مصاحبه اختصاصی هنر لند با لقمان خالدی کاندیدای سیمرغ بلورین در بخش سینمای مستند

مصاحبه اختصاصی هنرلند با مستند ساز جوان و خوش آتیه “لقمان خالدی “کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین برای کارگردانی فیلم (فصل هرس) در بخش سینمای مستند سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

لقمان خالدی متولد سال ۱۳۵۷ است و در زمینه کارگردانی،تدوین و مستند سازی چهره شاخصی محسوب می شود. او کارش را از انجمن سینمای جوان شروع کرده است.

از آثار او می توان به فیلم کوتاه (فولوکس)،مستند(و من مسافرم)،مستند (خصوصی)،مستند (مشترک مورد نظر)،مستند (کمی بالاتر) و مستند (نسا) و (فصل هرس) اشاره کرد که برای کارگردانی آن کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شده است.

جوایز

_ برنده دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش (من مسافرم) در بیست و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

_برنده تندیس حافظ بهترین مستند (مشترک مورد نظر )دوره دوازدهم جشن دنیای تصویر

-برنده تندیس بهترین مستند (مشترک مورد نظر) دوره بیست و هفتم جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

-برنده تندیس بهترین مستند برای(کمی بالاتر) از بیست و دومین دوره فستیوال فید مارسی

-برنده تندیس بهترین کارگردانی و بهترین فیلم جشنواره حقیقت

-کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین برای کارگردانی فیلم مستند (فصل هرس) در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

آنچه در پی می آید حاصل گفتگوی من با لقمان خالدی است:

 

-لقمان خالدی در کجای زمان و مکان ایستاده؟

+من روی مبل نشستم ،دارم چای سبز می خورم و با شما مصاحبه می کنم!

 

-در فیلم (فصل هرس) چه چیزی را می خواستید بیان کنید؟یک کشف تازه؟یا یک بیماری کهنه و یا فقط یک زندگی؟

+من بیشتر از هر چیزی به بهانه این فیلم می خواستم در مورد یک سرطانی صحبت کنم که داره بیشتر از سرطان جسمی رشد می کنه و اون (سرطان بی اعتمادی )است.این بی اعتمادی داره یک جورایی باعث سرطانهای دیگه میشه.سعی من این بود که به بهانه (قاسم تک دهقان)شخصیت اصلی فیلم ،سرطان بی اعتمادی را نشان بدم.

 

-من دیشب بخشهایی از فیلم فصل هرس را دیدم.بی اعتمادی بیشتر جلوه میکرد.آیا فقط این منظور را داشتی یا بیان یک زندگی واقعی؟

+خوب،هر فیلمسازی یک متریالی داره که بواسطه آن ،پیامش را میرسونه. مادر این فیلم ضمن بیان زندگی قاسم تک دهقان که مدعی است داروی سرطان را کشف کرده،وارد زندگی اش میشیم.مابین این اتفاق من به عنوان فیلمساز کاری که کردم اینه که تماشاچیان با فیلم همذات پنداری کنند و خودشون رو توی اون آدم ببینندو این اتفاق باعث میشه که ما به بهانه داستان یک نفر ،داستان خیلی از زندگی های دیگه رو بشنویم.در واقع من کارم تو این مایه است که با یک تک سلولی از یک جامعه شروع می کنم و به کل جامعه نشرش میدم و در حقیقت از اون تک سلولی بهانه ای پیدا می کنم برای دیدن کل جامعه.

 

-شما تقریبا در تمام شاخه های سینما فعالیت داشتید مثلا کارگردانی، تدوین و …ولی مستند سازی را ادامه دادی؟چرا؟

+واقعیتش اینه که من اگه تدوین هم انجام دادم ،تدوین مستندم انجام دادم،کارگردانی داستانی هم انجام دادم ولی به این نتیجه رسیدم سینمای مستند یک ویژگی خاص داره که به تو این اجازه رو میده که در واقع مثل آیینه باشی روبروی جامعه.

وقتی نقش آیینه داری وظیفه ات اینه که رفتار و اخلاقت رو تغییر بدی.من هر فیلمی می سازم بهانه ای است برای تغییر خودم!

