« شکلات تلخ » ؛ بررسی محققانه وهنرمندانه آسیب های اجتماعی

« شکلات تلخ » ؛ بررسی محققانه وهنرمندانه آسیب های اجتماعی |جبارآذین| سرزمین هنر.

یکی از پدیده های تلخ و ناهنجار خانوادگی و اجتماعی که معلول نابسامانی های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همچنین غفلت ها و عملکردهای مساله دار برخی دستگاه ها و سازمان های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، پرورشی و ضعف های مدیریتی و فقر فرهنگی و مالی بعضی خانواده ها درکشور است،معضل کودکان کاراست.

کودکان کار، محصول غلط های اقتصادی و مدیریتی، نبود فرهنگ مناسب خانوادگی، باورهای دینی، اعتیاد، سودجویی و جهالت طیفی از خانواده های فقرزده و استثمار و بهره کشی سوداگران، دلالان و سواستفاده کنندگان اجتماعی و فاصله میان کودکان کار و تحصیل، به دلیل ناداری و در مواردی مشکلات اخلاقی اند.

شبکه پنجم سیما به همت گروهی کاربلد، شامل مجتبی احمدی، تهیه کننده وکارگردان و گروهش، در این ارتباط برنامه ای متفاوت، قابل تامل، تحلیلگرانه، پژوهشگرانه و هنرمندانه تولید و پخش می کند که با ورود جسورانه و پیگیرانه به میادین، زادگاه ها و پرورشگاه های آسیبهای گوناگون اجتماعی در معرفی، شناسایی، بررسی بخشی از آسیب های اجتماعی و یافتن راهکارهای اجرایی و مناسب فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی توسط صاحب نظران و کارشناسان، می تواند نقش تاثیرگذار داشته باشد.

شکلات تلخ ، یازتاب یک حقیقت

شکلات تلخ عنوان این برنامه محققانه، چالشی و هشدارآمیز اجتماعی است که به نقد و بررسی عالمانه، هنرمندانه و مستندگونه آسیب های اجتماعی از جمله دختران فراری، سالمند آزاری، کودک آزاری و بویژه کودکان کار می پردازد.

کودک، کار و خیابان، محور موضوعی شکلات تلخ است که در قالب آثار مستند و گاه با بهره گیری ناگزیر از شیوه بازسازی و بازیسازی به دلیل محدودیت و یا ممنوعیت نمایش چهره بعضی آسیب دیدگان اجتماعی و بحث، نقد و تحلیل مساله کودکان کار از زوایای مختلف ارائه می شود و پرسشگرانه و هدفمند درپی گشودن درهایی به روی مسوولان متعهد کشور برای رسیدگی به مساله پیدایش، موجودیت، حال و آینده شکلات های تلخ کودکان کار است.

عوامل برنامه افزون برگفت وگوهای صمیمانه و روشنگرانه با آسیب دیدگان و برخی مسوولان، به بررسی نقش و سهم اقتصاد ناسالم و فقر و نیاز، طلاق، مهاجرت، اعتیاد والدین، ازدواج های غلط و… به شیوه های علمی و میدانی و تولید تصاویر مستند تلخ وتکاندهنده وافشاگر، اما موثر در این ارتباط پرداخته اند.

این برنامه خوب و تاثیرگذار اجتماعی، با استفاده از نظرات استادان، روانشناسان، پزشکان و متولیان امور فرهنگی، آموزشی و پرورشی، بهزیستی، شهرداری، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، بندیانی که در شکل گیری پدیده کودکان کار، آوارگی و بی پناهی و فقر و استثمار آنها نقش دارند و دعوت از خانواده ها جهت مشارکت در بحث های برنامه، می تواند به تاثیرگذاری بیشتر شکلات تلخ  کمک می کند.

آسیبهای اجتماعیتلویزیونشبکه 5شکلات تلخمجتبی احمدی
دیدگاه (0)
دیدگاه جدید