هنرلند درشبکه های اجتماعی

 

teleg  instagram

نسخه آزمایشی وبسایت “هنرلند” از اول ماه مبارک رمضان سال جاری  راه اندازی شد. این وبسایت مستقل که بدون حمایت هیچ نهاد ارگان یاسازمان دولتی صرفا باهمت جمعی از هنرمندان مستقل پا به عرصه فعالیتهای سایبری گذاشت ،با گرایش انتقادی تحلیلی به رخدادها وآثار فرهنگی هنری ورسانه ای می پردازد.

همزمان با راه اندازی وبسایت”هنرلند” ،درشبکه اجتماعی تلگرام نیز گروهی با همین نام :هنرلند شروع به فعالیت کرد که تاکنون بیش از ۱۵۰نفر ازچهره های فرهنگی هنری کشور در آن حضور دارند و مباحث جدی ومهمی را در طول شبانه روز مطرح می نمایند که مطالعه آنها صرفا برای اعضا گروه امکان پذیر است .

به دلیل اهمیت این مباحث وحضور صاحبنظران این عرصه درباره مسائل مهم فرهنگی هنری کشور تصمیم گرفتیم تا هرازچندی برخی از مباحث مطرح شده در گروه تلگرامی هنرلند را در این وبسایت منتشر نمائیم تا تعدادبیشتری از هموطنان عزیزمان درجریان این مباحث قرار گیرند.

باتوجه به ظرفیت محدود باقیمانده گروه، چنانچه هرکدام از کاربران محترم این وبسایت مایلند تا در این گروه عضویت یابند میتوانند پس از نصب اپلیکیشن تلگرام برروی تلفن همراه خود ،نام وشماره تلفن همراه خود را به نشانی الکترونیکی ما (honarland@gmail.com) ارسال فرمایند .

همچنین صفحه اینستا گرام “هنرلند ” با نشانی :https://instagram.com/honarland برروی دسکتاپ و honarland@ برروی تبلت وتلفن همراه قابل دسترسی این شبکه اجتماعی است .

هنراینستا

دراینجا بخشهائی از گفتگوها (چتهای گروهی) تعدادی از اصحاب فرهنگ وهنر کشورمان درباره توقف اکران عید فطر فیلم سینمائی رستاخیز را بدون هیچ دخل وتصرفی در زیر میخوانید.

توضیح این مطلب ضروری است که در این گروه نظرات موافق ومخالف آزادانه مطرح شده است ومسؤلیت هر گفتار برعهده گوینده آن بوده و انتشار آنها دراین وبسایت الزاماً نظر وبسایت هنرلند نمی باشد.


نظرات اعضا گروه تلگرامی  هنرلند در خصوص توقف اکران فیلم رستاخیز در هفته گذشته ۲۶ تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴:

سعادتی, [۲۰.۰۷.۱۵ ۱۲:۴۸]
هر کس میخواد بدونه تو فیلم نجس رستاخیز چه خبر شده متن زیر را بخونه

توجه :بهترین نقد فیلم رستاخیز توسط محقق تاریخ حجت‌الاسلام ثمری
(لطفا دوستان عزیز تنها این نقد به فیلم رستاخیز را منتشر کنند و از نشر نقدهای احساسی و بی استدلال جدا خود داری کرده که بهانه به دست دگراندیشان ندهیم اجرتان با سید الشهدا علیه السلام)

حجت الاسلام و المسلمین علی ثمری صاحب کتاب «شرح شمع» که روزنگار و تاریخ تحلیلی عاشورا با نگاهی بر یکصدو پنجاه مقتل متقدم و متاخر است، طی بیانیه ای به فیلم «رستاخیز» اعتراض کرد.

متن کامل این بیانیه عبارت است از:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه عاشورا صرفا یک حادثه و واقعه تاریخی نیست بلکه فرهنگ زندگی و سیره ى عملی دین مداری است.

در فیلم «رستاخیز» با نگاهی تک بعدی به عاشورا صرفاً به صورت شکلی و نه محتوایی پرداخته شده است. متاسفانه در بعد شکلی هم اشکالات مهمی وجود دارد که از آن جمله می توان به نمایش تصاویر امام زادگان واجب التعظیمی همچون حضرت قمر منیر بنی هاشم، حضرت علی اکبر، حضرت قاسم و حضرت علی اصغر علیهم السلام اشاره کرد.

مگر نه این که حضرت علی اکبر اشبه الناس خلقا و خلقا و منطقا به رسول الله است؟ پس چهره رسول الله را به تصویر کشیده اند؟!!!

به نظر می رسد دشمنان اسلام که متوجه اثرپذیری مردم ما از نهضت عاشورا و حادثه کربلا شده اند، خواسته یا ناخواسته عده ای را اجیر کرده اند تا این فیلم ساخته شود و بعد هم به عنوان فیلم برتر در سال روز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و دهه فجر انتخاب شود.

لذا بر خود فرض دانستم تا در حوزه محتوایی به برخی از اشکالات عدیده فیلم مورد نظر اشاره کنم:

۱) عاشورا پیام های بسیاری در حوزه های اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، دینی، جوانان، نوجوانان، زنان و پیران دارد که اصلا در این فیلم به هیچ یک از این پیام ها توجه نشده است.

۲ ) انگیزه قیام اباعبدالله علیه السلام مغفول واقع شده است. براى مثال اتفاقات عبرت آموز مدینه، سخنان امام کنار قبر پیامبر با عوام و خواص، وصیت امام، هیهات من الذله امام و… اصلا مورد توجه قرار نگرفته است.

۳ ) نقش خواص که در اطراف امام به طمع حکومت جمع شده بودند دیده نمی شود.

۴) اتفاقات عبرت آموز مکه از قبیل طواف امام و سخنان ایشان مورد تحریف واقع شده است.

۵) به جانفشانی کوفیان غیرتمند و فداییان حضرت حسین علیه السلام به صورت خلاف واقع نگاه شده است و اثری از رشادت های آنان نیست. مردانی همچون محمدبن کثیر ، هانی بن عروه، عبدالله بن یقطر و طوعه؛ آن شیرزن شیعی وفادار.

۶) جناب مسلم فردی در زنجیر و سیاه چال با چهره ای کریه به تصویر کشیده شده است.

۷) به خیانت خواص تاثیرگذاری مثل شریح قاضی، عمر سعد، شمربن ذى الجوشن و… هیچ اشاره ای ندارد.

۸) حادثه تنبه حضرت حر کاملا تحریف شده و به شکلی مبهم و گنگ مطرح می شود.

۹) وقایع اتقاقیه کربلا مانند؛ خطبه های امام، چگونگی حال و هوای اصحاب، وقایع عصر، نیمه و شب عاشورا همگى تحریف شده و نامفهوم ارایه می شود.

۱۰) حوادث روز عاشورا نیز در این فیلم خلاف آنچه در مقاتل گفته شده به تصویر کشیده و تحریف شده است.

۱۱) نکته عجیب که در این فیلم نشان داده می شود، هنگام معرفی یاران امام حسین علیه السلام توسط قمر بنی هاشم ، عبدالله بن عمر ( فرزند خلیفه دوم ) درمیان اصحاب امام است!!!

۱۲) دلبری خواهر سلیمان بن سرد خزاعی از بصره تا کربلا و عاشورا از عبدالله بن حر، بخش قابل اعتنایی از این فیلم را به صحنه عشق بازی زمینی تبدیل می کند.

۱۳) نحوه شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام کاملاً تحریف شده است و هیچ انطباقی با تاریخ ندارد.

۱۴) نقش بی بدیل زنان به ویژه زنان اصحاب و اهل بیت پیامبر امحاء شده و هیچ اثری از اقدامات و نقش آفرینی شکوهمندانه آنان نیست.

خلاصه اینکه آن چه در این فیلم به عنوان حادثه عاشورا مطرح می شود با مفاهیم بلند و فرهنگ انسان ساز عاشورا هیچ گونه انطباقی ندارد وصرفا با بهره گیری از تکنیک های هنری جنگ و کارزاری به نمایش گذاشته می شود که هدف آن فقط خشونت است و کشتار.

محمد نصرآبادی, [۲۰.۰۷.۱۵ ۱۵:۲۶]
فیلم نجس؟!!!!!!!!!

Abbas, [۲۰.۰۷.۱۵ ۱۵:۳۱]
متاسفانه هر کس هرچی دلش بخواد میگه ومینویسه بعد ادعا میکنیم مسلمانیم و آزاده

Alireza Yazdanpour, [۲۰.۰۷.۱۵ ۱۵:۴۵]
خدا خودش به سازنده فیلم رحم کند

مریم قاسمی, [۲۰.۰۷.۱۵ ۱۵:۵۰]
[In reply to سعادتی]
؟؟؟؟؟

Did, [۲۰.۰۷.۱۵ ۱۶:۳۹]
نجاسته فیلم چجوری تشخیص داده شد اونوقت؟؟؟ من مونده ام اون دنیا چجوری بعضیا جواب باید پس بدن……

Vida Hamraz, [۲۰.۰۷.۱۵ ۱۶:۴۱]
افسوس که اداب نقد را از دشمنی تفکیک نمی کنیم

SaDaT, [۲۰.۰۷.۱۵ ۱۶:۴۷]
[In reply to سعادتی]
این لحن زننده، نقد اون محقق رو هم تحت الشعاع قرار میده، متاسفانه…

Zahra Safaeyan, [۲۰.۰۷.۱۵ ۱۷:۰۷]
هر کس میخواد بدونه تو فیلم نجس رستاخیز چه خبر شده متن زیر را بخونه

توجه :بهترین نقد فیلم رستاخیز توسط محقق تاریخ حجت‌الاسلام ثمری
(لطفا دوستان عزیز تنها این نقد به فیلم رستاخیز را منتشر کنند و از نشر نقدهای احساسی و بی استدلال جدا خود داری کرده که
بهانه به دست دگراندیشان ندهیم اجرتان با سید الشهدا علیه السلام)
سلام
اجرشما و آقای ثمری که اینگونه فیلم را نقد کردین مطمئنا با امام حسین ع که فرمودند:( اگر دین ندارید آزاده باشین) جای تردید است.

Zahra Safaeyan, [۲۰.۰۷.۱۵ ۱۷:۳۹]
و اینکه فهمیدیم بهترین نقد یعنی چی !نقد احساسی و بی استدلال هم چگونه است!

