صادق هدایت به روایت علیرضا آسانلو
بهمن، ماه تولد صادق هدایت است و این روزها روایتی بسیار متفاوت از این چهره همیشه مورد توجه هنر ایران در گالری مژده به تماشاست.
صادق هدایت به روایت علیرضا آسانلو|سرزمین هنر|هنرهای تجسمی|
علیرضا آسانلو، نقاش و مجسمه سازی که به واسطه آفرینش سردیس های موفق از زنده یادان کیارستمی، شجریان، انتظامی ، ملک الشعرای بهار و … شهرت دارد، با رویکردی زیبایی شناختی، در مرزی معاصر میان رئالیسم و انتزاع و اصالت بخشی به عنصر تخیل بیننده، المان هایی از فیگورهای هدایت را در لایه هایی متعدد از رنگ بازتاب داده است.
« دیدار به قیامت» عنوان این مجموعه از جملات معروف صادق هدایت است . لابد شما انتظار دارید با ورود به گالری مژده با جناب صادق هدایت دیدار کنید که در ۴۸ سالگی بسیار تراژیک و غم انگیز زندگی را به درود گفت، اما ۱۰ نقاشی این نمایشگاه شما را به دیداری مفهومی و معناگرا رهنمون می کند.
او افزود: بعضی پرسوناژها حذف شدنی نیستند، حتی اگر درد باشند و یا درمان، حتما هدایت در تاریخ هنر معاصر ایران جریان ساز است. هدایت برای من یک اتمسفر است، فضایی که با عینک صادق میتوان دید حیرت انگیز است و تکان دهنده، حقایق زندگی روزمره در هم تنیده و از فضایی سورئالیستی سربر می آورد.
نمی توان هنرمند بود و هدایت را ندید
علیرضا آسانلو گفت: نمی توان هنرمند بود و هدایت را ندید ، نمیشود آثار او را نخواند و معاصر شد، کاری به موضوع آثار ندارم، فارغ از مضامین آثار که در حوزه دانش من نیست، من از منظر ساختار هنر و ماهیت هنرمندانه به مسئله نگاه می کنم.
نقاشی در اتمسفر هدایت برای من ضرورت بود، نه انتخاب. جالب است بگویم، این مجموعه از نقاشی ها موضوع دیگری دارد با نام « دیدار به قیامت». چیزهایی شبیه صورت که دیگران می گویند صادق هدایت است و من نظاره می کنم آنچه این آثار در نوع بودن شان در مخاطب می سازند.
اگر اتمسفر نقاشی های من روایتگر دیگری را می خواهد، من کنار می کشم و به تماشا می نشینم.
آسانلو درباره عنوان نمایشگاه، دیدار به قیامت، گفت:« دیدار به قیامت» آخرین نوشته صادق هدایت، خلاصه جهان بینی فردی که سریع زندگی کرد و آثارش را از دل توده های مردم بیرون کشید و از دسترس خارج شد است.
معمولا اصطلاح « دیدار به قیامت » در فرهنگ ما زمانی استفاده میشود که فرد از تغییر شرایط و یا مواجهه با قدرتی در می ماند و برای خالی کردن خشم خود، وعده دیدار به قیامت را نثار میکند و یا در ناکامی های عشقی و وابستگی های معنادار وعده دیدار به آخرت داده میشود. این ضرورت امروز هم در تمام ابعاد زندگی ما احساس میشود، چه اسمی بهتر از این، که حالمان را خوب کند و خشممان را فرو نشاند.
برای رسیدن به صادق هدایت باید از لابلای پرسوناژها و شخصی ها و قصه ها عبور کنی
او در پاسخ به این نکته که خیلی ها صادق هدایت را راوی یاس و ناامیدی ارزیابی می کنند، اما شما در برخی آثار ردپای هیجانی از شور و زندگی را بازتاب داده اید، توضیح داد: راستش متهم اصلی فعلا فراری است!هدایت در قالب یک روایتگر داستانسرایی کرد و خود واقعی اش را در لایه هایی از حقایق زندگی در روزگار خودش پنهان کرد.
برای رسیدن به او باید از لابلای پرسوناژها و شخصی ها و قصه ها عبور کنی.
چیزی شبیه هزار و یک شب و در می یابی زیر انباشتی از نوشته ها و داستانهای تب آلود، شخصیتی به شدت آگاه و عصیانگر در آرامش نشسته و به زندگی می نگرد. زندگی مهمترین موضوع آثار هدایت است و انسان عالی ترین پرسوناژ . من دریافتی از هدایت را تصویر کرده ام که شامل خود حقیقی و محتوی سرشار از زندگی است.
علیرضا آسانلو
علیرضا آسانلو متولد ۱۳۵۳ است و در حیطه نقاشی، طراحی و مجسمه، بیش از ۱۰ نمایشگاه انفرادی وجمعی داشته که اکثر آنها برای فروش ارائه نشده . تاکید هنرمند بر مضامین ارزشی یعنی زندگی به عنوان اصلی ترین موضوع و انسان، عالی ترین پرسوناژ برای پرداختن بوده و ثمره ی این تلاش شش نمایشگاه انفرادی طراحی و نقاشی است.
مجسمه های برنزی از غلامحسین امیرخانی، مرتضی ممیز، جلیل شهناز، پرویز تناولی، محمد احصایی، پرویز کلانتری، غلامرضا تختی ، سلمان هراتی، پروفسور رضا ، پروفسور ستوده، پروفسور گنجی و ضیاءالدین امامی که در اماکن فرهنگی و هنری و دانشگاهی و موزه ها نصب است ، از جمله آثار شناخته شده اوست.
سال ۱۳۹۵ در اولین سمپوزیوم بین المللی نقاشی پاریس از طرف یونسکو دعوت شد و در حضور هنرمندان مدعو مسترکلاس برگزار کرد. علیرضا آسانلو در سفر خود به آمریکا در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با نمایش آثار خود در واشنگتن و مریلند سخنرانی های متعددی درباره روند تاریخ هنر معاصر ایران ایراد کرد.
نمایشگاه «دیداربه قیامت» علیرضا آسانلو تا ۱۲ بهمن در گالری مژده به تماشاست.