معتقدم اگه این فیلم نتونه من رو تغییر بده ،روی تماشاچی هم هیچ تاثیری نخواهد داشت. مستند این ویژگی رو داره و به همین جهت برای من جالبه و فکر می کنم فیلم داستانی این امکان رو آنطور که باید و شاید به آدم نده.

 

-جشنواره فیلم فجر امسال را چطوری ارزیابی می کنید،چه در بخش مستند و چه بخشهای دیگر؟

+امسال بخش مستند خوب بود و یازده فیلم مستند خوب در کنار هم قرار گرفته بودند.امسال از دید دبیر و تصمیم گیرندگان جشنواره،جایگاه ویژه ای داشت و خوشحالم که تقریبا خوب دیده شدند.

 

-امسال فیلم شما یعنی فصل هرس عملا پر بیننده ترین فیلم مستند جشنواره بود و من از این بابت به شما تبریک میگم.نظر خودتون چیست؟

+ویژگی و اهمییت جشنواره برای من یک جورایی ویترینی است برای دیده شدن فیلمهای مستند و از این بابت خوشحالم.

 

-اگر برای کارگردانی فصل هرس سیمرغ بگیرید روی صحنه چه خواهید گفت؟

+هنوز بهش فکر نکردم ولی اگررفتم،شاید بگم:امید وارم وزیر بهداشت فرصتی پیدا کنه فیلم فصل هرس رو ببینه!

 

-زندگی از منظر لقمان خالدی جوان چیست؟

+من در یکی از مصاحبه هام یک جمله ای گفتم که اون رو اینجا هم تکرار می کنم.نمیتونم بگم زندگی فقط گل و بلبله ولی می تونم بگم زندگی حتی اگه باتلاق هم باشه ما می تونیم یک گل نیلوفر باشیم! در واقع سعی خودم اینه که توی فیلمهام دنبال گل نیلوفر بگردم و همیشه جنبه خوب زندگی رو پر رنگ تر می کنم به خاطر همین در تمام فبلمهام_نه به خاطر اینکه مجوز بگیرم و نه خاطر اینکه سفارش بگیرم_همیشه سعی ام این بوده که یک حس امید وجود داشته باشه چرا که امید چیزی است که حال آدم را خوب می کنه و این خیلی نامردیه ،تماشاچی ای رو که از همه جا دلتنگی هایی داره حالا من با یک نا امیدی دیگه روبروش کنم.سعی میکنم اگه باتلاقی هم وجود داره بگم تو بیا گل نیلوفر رو نگاه کن!

 

-حرفهای حکیمانه ای میزنی.به نظرت چه شباهتی با (لقمان حکیم داری؟

+نمیدونم!ولی سعی ام این بوده که همیشه درست فکر کنم و درست تصمیم بگیرم.

 

-از امید صحبت کردی،امید چیزی بود که من در بسیاری از فیلمهای جشنواره امسال ندیدم!چرا؟

+من نمیدونم.از فیلمسازهاش بپرسین!

 

-تو الگوی خوبی برای جوانها هستی ،براشون چه حرفی داری؟

+من تمام تلاشمو می کنم که یک الگوی خوب باشم و امید وارم اینجوری باشه.البته با گفتن نمیشه پیامی داد بلکه با اعمال و رفتار و حرکاته که میشه پیام داد و گر نه جوونها یک عمره دارند از بزرگان نصیحت می شنوند و من دوست دارم عملم باعث بشه که الگو بشم نه حرفهام!

 

-از اینکه وقتتان را در اختیار من و هنر لند قرار دادید متشکرم.خیلی خیلی شما را به سیمرغ نزدیک می بینم و امیدوارم این جایزه را اگر دریافت کردید مبارکتان باشد و زمینه را برای فعالییتهای بهتر و بیشتر شما فراهم کنه.

 

+من هم برای شما آرزوی بهروزی دارم.

 

آناهیتا برزویی نویسنده و تهیه کننده ارشد رادیو

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    ممنون زحمت کشیدى ووقت گذاشتى منهم ازلقمان خالدى که نمى شناختمش تاحدى شناخت پیدا کردم

  2. محمد شهاب می گوید

    سلام
    میخواستم چطور میتونم با آقای خالدی ارتباط برقرار کنم ؟
    ممنون میشم اگه اهنمایی کنید
    تشکر

    1. هنرلند می گوید

      با سلام و احترام لطفا ایمیل درخواستتان را برای هنرلند ارسال فرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =