درجستجوی فریده انتخاب مستندی قابل دفاع برای اسکار
فریده ذاکری
” درجستجوی فریده ” مستندی قابل دفاع |به بهانه انتخاب مستندزیبای درجستجوی فریده به عنوان نماینده اسکار۲۰۲۰
امروز وقتی شنیدم این مستند زیبا وبی ادعا توسط اساتید فن و هیات انتخاب کاملا هوشمندانه وبابررسی تمام جوانب و تمام کلیات و موضوعات انتخاب یک فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران دراسکارمعرفی می شود و نتیجه سلایق مختلف در یک هیات انتخاب بوده باور کردم که «در جستجوی فریده» بی شک ارزشهای خاص خود را برای این انتخاب داشته و بین خوبها خوب ترین بوده البته آثار قابل تقدیر دیگری هم در سینمای ایران برای معرفی به اسکار وجودداشته و انتخاب مستند قابل دفاع «درجستجوی فریده» اتفاقی عجیب و نادر بود.
فرشته طائرپور(تهیه کننده)فاطمه معتمدآریا(بازیگر)ابوالحسن داوودی(کارگردان)تورج منصوری(فیلمبردار)رسول صدرعاملی(کارگردان)امیراثباتی(طراح صحنه)مرتضی رزاق کریمی(تهیه کننده)مهرزاددانش(منتقد)وفریدزاده معاون وعضوحقوقی بنیاد سینمایی فارابی هیات انتخاب و معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۰ را تشکیل می دادند و برعکس سالهای قبل که همیشه ایران در دقیقه ۹۰ فیلم نماینده ایران به اسکار رامعرفی می کرد امسال فیلم کامل و تأثیرگذاری که ارزش چندباردیدن دارد را نیزدارد در کمترین زمان انتخاب کرد.
ناگفته نماند دوستانی هستند که همواره ساز مخالف می نوازند و از امروز شروع خواهندکرد به ایراد گرفتن از این انتخاب با دلایل گوناگون ولی باید بدانیم هرفیلمی انتخاب می شد این مخالف خوانی را داشت یا فیلم ارزشی بود یا وابسته به بالادستی بود یا با سرمایه پولهای کثیف ساخته شده و هزاران یا و امای دیگر ولی با احترام به نظر جمعی هیات داوران بنده این فیلم بی ادعا وزیبا و همراه با ملاکهای یک مستند داستانی تأثیرگذار را پسندیدم.
شناسنامه فیلم در جستجوی فریده
کارگردانان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی؛ صدابردار: حسن شبانکاره؛ تدوینگر: حمید نجفیراد؛ صداگذار: انسیه ملکی؛ موسیقی: افشین عزیزی؛ طراح پوستر: علی باقری؛ مدیر تولید و عکاس: شاهین دانشفر؛ دستیار کارگردان: صدف صادقیانپور؛ تهیهکنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
نقدفیلم در جستجوی فریده
آنهایی که من را به دنیا آوردهاند و یا آنهایی که مرا بزرگ کردهاند چه کسانی هستند؟
وطن من کجاست؟
پرداختن به هویت و ریشهها دستمایه جدیدترین مستند آزاده موسوی و کوروش عطایی کارگردانان مستند «در جست وجوی فریده» است. این فیلم درباره دختری به نام الین فریده کونینگ است که در آستانه چهل سالگی و در شرایطی که در کودکی توسط زوجی هلندی از ایران به فرزندخواندگی گرفته شده است، جست وجویی را برای یافتن پدر و مادر خونیاش آغاز کرده و تصمیم دارد برای اولینبار به زادگاهش ایران سفر کند. مستندی که تندیس هنروتجربه را در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت دریافت کرد.
««فیلم مستند «در جست وجوی فریده» خط قصه دراماتیکی داردکه به خوبی به آن پرداخته شده است.
فریده حدود ۴۰ سال پیش در حرم امام رضا سر راه گذاشته میشود و یک خانواده هلندی او را به فرزندی قبول میکند و داستان فیلم ماجرای سفر او به ایران و پیدا کردن خانوادهاش است.فریده به شدت به دنبال ریشههای هویتی خودش است.
دیدن تیزر مستند درجستجوی فریده درسالن غذاخوری جشنواره در وحله اول به خاطر همنام بودن نقش اول فیلم بامن مرا برآ ن داشت که به دیدن فیلم بنشینم وبا شوروهیجان به تماشا نشستم.
ولی اشکهای بی محابایی که در سالن نمایش ریختم اشکهایی بود که گویی مدتها منتظر اینچنین تلنگری برای ریزش بودوخیلی وقت بود چنین گریه ای را لازم داشتم ماهمانقدر که در زندگی شخصی به قهقه وخنده نیازداریم به گریه کردن هم نیازمندیم یک حس غریزی برای سبک شدن ….
درجستجوی فریده یک موضوع اجتماعی جذاب است که میتوانددر معرض دید وقضاوت بسیاری ازمردم قرارگیردمستندی از یک واقعیت اجتماعی درفیلم با دختری مواجه هستیم که بعداز۴۰سال به زادگاهش درمشهدبرمیگرددوباسه خانواده مدعی روبرو میشود.حال با دختری روبرو هستیم که توسط عزیزانش در حرم امام رضا رهاشده وآیامیتواندمحبت این خانواده های مدعی راباورکند؟کسانی که ۴۰ سال باعث بی هویتی او شده اند
پرداختن به هویت وریشهها کارقشنگی بود از دوکارگردان فیلم مستند (آزاده موسوی وکورش عطایی)که میتواند مخاطب را راضی بسازد از دیدن فیلم با پرداخت هزینه اش. در اکران عمومیو ارتباط خوبی با تماشاگربرقرارمیسازد نگاه فریده و دیدگاه فیلمسازان به ماجرا دقایق نفس گیری ازامید و نا امیدی رابه نمایش گذاشته که لحظات بسیار زیبایی را شاهد بودیم در تلاقی دوفرهنگ وموقعیتهای تراژیک تاثیرگذاری کارگردانان فیلم را به خوبی حس میکنیم باقصه ای آشنا وفیلمیجذاب همچنان اشکریزان ازسالن سینما خارج شدم.