سینمای دفاع مقدس از تولد تا شهادت

به یاد رسول ملاقلی پور

گرچه درسال های دور، برای ولادت سینمای انقلاب به همت یک، دو تن ازهنرمندان کشور، کوشش هایی شکل گرفت، ولی این تلاشهای کوچک در کوران حوادث اجتماعی، غفلت ها و بی توجهی های برخی مسوولان فرهنگی و مدیران سینمایی، دیده نشد و به رغم وجود هزاران سوژه، شخصیت و رخدادهای انقلابی، نتوانست زمینه ساز ظهور چنین سینمایی شود و سینمای انقلاب در حدهمان شکل گیری های جنینی متوقف ماند و سینمای ایران نتوانست و نتوانسته است حتا گوشه ای از رویدادهای انقلاب مردم ایران را به تصویرکشد؛ ولی سینمای کشور و مردم توانستند شاهد تولد سینمای دفاع مقدس ، به همت چند سینماگر نسل انقلاب باشند.

زنده یاد رسول ملاقلی پور؛ پدر سینمای دفاع مقدس و ابراهیم حاتمی کیا، از جمله پدیدآورندگان سینمای واقعگرای دفاع مقدس با تعاریف و ویژگی های همسو و هماهنگ با مؤلفه های دفاع مقدس و ارزش ها و آرمانها و پیامدهای آن بودند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

ولادت سینمای دفاع مقدس ، مدیون و محصول عشق و ایمان و عزم و همت سینماگرانی است که آنچه را باور داشتند و از جنگ و جبهه و رزمندگان و شهید و شهادت می شناختند و با آن در جبهه ها وپشت جبهه ها و میان مردم زندگی کرده بودند، به تصویر می کشیدند. از همین رو فیلم های دفاع مقدسی آغازین شادروان ملاقلی پور و حاتمی کیا، سرشار از لحظه ها و صحنه های باورمندی است که از صافی دل های مؤمن گذشته اند.

آن ها بعدها هم که سینمایی ترشدند و همچنان دفاع مقدسی و اجتماعی ساختند، حرف های آثارشان دلی بود، به ویژه ملاقلی پور که فرزند مردم و انقلاب و دفاع مقدس بود.با آنکه بعدها دیگرانی نیز به آن دو پیوستند و چند تن تا جاهایی ،خوب جلو رفتند، اما شرایط متغیر اجتماعی و فرهنگی و بی اعتنایی مسوولان سینمایی و فرهنگی، سبب شد، آن ها و فیلم های دفاع مقدسی -نه تقلیدی و کپی شده ازروی فیلم های جنگی خارجی- از گردونه سینما خارج و با رونق بازاری سازی، منزوی و شهید شوند.

هرچند در سالیان اخیر، با پیوستن نسل جدید به سینما،همراه چند سینماگر قدیمی ،همچنان به سفارش برخی ارگانها و سازمان ها، کم و بیش فیلمهای دفاع مقدسی ساخته می شود، لیکن اغلب آنها عمدتاً تکنیکی اندو در میان بیشتر آنها، عناصر اساسی و تعیین کننده تولید چنین فیلم هایی یعنی باور و ایمان و “دل” وجود ندارد، مؤلفه هایی که فیلم های ماندگاری مانند: پرواز در شب، سفر به چزابه، دیده بان، مهاجر و … را چون دلی ساخته شده و بر دل مخاطب نشسته بودند، شاخص و ممتازکرده است. یاد و خاطرات رسول ملاقلی پور و آثار خوب او، ماندنی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 3 =