خاک افلاک, [۲۰.۰۷.۱۵ ۲۲:۰۷]
بخشهائی از جدیدترین نوشته وبسایت هنرلند:نیاز به رستاخیز! نوشته حاضر له یا علیه فیلم رستاخیز احمدرضا درویش نوشته نشده است ،چراکه نگارنده هنوز این فیلم راندیده است ومنطقا نمیتواند آن را رد یا از آن دفاع نماید ،آنچه مقصود اصلی این نوشته است افسوس ودریغ به حال و روز فرهنگ وهنر کشوری است که نه تنها تاریخ باستانش مفتخر به جلوه های فرهنگی است بلکه تاریخ معاصرش و انقلاب اسلامیش به تمامی از فرهنگ وهنر بهره ها برده ومی برد……

خاک افلاک, [۲۰.۰۷.۱۵ ۲۲:۱۲]
درادامه این نوشته متن کامل نوشته جناب اقای ثمری در بهمن ماه گذشته براساس نسخه اصلی فیلم آورده شده است.

خاک افلاک, [۲۰.۰۷.۱۵ ۲۲:۱۳]
همچنین متن کامل نوشته حجه الاسلام زائری درباره ماجراهای اکران عید فطر فیلم رستاخیز دراینستاگرامش باز نشرشده است.که بسیارخواندنی است.

خاک افلاک, [۲۰.۰۷.۱۵ ۲۲:۱۵]
زائری:این همه سال فیلم ها و سریال ها و آگهی های بازرگانی اشرافیت و تجمل را تبلیغ کرد ، چرا کسی از جای خود تکان نخورد ؟ این همه فیلم سینمایی به فحشا و فساد اخلاقی دامن زد و به گسترش و رواج روابط عاشقانه و عاطفی با نامحرم کمک کرد ، چرا هیچ کس احساس وظیفه نکرد ؟ برخی فیلم ها اساس و مبانی توحیدی اعتقادات را تخریب کردند، چرا کسی نگران نشد ؟ ثانیا آدم اگر برای دین مردم نگران بشود فیلمساز را حرامزاده و ملعون و حامیان فیلم را صهیونیست و انگلیسی خطاب می کند ؟!

Nader Borhani Marand, [۲۰.۰۷.۱۵ ۲۲:۱۶]
[In reply to سعادتی]
اگر محکوم نمی شیم به دگر اندیشی!!! میشه در مورد مشخصات فیلم نجس توضیح بفرمایید. تا با فرهنگ این نوع نقد وسینما آشنا بشیم…. البته بنده هنوز فیلم رستاخیز را ندیده‌ام. ولی بسیار کنجکاوم در مورد سینمای نجس بدانم

مریم قاسمی, [۲۰.۰۷.۱۵ ۲۲:۲۳]
متاسفانه وقتی جای کارشناسان را افراط گرایان می گیرند واژگان و اصطلاحات تخصصی جای خودشون و به توهین و …میدن.

Abbas, [۲۱.۰۷.۱۵ ۰۸:۴۱]
آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش

سر در سینماهای «رستاخیز» سفیدپوش می‌شود
»
در پی پایین کشیدن فیلم «رستاخیز» از پرده سینماها، رییس شورای صنفی نمایش تاکید کرد که به احترام این فیلم، فعلا فیلم دیگری جایگزین نخواهد شد و سینماهای نمایش دهنده آن به جای پوستر فیلم «رستاخیز»، سردر سفیدی را نصب می‌کنند.

ابوالحسن داودی یادآور شد: به دلیل وضعیتی که برای فیلم «رستاخیز» پیش آمده است، شورای صنفی نمایش در جلسه امروز خود در یک موقعیت ویژه‌ی تصمیم‌گیری قرار داشت و همه اعضای شورا براین امر متفق القول بودند با توجه به جفایی که به فیلم «رستاخیز» رفته است‌، باید تصمیم جدی بگیریم و از این فیلم بیشترین حمایت را داشته باشیم.

وی با اشاره به درون مایه فیلم «رستاخیز» که درباره قیام عاشورا است،تصریح کرد: فیلم‌هایی مانند «رستاخیز» یا «حضرت محمد»(ص) جدای از احترام موضوعی،‌ جایگاه خاصی در مناسبات و آبرو و احترام سینمای ایران دارند. بنابراین ما به عنوان یکی از نهادهای صنفی خود را ملزم به حمایت از این آثار می‌دانیم. چرا که این فیلم‌ها پلی میان اعتقادات دینی مردم و سینما می‌زنند و حفظ حرمت آنها بر همه خانواده سینما به ویژه مسئولان صنفی واجب و ضروری است.

رئیس شورای صنفی نمایش اضافه کرد: با توجه به این موضوع مقرر شد به جای فیلم «رستاخیز» که به این شکل از پرده سینما پایین کشیده شده است‌، شورا به مدت حداقل یک هفته هیچ فیلمی را اکران نکند و سینماهایی که قرارداد این فیلم را داشتند‌ به جای پوستر آن، سر در سفیدی را نصب کنند.

به گفته داودی؛ از آنجا که فیلم «رستاخیز» به سرگروهی سینما آزادی اکران شده بود‌، این سینما سر در اصلی خود را به احترام این فیلم با پرده‌ای سفید می‌پوشاند.

این کارگردان سینما اظهار امیدواری کرد: با توجه به رایزنی‌هایی که درحال انجام است، مشکلات اکران فیلم «رستاخیز» تا هفته آینده به طور کامل حل شود و این فیلم بتواند اکران خود را ادامه بدهد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

او در پاسخ به این پرسش که تصمیم امروز شورای صنفی نمایش تا چه اندازه ازسوی سینماداران ضمانت اجرایی دارد‌، توضیح داد: از همه سینماها خواسته‌ایم تا این موضوع را رعایت کنند و وزارت ارشاد نیز قول ضمانت و اجرای این تصمیم را داده است.

