تأملی در سیر تاریخی داستان نویسی و اندیشه جهانی شدن به قلم حامد حبیبی-قسمت اول
داستان سرایی یا قصه گویی راهی برای آموزش زندگی به بشر و وسیله تربیت انسان برای بیان مهر و عاطفه و خشم و کینه و دیگر مسائل انسانی است. قصه بیان زندگی بشر در سیر تکامل تاریخی و شرح تحول تفکر انسان در اعصار و ازمنه است و قصه گویی نقل تاریخ و نشانگر تلاش انسان برای رسیدن به تکامل بی انتهاست.
۱-قصه گویی سحرآلود
در طول تاریخ از قصه گویی و داستان سرایی به عنوان ابزاری برای آموزش مسائل انسانی و معرفی و عرضه سبک زندگی و انتقال فرهنگ و تمدن و آداب و سنن استفاده می نمودند. امروز هم با وجود پیشرفت تکنولوژی و وسائل متنوع آموزشی، قصه گویان و داستان سرایان در مسیر تحولی خود، تکنولوژی روز را برای سرایش داستان ها و نقل قصه ها به خدمت گرفته اند، زیرا مهمترین ابزار در تمدن سازی محسوب می شود.
برخی سخنها اثر جادویی دارند و افسون هستند.[۱] گاهی کلمه سحر دارد و گاهی بیان سحرآلود است؛ گاهی قصه سحر دارد و گاهی قصه گو ساحر است. قصه گویان از دیرباز با کلام مسحور کننده و داستان هایشان تور سحر آمیزی می بافتند که به وسیله آن تمام تفکر و تخیل شنوندگان را در دام خود می گرفتند و به آموزش آنان و تربیت انسان تراز تمدن خود می پرداختند.
قصه گویی عمری به درازای عمر کلمه دارد. قصه جزئی از زندگی بشر بوده و قصه گویی از شیرین ترین سرگرمیهای او قلمداد شده و خمیر مایه داستان ها برگرفته از زندگی بشر است.
ادامه دارد…
منابع و پاورقی ها:
[۱] ر.ک: بستانى، فؤاد افرام، فرهنگ ابجدى، رضا مهیار (مترجم)، تهران: انتشارات اسلامی، ۱۳۷۵ ش – طریحی، فخر الدین بن محمد، مجمع البحرین، احمد حسینى اشکورى (مصحح)، تهران: مرتضوى، ۱۳۷۵ ش
[۲] Amphitheater
[۳] ر.ک: پیتر کینگزلی، زوایای تاریک حکمت، دل آرا قهرمان (مترجم)، شراره معصومی (مترجم)، تهران: سخن، ۱۳۸۵ ش- قرآن کریم: سوره حجر، آیه ۱۸ و سوره صافات، آیه ۱۰ و سوره جن، آیه ۹
[۴] عهد عتیق؛ پیدایش، باب ۱۷، سفر ۲۰
[۵] عهد جدید؛ انجیل مرقس، باب ۳، سفر ۱۴ – انجیل لوقا، باب۶، سفر ۱۳ – مکاشفه یوحنای رسول، باب ۱۲، سفر
[۶] سوره مائده، آیه ۱۲
[۷] آوینی، مرتضی، مجموعه مقالات، توسعه و تمدن غرب، نوح نبی (ع) و تاریخ تمدن، به نقل از مجله «اتفاد نیزوب» شوروی که مربوط به گزارش باستان شناسان درباره کشتی نوح می شود و نشریه مکتب الاسلام نجف صص ۶۷۴ تا ۶۷۶