نتایج اولیه جشنواره ی داستان پانزده کلمه ای کودکان کار

سایت ادبیات اقلیت، برگزیدگان مرحله نخست جشنواره ی داستان پانزده کلمه ای کودکان کار را اعلام کرد . این جشنواره ی داستان  پس از پایان مهلت ارسال آثار که در روز بیستم فروردین ماه ۱۳۹۶ بود ،بررسی ۱۸۴۳ آثار از ۴۸۶ نویسنده را آغاز کرد. این آثار با حذف نام و مشخصات نویسندگان آنها و با تایید هیئت داوران در اختیار داوران مرحله نخست جشنواره قرار گرفت. پس از تجمیع آثار این داوران ، ۳۱۰ اثر از ۲۱۶ نویسنده به عنوان برگزیدگان مرحله نخست جشنواره انتخاب شدند.

این آثار برای داروی نهایی در اختیار داوران مرحله ی بعدی ، آقایان محمد جواد جزینی ، ابوتراب خسروی ، و محمد رضا یوسفی قرار گرفت.

محمد جواد جزینی، نویسنده و مدرس ادبیات داستانی و داور نخستین دورۀ جایزۀ ادبیات اقلیت در گفت‌وگو با دبیرخانۀ این جایزه گفت: نباید گمان کنیم که داستان پانزده‌کلمه‌ای یک معیار علمی دارد بلکه این شیوه، فقط یک اقتراح و دعوت به ذوق‌آزمایی در مورد یک مسئلۀ اجتماعی و در محدودۀ این تعداد کلمات است.

محمدرضا یوسفی، داور نخستین دوره جایزه ادبیات اقلیت گفت: پس از انقلاب پرداختن به کودکان کار به فراموشی سپرده شده است.

ابو تراب خسروی در باره این جشنواره ی داستان می گوید: همین‌که مجالی پیدا می‌شود که عده‌ای به مشکلات و مسائل زندگی کودکان کار فکر کنند، بسیار مغتنم است. این جشنواره کمک می‌کند به ایجاد جریانی از مفاهمه که به این موضوع فکر شود. واقعیت این است که کسانی که دارند این جشنواره را برگزار می‌کنند، به این قضیه فکر کرده‌اند و من به آنان دست‌مریزاد می‌گویم.

اسامی ده نویسنده ی برگزیده ی نهایی جشنواره ی داستان ، در نیمه دوم خرداد ماه ، هم زمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان اعلام خواهد شد. داستانک های برگزیده در مرحله ی نخست و همچنین یک داستانک از همه ی دیگر شرکت کنندگان در جشنواره ( داستانی که بیشترین رای داوران را در مرحله ی نخست به دست آورده باشد) به علاوه ی برگزیده ای از یادداشت های ارسالی شرکت کنندگان در این کتاب منتشر خواهد شد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

نام نویسندگان شناخته شده ی بیشماری ، از جمله آقای سیامک احمدی ( مینی مالسیت) ، خانم بهاره ارشد ریاحی ، و … در بین برگزیدگان مرحله ی اول به چشم می خورد. خانم آناهیتا برزویی ، داستان نویس، نویسنده ، و تهیه کننده ارشد رادیو که از همکاران سایت هنرلند نیز هست ، نامشان در میان برگزیدگان مرحله اول آمده است. خانم آناهیتا برزویی در مسابقات داستان نویسی متعدد ، جوایزی را دریافت کرده اند. از جمله برگزیده ی مرحله ی اول داستان نویسی هزار و یک شب با داستان “انتهای این کوچه دریاست” و برگزیده مرحله اول مسابقه داستان نویسی دریچه با داستان بعد از پایان ( که هنوز اسامی منتخبین آن اعلام نگردیده است). داستان “انتهای این کوچه دریاست” خانم برزویی،  برگزیده و رتبه اول داستان نویسی بوشهر در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ گردید. این داستان در شماره دوم فصلنامه “سرزمین هنر”  به چاپ رسیده است.

برای خانم آناهیتا برزویی عزیز ، همکار محترم هنرلند ، آرزوی موفقیت داریم.

در زیر ، یادداشتی از خانم برزویی بر این جشنواره را میخوانیم:

با هر جمله ای که نوشتم بارها و بارها بغض کردم و گریستم.خدایا کلمه ها را به یاری می طلبم تا گره ای از کلاف سر درگم کودکان کار گشوده شود.می دانم معجزه پیامبرت کلمه بود.امیدوارم که تمام کلمه هایی که به نیت یاری به این کودکان نوشته می شود به حرمت نامت به معجزه ای تبدیل شود تا کودکان کار که گاهی اوقات به بردگان جنسی نیز بدل می شوند از این ظلمت رهایی یابند.امیدوارم این حرکت ادبی-انسانی راهی باشد به سوی سامان بخشی به این کودکان.خدایا در این راه همه ما را کمک کن و یاری برسان تا بتوانیم یاری برسانیم. خدایا این کودکان هم دلشان می خواهد کودکی کنند، دلشان سقف می خواهد و اسباب بازی،دلشان پدری می خواهد که حاجی فیروز نباشد و مادری که دستهایش پر از ترک نباشد. دود اسپند دیگر آزارشان می دهد دلشان می خواهد روزی یکی از فالهای حافظی که می فروشند تعبیر شود و گره از کار فرو بسته شان بگشاید! خدایا همه کسانی که می نویسند و یا خواهند نوشت و تمام کسانی را که به نوعی آیینه کودکان کار شده اند یاری برسان.آمین!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

99 − = 98