داودی با اشاره به رایزنی‌های متعدد برای حل مشکل اکران فیلم «رستاخیز»اضافه کرد: امیدواریم با اطلاع رسانی درست از سوی همه مسئولان و بخصوص آقای جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد به مراجع محترم و نیز برخی که به فیلم انتقاد داشتند، مشکلات و سوء تفاهم‌ها برطرف شود. زیرا برخی از سوءتفاهم‌ها ناشی از اطلاعات نادرستی است که درباره فیلم به برخی از مراجع عظام رسیده است در حالی که با اصلاحات انجام شده، ‌تمام آن مشکلات برطرف شده است و امیدوارم با همگرایی فکری این فیلم ‌بتواند دوباره به اکران برگردد.

این کارگردان سینما در پایان به ایسنا تاکید کرد: به جز احترامی که برای اکران این فیلم قائل هستیم، به حرمت نام امام حسین(ع)، باید برای حل مساله همت بیشتری داشته باشیم و انتظار می‌رود دیگر اصناف سینمایی و خانه سینما هم همه همت خود را در این زمینه به کار بگیرند.

حسین عارفی, [۲۱.۰۷.۱۵ ۱۰:۱۹]
[Forwarded from AREFI]
سکوت عجیب نهادهای تأثیرگذار
امیرحسین علم‌الهدی‌- کارشناس سینما
توقف نمایش فیلم رستاخیز اتفاق تلخی است و طبیعی است که ورود هنرمندان سینما به مفاهیم و وقایع دینی بعد از این با ریسک بیشتری دنبال می‌شود و طبیعی است که هرچقدر ریسک فعالیتی به سمت بالا سوق یابد، ورود اهل فن به این فعالیت کمتر خواهد شد. البته درویش و تیم سازنده‌اش می‌دانستند که ورود به این حیطه بالاخص نمایش چهره اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها و بالاخص حضرت اباالفضل(ع) بدون هزینه نخواهد بود. آنان می‌دانستند قطعا از یک‌سو با واکنش تعدادی از مراجع دینی با نگاه خیرشان و از دیگرسو با واکنش تندروها مواجه خواهند شد. عده‌ای قلیل که همیشه با مفاهیم و آموزه‌های دینی آن‌ طوری ‌که خودشان می‌پسندند برخورد می‌کنند! به‌هرحال چنانچه بخواهیم مفاهیم والای اسلام را گسترش دهیم، چاره‌ای نداریم که از این رسانه پرنفوذ با خبرگانش استفاده کنیم و طبیعی است تا زمانی که این مسئله نزد این مراجع عظام حل نشود نمی‌توان تبلیغ دین اسلام را با ابزارهای پرقدرت زمانه به پیش برد و حضرت علی(ع) هم ١۴ قرن پیش به‌درستی فرمودند: فرزند زمانه خویش باشید که اشاره‌ای است به ضرورت تجهیز به ابزار روز… .

در این اتفاق تلخ از منظر مجموعه قوانین رسمی کشور، ارشاد برای حفظ شأنیت نهاد مرجعیت گویا چاره‌ای نداشت که از نمایش فیلم رستاخیز جلوگیری کند. تا آنجایی که اطلاع دارم، هم تیم سازنده و هم مدیران ارشاد رایزنی‌هایی را با تعدادی از مراجع معظم داشته‌اند.

