بانوی سردار حماسه ای شورانگیز از زندگی و مبارزات شیرزن بختیاری؛ بی بی مریم

بانوی سردار؛ حماسه ای شورانگیز از زندگی و مبارزات بی بی مریم  شیر زن دلاور بختیاری |  بعد از تولید و پخش سریال خوب و تماشایی «بانوی عمارت» که حال و هوای سریال سازی را در تلویزیون کسالت بار انحصاری اسپانسری کشور تغییر داد و کدورت های نشأت گرفته از تماشای سریال های متوسط و ضعیف را برای مدتی از خاطر بینندگان سیما زدود، این روزها یک مینی سریال خوش ساخت و با محتوای دیگر به نام بانوی سردار، لبخندی از رضایت بر چهره مخاطبان تلویزیون نشانده است.

بانوی سردار، روایت تصویری و تلویزیونی جذابی از یک کارگردان خوش نام با کارنامه ای قابل اعتنا در تولید آثار خوب هنری و سینمایی است. «پرویز شیخ طادی» در درام اجتماعی، تاریخی و خانوادگی بانوی سردار، راوی هنرمندانه بخشی از تاریخ معاصر کشور و نقش و سهم ایل غیور بختیاری و به ویژه یک زن دلاور به نام «بی بی مریم»، ملقب به «سردار مریم» در مبارزه با قجر و ظل السطان قجری و استعمارگران انگلیسی است.

بازیهای خوب و درست هدایت شده، وفاداری در بازنمایی رخدادهای تاریخی و تسلط بر تصویر و صحنه و فضاسازی های تماشایی؛ تعریف ملموس داستان دراماتیزه شده و شورانگیز زندگی و مبارزات «بی بی مریم» درمدیومی فراتر از قالب های تصویر سازی تلویزیونی ، در بستری از مناسبات واقع گرای اجتماعی، تاریخی و سیاسی،کارگردانی حرفه ای، موسیقی و آوای خوش و پردازش مقبول موضوع های قومی و ملی، از سریال بانوی سردار، یک اثر ملی و حماسی ساخته است.

بانوی سردار
بانوی سردار

گرچه پرویز شیخ طادی در بانوی سردار به دلیل تنوع سوژه ها، رویدادها و حوادث تاریخی و خانوادگی و سیاسی، می توانست با خلق داستانک های فرعی ،این سریال را از دوازده قسمت به یک مجموعه سی قسمتی برساند، ولی با پرهیز از حاشیه پردازی، توان هنری خود را به بازگویی و بازسازی داستان محوری سریال و قصه پرتب و تاب «بی بی مریم»، بانوی سردار معطوف ساخته تا سریالی محکم، قوی، جذاب و تأثیرگذار بسازد که در کل به توفیق هم رسیده است.

نکته قابل تأمل و توجهی که در نگارش فیلمنامه ها و تولید اغلب آثار تاریخی و از جمله بانوی سردار بر روی آن مکث لازم صورت نگرفته و نمی گیرد، اینکه، آدم های آن ها شیک و وزین و در حد افراد تحصیل کرده امروزی سخن می گویند و شعارمی دهند.

نویسندگان این نوع کارها از یاد می برندکه کاراکترهای سریال ها و فیلم های تاریخی، اشخاصی با دانش، بینش، فرهنگ و ادبیات خاص شرایط تاریخی و اجتماعی جامعه خودهستند و فیلمنامه نویسان باید با رعایت ادبیات دوره ای که شخصیت های قصه های آن ها درآن زندگی می کنند، برای آنها دیالوگ بنویسند و خود به جای آن ها نیندیشند و دیالوگ نگویند.

با این همه، امتیازها و ویژگی های مثبت ساخته شیخ طادی،توانسته است بانوی سردار را به یک مجموعه دیدنی و به یادماندنی تبدیل کند. بانوی سردار امتیازی دیگر در کارنامه هنری «پرویزشیخ طادی» است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − = 6