته آمپول ایشان مجوز مصرف نداره و بعضی انگار عمدا مانع این کارند، چراشو باید از اونا پرسید!؟
    اما همین داروها هم نتیجه بخش بودند..
    مریض بوکانی ۸۰ درصد بیماری شان بعد از چند ماه کامل خوب شد. در حالی که پزشک متخصص گفته بودند می میرند..
    بیمار پیر مهابادی از حال نزار و مرگ به روی زندگی و امید برگشتند.
    باز هم فرجی ست، ضرری نداره، سریع تر اقدام کنید..
    خدا شفا دهنده ست، این سبب..

  14. میثم می گوید

    آدرس مطب جهت دریافت دارو های گیاهی قاسم تک دهقان آبیک قزوین بعد از روستای احمد آباد روستایی صالحیه دارو گیاهی قاسم تک دهقان شماره تماس
    ٠٢۶۴۴۵٩٣٨٠١قاسم تک دهقان.

  15. علی می گوید

    منم امروز رفتم صالحیه تو آبیک قزوین ایشون اونجا یه عطاری داره ولی خودش اونجا نیست گویا اجازه نداره تو اون محیط باشه چون پزشک ها خیلی اذیت کردن و گفتن تو این محل طبابت میکنه به همین خاطر خودش اونجا نیست ولی برای انواع سرطان داروهای گیاهی آماده داره که با پرسش نوع سرطان و پر کردن فرم مربوطه
    دارو رو تحویل میگیرید هزینه دارو هم حدود ۴۰۰ تومن شد چند مدل دارو هست که حدود یک چهارم یک دوره قیمت داروی سمی و مضر شیمی درمانیه
    آدرس هم که خیلی مشکل داشتیم چون دور افتاده هست
    ولی با سرچ تو اپ وییز راحت پیدا کردیم
    برای سرچ تو ویزبزنید:گیاهان دارویی دکتر تک دهقان

  16. مهدی می گوید

    نمیخوام نا امیدت کنم ولی من حداقل دو مورد رو میشناسم که از داروهای ایشون استفاده کردن حتی آمپول ایشون رو هم زدن ولی هر دو مورد بی نتیجه بوده و یکی از مریضها متاسفانه فوت کردن به نظر من فرصت رو از دست ندین و اگر میتونید شیمی درمانی و رادیو تراپی کنید.

  17. کیا می گوید

    با سلام
    بنده هم پدرم درگیر بیماری سرطان روده و متاستاز کبد هستن، متاسفانه اصلا هم حالشون مساعد نیست، ما داریم از داروهای آقای تک دهقان استفاده میکنیم اما وقتی توو نت سرچ میکنی انواع و اقسام تجربیات و نظرها را میخونی که با بعضیا امیدوار میشی و با بعضی به اوج ناامیدی میرسی هرچند که همه چی دست خداست و باید امید و توکل به خدا داشت.
    سعی کردم بمنظور تجمیع افراد و خانواده هایی که درگیر این بیماری هستن گروهی در تلگرام تشکیل بدم تا ضمن اشتراک گذاری تجربیاتمون کمک کنیم این بیماری سخت از بین بره، لینک گروه رو میذارم امیدوارم انتشار پیدا کنه و فراگیر بشه.
    با سپاس از متولیان این وب سایت

  18. محمد می گوید

    سلام
    ببینید نیازی به بردن بیمار نیست فقط برگه های آزمایش که نشون میده بیماریشون چیه کافیه.

  19. بیمار می گوید

    حتما با داروهای ایشون خوب میشید شک نکنید، همه دنیا نتونستن دارو رو کشف کنن ایشون تونسته، اصلا هم فکر نکنید که کلاهبرداریه و طرف فقط میخواد پول به جیب بزنه، بدون معاینه دارو تجویز میکنن، اونم کیااا، چند تا خانوم گذاشته اونجا و فقططط پول میگیرن، بابت چند تا کیسه علف چند صد هزار تومن پول میدید، جالبه که فقطم برای ۱۰ روزه و دوباره باید بخرید و بخرید و بخرید، طرف مهندسه به خودش میگه دکتر، کلا هم معلوم نیس کجاس

  20. فریب خورده می گوید

    باسلام خدمت همه کسانی که دارن این مطلبو میخونن.من خودم خواهرم سرطان روده داشت مراجعه کردیم به این اقا خواهش میکنم گول این حرفا رو نخورین داروی ضدسرطانی در کار نیست یه مقدار اشغال فقط به خورد مردم بیچاره که باناامیدی به این ادم پناه میبرن واین اقا هم فقط به فکر جیب خودشه.تمام کسایی که اونجا کار میکنن جوری اموزش دیدن که هر کی میره بهش میگن که اقای دکتر خودش بازداشت خانگیه وکسی نمیتونه ایشونو ببینه.خواهش میکنگ هیچ داروی گیاهی نمیتونه سرطان رو ازبین ببره فقط پولتونو رو دارین دور میریزین و یه مشت شیاد مباد لز شرایط روحی وجسمی شما ومریضتون سواستفاده میکنن.خواهر من به سه ماه نکشید فوت شدبااینکه تمام وکمال از داروهای این کلاه بردار استفاده میکرد

  21. علی می گوید

    این کلاهبرداری بیش نیست بابای من سرطان معده داشت متاستاز به کبد و کیسه صفرا و نایش رسیده بود از وقتی داروهای این اقا رو استفاده کرد بدتر شد و زودتر از دنیا رفت از برادران خواهشمندم با تحقیق بیشتری سمت این اقا بروید

  22. ناشناس می گوید

    اقا به این ادم اعتماد نکنید
    راه علمی رو درپیش بگرید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 3