با توجه به تکثر آرای این نهاد مهم درخصوص الزامات مسائل فقهی باید بپذیریم که اتفاق‌نظر مراجع در چگونگی نمایش چهره اهل بیت(ع) تقریبا غیرممکن است و طبیعی است که اختلاف فتاوی فقهی نزد مراجع شیعه یکی از دلایل پویایی فقه شیعی است. در این اختلاف فقهی که اکثر فقها رأی به بلامانع‌بودن نمایش چهره اهل بیت(ع) داده‌اند و عده‌ای از مراجع عظام نظر فقهی دیگری دارند، انتظار ایستادگی ارشاد و تیم سازنده کمی دور از واقع‌بینی و انصاف است. البته طبیعی است هزینه روانی عدم نمایش فیلم توسط ارشاد بالطبع به‌دلیل جایگاه حاکمیتی این وزارت در میان افکار عمومی بالا خواهد بود و انگشت بی‌تدبیری و ناامیدی به‌سوی دولت تدبیر و امید نشانه خواهد رفت! اما نکته‌ای که نباید از دید اذهان عمومی پنهان بماند، سکوت معنادار نهادهای دینی، عمومی، رسانه ملی و مجلس شورای اسلامی است که به‌نحوی در نمایش فیلم نقش داشتند و قبل از نمایش فیلم کمک کردند تا فیلم به اکران عمومی به بهترین نحو ممکن درآید اما اکنون، سکوت عجیبی این نهادها را دربر گرفته است و گویا حاضر نیستند حداقل جهت احترام به افکار عمومی نقش خود را در این «توقف نمایش» و یا حداقل ضرورت نمایش این فیلم بازتعریف کنند! سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، سپاه پاسداران، بسیج، صداوسیما، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها و دستگاه‌هایی که به‌نحو مطلوب به کمک نمایش فیلم آمدند و سازندگان را سپاس گفتند اگر از ارشاد به نهاد مرجعیت نزدیک‌تر نباشند، قطعا دورتر نیستند و طبیعی است که ارشاد به‌دلیل ورود بخشی از مرجعیت به‌تنهایی توان مدیریت موضوع را نخواهد داشت. این نهادهای مهم دینی، هنری، نظامی و رسانه‌ای می‌توانستند با رایزنی‌های خود ارشاد را در توضیح ضرورت نمایش این فیلم به احترام اکثریت نهاد مرجعیت پس از بالاگرفتن اعتراضات یاری رسانند. حداقل می‌توانستند بخشی از مسئولیت این تصمیم عدم نمایش را برعهده بگیرند! درصورت عدم نمایش این فیلم، این نهادهای مهم نمی‌توانند به سینماگران خرده بگیرند که چرا برای «دین» فیلم نمی‌سازند و سینماگران را به بی‌تفاوتی به دین متهم کنند! درحالی‌که انتظار این است که در این مرحله حساس تاریخ سینما را که به یمن بچه‌مسلمان‌ها و با پولی غیر از دولت، فیلم متفاوتی از قیام عاشورا به تولید رسیده است هرنهاد و شخص تأثیرگذاری از ضرورت نمایش فیلم هم دفاع کند. «رستاخیز» با تمام نقاط مثبت و منفی‌اش تجربه‌ای است که نباید به بایگانی برود و چنانچه سینمای دینی می‌خواهیم، باید از نمایش فیلم دفاع کنیم و مطمئن باشیم عدم نمایش این فیلم «حجت» سینماگران را برای نهاد مرجعیت و نهادهای دینی و منتقدان سینما برای همیشه تمام می‌کند و بالطبع کسی نمی‌تواند من‌بعد از سینماگران طلب «سینمای دینی» کند!
نگارنده در پایان این یادداشت نمی‌تواند تأسف شدید خود را از رفتار به دور از مکارم دین محمد(ص) و اخلاق حسینی(ع) در تجمع روز چهارشنبه جلو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز ندارد و به بهانه دفاع از دین و قیام حسین(ع) و مرجعیت تمام آموزه‌های دینی را عده‌ای در این تجمع به سخره گیرند و یک بچه هیأتی و عاشق حسین (ع) را به‌خاطر ساخت فیلمی از مولایش به باد دشنام گیرند! نهاد مرجعیتی که نگارنده می‌شناسد، حفظ آبروی مؤمن را برتر از حفظ کعبه می‌شناسد و نشان‌دادن تصویر غیرمعصومین(ع) در درجه بعد از این ضرورت «حفظ آب

H Malaiery, [۲۱.۰۷.۱۵ ۱۰:۳۲]
[In reply to حسین عارفی]
http://www.jahannews.com/vdcjhxe8muqexaz.fsfu.html

H Malaiery, [۲۱.۰۷.۱۵ ۱۰:۳۳]
مواظب باشیم در دام هالیوودی تقدس زدایی از چهره ائمه اطهار نیفتیم.

محمد نصرآبادی, [۲۱.۰۷.۱۵ ۱۳:۱۰]
جناب ملایری تذکر صحیح و باعرض معذرت نابجاییست,مگر بچه مذهبی های ما که براساس فرآیندی صحیح برنامه و فیلم سازی در این خصوص کرده اند در این مسیر حرکت می کنند که شایسته ی چنین تذکری در چنین موقعیتی باشند؟مگر ما بر اساس تب هالیوودی اقدام میکنیم ؟مثلا ما اگر بخواهیم فیلمی درباره حضرات نوح و مسیح و موسی علی نبینا و آله و علیهم السلام بسازیم منابعمان اسراییلیات و داستان پردازی‌های بدون نیاز به سند است ؟
شخصا نمایشهای ضعیف آقایان سلحشور(ایوب و یوسف)،طالبزاده(مسیح)،بحرانی(مریم و…) و دوستان آن طیف را بیشتر درجهت امری که فرمودید می دانم؛جالبتر اینکه در زمان کار این حضرات اشکالی برای نمایش چهره پیامبران(و نه غیر معصوم) وجود نداشته است و درست وقتی کسانی از مقلدین مراجع عظام (در مقابل مراجع نظام‌!) و با سرمایه غیر دولتی کار کرده اند اینهمه سروصدا بلند می شود
عجیبتر اینکه طیفی از مراجع محترم (که باید شأنشان رعایت بشود)تنها در مقابل تفسیر عرفانی حضرت امام و امثال آن احساس تکلیف و تهدید به حکم جهاد میکنند و انگار نه انگار در زمان شاه یا زمان جنگ هم مرجع بو ده اند
بابت تطویل مطلب از همه دوستان معذرت میخواهم و ارادت خودم نسبت به جناب ملایری را هم عرض می‌کنم ،در واقع اشاره ایشان بهانه ای برای عرض مطلب شد و طبعا فضای فکری که از مطالب ایشان استفاده می شود با بسیاری از این درد دلها همراه به نظر می رسد,یاعلی

SaDaT, [۲۱.۰۷.۱۵ ۱۴:۴۳]
[In reply to H Malaiery]
دقیقا همینه!

