سیدرضا اورنگ در برنامه «رواق تماشا»:خیابان خاطره انگیز لاله‌زار بخش مهمی از فرهنگ ایران بود که آن را از بین بردند

كارشناس سینما در رادیو گفت‌وگو، به ظرفیت عظیم فرهنگی، گردشگری و درآمدزایی شهرك سینمایی و خیابان لاله زار اشاره كرد كه متاسفانه با سوء مدیریت به حال خود رها و تخریب شده اند.

سیدرضا اورنگ در برنامه «رواق تماشا»:خیابان خاطره انگیز لاله‌زار بخش مهمی از فرهنگ ایران بود که آن را از بین بردند|سرزمین هنر|مصاحبه

سیدرضا اورنگ با حضور در برنامه «رواق تماشا»ی رادیو گفت‌وگو ضمن مقصر دانستن هنرمندان و وزارت میراث فرهنگی در خصوص کمبود و یا نبود فیلم‌های خوب و قوی تاریخی در کشور گفت: بارها جلساتی بدین منظور برنامه ریزی شده ،ولی در حد حرف باقی مانده است، زیرا ظرفیت ساخت چنین فیلم هایی در کشور وجود ندارد.بعد از زنده یاد علی حاتمی کارگردان کاربلد و توانایی نیز نداریم تا چنین آثاری را بسازد.

وی افزود: وقتی فیلم «شجاع دل» با کارگردانی مل گیبسون ساخته و اکران شد، گردشگران برای تماشای بنای یادبود والاس قهرمان اسکاتلندی به آن کشور رفتند. در حالی که برای این منظور، نه هماهنگی و نه پیش بینی صورت گرفته بود . این مهم به دلیل تاثیر گذاری آن فیلم است.

اورنگ با بیان این مقدمه به موفقیت سینما و گردشگری اشاره کرد و گفت: برخی فیلم‌های قبل از انقلاب نقاطی از تهران یا شهرستان‌ها را به تصویر کشیدند که برای مردم خاطره انگیز بود که بعد از پخش فیلم برای دیدن نقاط یاد شده می رفتند.

وی ادامه داد:برای مخاطبان سینما جالب بود که بدانند و ببینند گذر لوطی صالح یا قهوه خانه اکبر بلند و… که برخی از فیلم ها در آن مکان ها ساخته شده اند کجا هستند؟ همچنین مردم بسیاری از سقاخانه‌ها را با فیلم‌های سینمایی شناختند. بعد از انقلاب هم زنده یاد علی حاتمی کاری کرد کارستان و برای تولید سریال خوب و عظیم «هزاردستان» اقدام به ساخت یک شهرک سینمایی کرد.

اورنگ معتقد است: شهرک سینمایی باید محل گردشگری باشد. بعد از پخش سریال «هزاردستان» ، مردم بلیت خریده و نقاط آشنا در این لوکیشن را که برای شان خاطره انگیز بود بازدید می‌کردند. مخاطبان می‌خواستند گرند هتل را از نزدیک ببینند، اما رفته رفته این شهرک به حال خود رها شد، حتی برخی از مغازه‌های قدیمی آن در مقطعی برای کسب و کار اجاره داده شده بود!

وی با بیان اینکه رفت و آمد مداوم در مکان های تاریخی و پر خاطره منجر به نابودی آن می‌شود، ادامه داد: در گذشته شخصا بارها به سازمان میراث فرهنگی رجوع کرده و نسبت به تخریب تدریجی برخی مکان ها و ساختمان های تاریخی هشدار داده بودم،اما حاضر نشدند بودجه ای در اختیار قرار دهند تا از این اماکن مهم فیلم مستند ساخته شود که به یادگار بماند. در این رابطه باید همکاری صورت می‌گرفت تا این سازه‌های تاریخی حداقل به عنوان یک فیلم مستند و آرشیوی نگهداری شود.

اورنگ افزود: خیابان لاله زار تهران مهم ترین و بهترین گردشگاه سینمایی و هنری ایران بود که امروز به خاطر ندانم کاری های مسوولان سینمایی ، شهرداری و حتی برخی از تهیه کنندگان بخش خصوصی،بلای بدی بر سر آن آمده و تمام سینماها و تئاترهای آن تعطیل شده اند. حال آنکه محله بسیار جذابی بود که سینماهای پر خاطره و سالن های تئاتر را در خود جای داده بود و همیشه از رونق خاصی برخوردار بود. این خیابان بخش مهمی از فرهنگ ما بود و می‌توانست در حوزه سینما و گردشگری بهترین محل کسب درآمد باشد، ولی به همین راحتی آن را از بین بردند!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

71 − 70 =