قاتل اهلی کیمیایی ، روایتگر زمانه ی ماست

محمد آقازاده

دیروز مطلب دیگری را سرچ می کردم ، اتقاقی رسیدم به “قاتل اهلی ” مسعود کیمیایی ” و در این جستجو فهمیدم منتقدان این فیلم با خنده و تمسخر منتقدان و سینما نویسان روبرو شده است و فشار روانی آنها باعث شده حتی “جواد طوسی ” که همیشه طرف فیلمهای کیمیایی می ایستد از این فیلم اعلام برائت کند.

کنجکاوی باعث شد در شبکه اینترتی فیلم را ببینم و بعد از تماشای آن اولین گزاره یی که به فکرم رسید این جمله بود : “منتقدان و سینمای ایران در کنار پول های کثیف و سانسور عامل سقوط سینمای ایران و رواج ابتذال در آنند ” ، نمی فهمم چرا متوجه نشدند قاتل اهلی با محتوا وفرمی درست و دقیق روایت گر زمانه است . در این فیلم کیمیایی توانسته با غریزه خود زبان متناسب سینمایی شرایط بیان ابر بحران یک جامعه را بیابد.

منتقدان معتقدند فیلم هم در محتوا و هم در فرم به شدت آشفته است ، آنها درست می گویند ولی نمی فهمند این آشفتگی نقطه قوت آنست ، ایراد گرفته اند شخصیت ها معلوم نیست چه کاره اند و از چه جایگاهی حرف می زنند ، به او خرده می گیرند کنسرت ها هیچ رابط انضمامی با فیلم ندارد و او تنها می خواسته نقش پسرش را پر رنگ کند ، اتفاقا همین نقطه ضعف ها نقطه قوت فیلم است.

مگر جامعه آشفته را می شود به صورت غیر آشفته نشان داد ، مگر در شبیخون سوداگری و در فرو ریزش ارزشها ما با آدمهای بی محتوا روبرو نیستیم که دچار از جاکنی شده اند ، مگر این جا کن شده گی تمام هنر را آلوده به پول و سانسور نکرده است ، مگر از زمان سقراط نمی دانیم فرم حد غایی محتوا است،مگر در سیلان شتابان جامعه که هیچ مرزی جز بی مرزی وجود ندارد مگر می توان در سینما به فرم نظم پالوده و منسجم دست یافت . اصلا بیابیم.تردید نکنید کاری عبث خواهیم کرد .زبانی که زبان وضعیت نیست.

فیلم قاتل اهلی
قاتل اهلی

مگر هنرمند نباید این بی مرزی را در بی مرزی اش نشان دهد.مگر در جامعه یی که گفته ها و اعمال کاملا معکوس هم زمان تظاهر بیرون می یابند مگر فیلم جز این را نشان می دهد،مگر همه بازیگران اصلی بدون آنکه بدانند بازیچه یی پیش نیست و قاتلان اصلی درست همان ها را برای بقا نشانه نمی روند، این روز ها حضور همایون شجریان در ایران مال اینهمه بحث بر نیانگیخته است.

مگر امروز نمی دانیم فشار سانسور به این قصد صورت نمی گیرد که با فشار به هنرمندان آنها را به دامن پول شویان قدرتمند براند.حال می شود در مورد چگونگی اعمال این مسایل در فیلم چند و چون کرد و حسن فیلم آن است پیش آگاهی از وضع امروز داد که امروز با چشم غیر خیره و هوشیار هم می توان آن را دید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22 − = 21