حسین عارفی, [۲۱.۰۷.۱۵ ۱۷:۱۸]
[In reply to H Malaiery]
سلام جناب ملایری
من از باب اطلاع از ادامه ی واکنش ها ان فیلم فرستادم!
من تخصص سینمایی ندارم ولی گمان میکنم باید اول فیلم را دید.
حدیث حضرت امیر است ک از روی ندیده قضاوت نکنید.!!!
ما در مقطعی از زمان هستیم ک بدون دلیل و گواهی سر مسگر را میزنند!

SaDaT, [۲۱.۰۷.۱۵ ۱۷:۱۸]

Hamid Khazaei, [۲۱.۰۷.۱۵ ۱۹:۱۹]
۶⃣۶⃣۶⃣داریوش مهرجویی معتقد است وظیفه ارشاد فقط صدور مجوز نیست بلکه باید از مجوزهایی که صادر کرده است، دفاع کند نه اینکه فیلمسازان را به حال خود رها کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، داریوش مهرجویی “کارگردان سینمایی ایران” با اشاره به وضعیتی که برای فیلم سینمایی رستاخیز به وجود آمده است، گفت: “وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور تنها نهادی است که می‌تواند به یک فیلم مجوز نمایش بدهد و وقتی این مجوز صادر شد یعنی آن فیلم می‌تواند به نمایش دربیاید و باید هم نمایش داده شود”.

وی ادامه داد: “از طرف دیگر وزارت ارشاد باید از مجوزهایی که صادر می‌کند، حمایت کند و از فیلمسازانی که برای آنها مجوز صادر شده، دفاع کند نه اینکه همه را یک به یک به حال خود رها کند”.

مهرجویی، فیلم رستاخیز را اثری قابل دفاع و پرزحمت دانست و افزود: “یک فیلمساز کاربلد و خوش‌نام، فیلم سختی را کارگردانی و ساخته است و مجوز لازم را برای اکران گرفته است حالا نباید نمایش این فیلم تحت تأثیر اعتراضات خیابانی قرار بگیرد”.

مهرجویی بر لزوم حاکمیت قانون تاکید کرد و افزود: “حتی اگر گروهی با این فیلم یا فیلم‌های دیگر مخالف هستند نباید مانند چماقداران به خیابان بریزند و اعتراض کنند، حتی اگر چنین اتفاقی افتاد؛ ارشاد نباید از مجوز خود پا پس بکشد”.

وی ادامه داد: “ارشاد باید جلوی چنین رفتارهایی بایستد و اگر لازم شد با حضور پلیس و نیروهای انتظامی، فیلم را اکران کند نه اینکه تا اعتراضی می‌شود، کناره‌گیری کند”.

مهرجویی افزود: “اگر ارشاد توان مقابله با این افراد را ندارد

Hamid Khazaei, [۲۱.۰۷.۱۵ ۱۹:۱۹]
باید همانند افرادی که در خیابان اعتراض می‌کنند، دار و دسته و گروهی برای خود تشکیل بدهد و همانند معترضان در خیابان، با آنها مانند خودشان برخورد کند”.

کارگردان فیلم سنتوری با اشاره به سخنانی که درباره فیلم رستاخیز گفته می‌شود، افزود: “اینکه به خاطر یک مسئله در فیلم؛ کل فیلم را زیرسؤال ببریم، درست نیست. مثلاً گفته می‌شود نباید چهره حضرت عباس در این فیلم نمایش داده شود درحالیکه قبل از سینما در هنرهایی همچون شمایل‌خوانی و تعزیه تمام چهرهای شخصیت‌های مهم از پیامبر اسلام تا امامان معصوم ساخته و داستان‌های آنها تعریف می‌شد و مورد استقبال مردم نیز قرار می‌گرفت حتی در تعزیه، بازیگری که نقش اولیا یا اشقیا را بازی می‌کرد، جلوی چشمان مردم لباس‌هایش را می‌پوشید و نقش‌اش را بازی می‌کرد.”

وی ادامه داد: “در دنیای مدرن این مسئله به سینما منتقل شده است حال اگر امروز گروهی با سینما مخالف هستند باید جلوی شمایل‌خوانی و تعزیه را نیز گرفت”.

مهرجویی ادامه این روند و رفتار وزارت ارشاد را خطرناک دانست و افزود: “چنین وضعیتی جایگاه قانون و وزارت ارشاد را تضعیف می‌کند و دیگر چه نیازی است که فیلمسازان و هنرمندان از وزارت ارشاد مجوز بگیرند بلکه آثار خود را در کف خیابان نمایش می‌دهند و از آنها مجوز می‌گیرند”.

محمد نصرآبادی, [۲۱.۰۷.۱۵ ۱۹:۲۹]
[In reply to حسین عارفی]
سلام مجدد,جناب عارفی نقد حقیر به روش بررسی است کمااینکه اصلا در نقد جناب ثمری هم این اشکال مشهود است تمام مواردی که ایشان انتظار داشته اند در یک فیلم! گنجانده شود احتمالا با عدم درک از قواعد دراماتیک روایت در سینما بیان شده اند,تنها جایی که میتوان به تخصص تاریخ اسلام ایشان استشهاد (و نه استناد)کرد موضوعات تاریخی مانند قضیه حضرت علی اصغر علیه السلام است که اتفاقا بنده با مطالعه حتما کمتر از ایشان که در این مورد دارم حداقل روایتهایی در نقض بیان کلی ایشان (تناقض قطعی روایت فیلم با تواریخ معتبر) سراغ دارم,یاعلی

H Malaiery, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۱:۱۱]
ورود به فیلم های مذهبی در کشوری مذهبی با حکومت دینی و حضور روحانیون در قدرت با مخاطرات و ظرافت هایی مواجه است. در کشورهای لاییک و حکومت های سکولار این امر به راحتی اتفاق می افتد اما در ایران و سایر کشورهای اسلامی قضیه فرق میکند. (این رویکرد سیاسی)

H Malaiery, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۱:۱۶]
از منظر رسانه: رسانه ها در دنیای امروز هم اسطوره ساز و هم اسطوره شکن(اسطوره کش) هستند. امریکا با رسانه(فیلم) اسطوره سازی و قهرمان سازی میکند. قهرمانان شکست ناپذیر و منجی بشریت. مقابل این امر هم وجود دارد. اسطوره های عاشورا کشته میشوند. و خانواده انها به اسارت میروند اما به دلیل روایت های شفاهی این اسطوره ها مقدس مانده اند. چطور ما میتوانیم ابهت این اسطوره ها در فیلم سازی حفظ کنیم؟ پس فیلم سازی در مورد حادثه عاشورا حرکت بر لبه تیغ است.

H Malaiery, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۱:۱۹]
رویکرد رسانه ای بعدی نگاه به حوزه عمومی و خصوصی است. با پیشرفت رسانه ها مرز عمومی و خصوصی کمرنگ شده و در حال از بین رفتن است.

محمد نصرآبادی, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۱:۱۹]
دکتر جان اسطوره فایده‌ای در عینیت زندگی هم دارد؟جایگاه ذهنی اش مد نظر نیست

H Malaiery, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۱:۲۶]
قبل از گسترش رسانه ها پادشاهان و امرا دارای ابهت قدرت و شاید قداست بودند. اما حداقل در ایران بعد از مشروطه و گسترش رسانه و امدن تصویر و سخن پادشاهان در رسانه ها نقد انها هم کم کم گسترش یافت و قدرت لایزال انها در ذهن مردم شکست. این موضوع در مورد سایر قهرمان مانند بازیگران و … نیز صادق است. امروز انقدر حوزه عمومی و خصوصی نزدیک شده است که ازدواج طلاق و … ستاره ها و اسطوره ها زندگی حرفه ای انها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

H Malaiery, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۱:۳۲]
به نظر من ای موضوع در مورد فیلم های دینی نیز صادق است با فیلم های دینی داریم وارد حوزه خصوصی بزرگان دینی می شویم. برای مثال اسطوره های عاشورا حداقل از زمان صفویه تحت روایت های شفاهی در عمق ذهن مخاطب نشسته و مخاطبین یک تصویر عمومی از انها دارند. این مساله در طول زمان تثبیت شده است.اما امروز با فیلم سازی های متعدد از زندگی اءمه داریم وارد حوزه های خصوصی از منظر فیلم ساز و کارگردان میشویم. که در مورد قیام عاشورا حساسیت بیشتر میشود.

H Malaiery, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۱:۳۴]
و حرف اخر اینکه همانطور که رسانه شنیداری رادیو هیتلر را بزرگ کرد و تلویزبون بود هرگز هیتلر ابرقدرت در ذهن المانی ها نمیشد. حالا هم مردم از طریق شفاهی عاشورا را ذهن خود ساخته اند. حالا اگر تلویزیون عاشورا را به تصویر بکشد…

H Malaiery, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۱:۵۱]
ببخشید سینما

H Malaiery, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۱:۵۷]
کما اینکه تجربه فیلم سلیمان نبی را هم داریم در ان فیلم هم کلی در مورد جلوه های ویژه،صداگذاری، موسیقی متن و … تبلیغ شد اما سلیمان فیلم با پادشاهی سلیمان که شنیده بودیم تفاوت بسیاری داشت.

Alireza Yazdanpour, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۲:۲۸]
سیر این بحث ها به این طرف میرود که اصولن زندگی بزرگان دینی فقط با شیوه های روایت شفاهی آن هم به روش سنتی قابل بازنمایی است و رسانه های جدیدتری از جنس تلویزیون و سینما به خاطر ضرورتی که در ورود به زندگی روزمره و زمینی این شخصیت ها ایجاد می کنند، صلاحیت ورود به این حوزه را ندارند. آیا این برداشت از بحث ها درست است؟

محمد نصرآبادی, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۲:۴۹]
اتفاقا مردم زمان خود پیامبران هم انتظار داشتند کسی که پیام خدا را می آورد موجودی اسطوره ای باشد از غذا خوردن و در میان مردم بودن آنها تعجب و در نتیجه رسالتشان را تکذیب می کردند

Alireza Dabbagh, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۲:۵۸]
باسلام خدمت دوستان درباره بحثی که حول وحوش تصویرمعصومین در گروه به راه است جناب آقای ملایری بر موضوع شفاهی بودن فرهنگ عاشورا تاکیددارند که درست است اما نبایدتأثیر تعزیه را از تظردورداشت.

مریم قاسمی, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۲:۵۹]
اما سوال اینجاست چرا تا به امروز به تصویر انسانی ائمه در تعزیه ها ایرادی وارد نشده؟؟؟؟؟؟

Alireza Dabbagh, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۰۱]
بله نکته همینجاست….ضمنا درپاسخ به سؤال جناب آقای یزدانپور به اعتقادمن به هیچ وجه نمیتوان هنر را به بهانه ورودبه حیطه خصوصی از تصویرسازی معصومین برحذرداشت

مریم قاسمی, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۰۱]
ایا این تضادها به دلیل غریبه بودن جامعه مذهبی با هنر هفتم نیست؟

Alireza Dabbagh, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۰۲]
درحال حاضر مهمترین معارف دینی اگر نتوانددرقالب هنر بگنجد از مدارتوجه مردم به خصوص جوانان ونوجوانان دور می مانند.

مریم قاسمی, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۰۳]
طبق فرمایش حضرت امیر (ع):
فرزند زمان خویش باشید.
آیا نباید فضایی برای آشنایی این قشر از جامعه با هنرها و علوم روز فراهم شود؟
این وظیفه کدام ارگان یا سازمان ونهاد است ؟

Alireza Dabbagh, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۰۵]
توجه به این نکته که جناب آقای نصرآبادی فرمودند نیز لازم است که معصومین درزمان خودشان بامردم زندگی می‌کردند ودرکنارمردم عادی بودند بدون آنکه دورخویش هاله ای جهت تمایز وتفاوت بکشند.

Alireza Dabbagh, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۰۶]
درقرآن کریم نیز درباره حضرت ختمی مرتبت ص آمده است که او نیز بشری است مانندبقیه مردم بااین نفاوت که به اووحی نازل میشود.

Alireza Dabbagh, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۰۷]
فرض بفرمایید جمعه آینده مهدی موعود ظهور کنند.ان شاالله

Alireza Dabbagh, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۰۷]
آیادرچنین وضعیتی نباید به ایشان نگاه کنیم یااینکه از جمال بیمثالش فیلمبرداری کنیم؟

Alireza Yazdanpour, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۰۸]
[In reply to Alireza Dabbagh]
سلام آقای دباغ من هم به شدت موافقم. این خصیصه جامعه امروزی است که می خواهد شیوه خوردن و خوابیدن و زندگی عرفی شخصیت های دینی را بشناسد. کلام آن بزرگواران هم اشتیاق زیادی برای این اسطوره زدایی دارد.

Alireza Dabbagh, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۱۰]
به اعتقاد حقیر مشکل قشریون با حرکت جدید هنرمندانی نظیر بهرام بیضایی یا احمدرضا درویش این است که چرا ایشام به زندگی معصومین پرداخته اند شایداگرهمین کاررا فرج الله سلحشور یامسعودده نمکی ساخته بودند به تمجیدونقدیس می‌پرداختند!

Alireza Yazdanpour, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۱۲]
این اصل بدیهی را در قرآن و نماز هم داریم: اشهد ان محمداً عبده و رسوله

Alireza Dabbagh, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۱۴]
بااین حال بدنیست بدانیدکه شخصا مایل به دیدن فیلم نبودم وگرچه دراکران خصوصی برای نمایش نسخه اصلی رستاخیز دعوت شده بودم راضی به دیدن فیلمی که تصور من راازشخصیت حضرت عباس برهم میزند نشدم.ترجیح میدهم عباس ذهنم همیشه همانگونه باشدکه درذهن خویش داشتم.

Alireza Dabbagh, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۱۵]
این نظرشخصی نباید ملاک تصمیم گیری کلان در حوزه مهم فرهنگی هنری تاریخ مصور دین ومذهب قراربگیرد چراکه همانطورکه گفته شد نسل امروز را بیش ازآنکه شفاهی وخواندنی باشند دیدنی هستند.

محمد نصرآبادی, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۱۷]
فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه

Abbas, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۲۱]
[In reply to Alireza Dabbagh]
با عرض سلام خدمت اساتید عزیز وبزرگوار ضمن عرض تشکر از شما بزرگواران که دراین خصوص بحث وتبادل نظر میکنید. بنده حقیر یک سوال از شما بزرگواران دارم این قدر که علمای دین بر علیه این فیلم جو سازی کردند آیا یک دهم آن بر ضد مداحانی که آسیب های زیادی به دین ومذهب وارد کرده انتقاد یا اعتراض کرده اند ؟

Vida Hamraz, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۲۴]

Peyvand Marzooghi, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۲۴]
[Forwarded from ایسنا ایسنا]
واکنش میرباقری و فخیم‌زاده به حواشی «رستاخیز»

http://isna.ir/fa/news/94043016144

Alireza Dabbagh, [۲۱.۰۷.۱۵ ۲۳:۲۵]
سلام جناب یاربی.بهتراست این پرسش را جناب نصرآبادی که مطالعات عمیقی درای حوزه دارندپاسخ دهند.

محمد نصرآبادی, [۲۲.۰۷.۱۵ ۰۵:۱۵]
[In reply to Alireza Dabbagh]
جناب دباغ لطف جنابعالی به بنده همیشه فراوان بوده است,از قضا این بار هم یکی از اصلی ترین گروههایی که فریاد آی دزد آی دزد برآورده اند طیف مشخصی از مداح_سخنرانان!! هستند,شما خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل….

Abbas, [۲۲.۰۷.۱۵ ۰۷:۰۲]

H Malaiery, [۲۲.۰۷.۱۵ ۰۷:۴۵]
[In reply to محمد نصرآبادی]
کاملا صحیح می فرمایید، قیام عاشورا در چند سال اخیر از مداح نماها آسیب دیده است اما این نکته را نباید فراموش کنیم کوچکترین خطای رسانه ضربات جبران ناپذیری بر پیکر فرهنگ عاشورا وارد می کند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

45 − = 40