برگزاری نشست خبری «مروری بر تحولات هنر معاصر ایران» در موزه هنرهای معاصر تهران

نشست خبری «مروری بر تحولات هنر معاصر ایران»  21 دی‌ماه  با حضور سید عباس میرهاشمی دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران و کیانوش معتقدی کیوریتور بخش «آینه در آینه» چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

برگزاری نشست خبری «مروری بر تحولات هنر معاصر ایران» در موزه هنرهای معاصر تهران|سرزمین هنر|هنر های تجسمی|موزه|

در این نشست تمامی بخش‌های نمایشگاه «آینه در آینه» نگاهی به هنر اعتراضی و انقلابی، تشریح شد. نمایشگاه مروری بر تحولات هنر معاصر ایران با حضور غلامعلی طاهری، سیدعباس میرهاشمی، مسعود شجاعی طباطبایی، امیر راد و احسان آقایی در شورای هنری این رویداد آماده نمایش شده است.

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران با بیان اینکه مجموعه «آینه در آینه» نمایشگاهی است که از هم افزایی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با سایر گنجینه‌های کشور شکل گرفته است، گفت: بیشتر این آثار از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه حوزه هنری، انجمن عکاسان دفاع مقدس و باغ نگارستان  است.

برخی از آثار نیز مستقیم از هنرمند گرفته شده است. این نمایشگاه با حمایت جشنواره تجسمی فجر به دوره ای از هنر معاصرمی پردازد  که از هنر اعتراضی آغاز و به هنر انقلاب می‌رسد و در نهایت به جنگ تحمیلی پیوند می‌خورد .

وی افزود: این نمایشگاه از هنرمندان مستقل آغاز و به هنرمندان انقلابی می‌رسد. نام آینه در آینه نیز از ادبیات وام گرفته شده و به نوعی نمایشگر بزرگنمایی و تکرار، تصویر در آینه هاست. نمایش این آثار در کنار هم و نگاه پژوهشی به موضوع هنر انقلاب می‌تواند به رشد هنر کمک نماید.

در جریان برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی داریم که آثار واجد ارزش‌های هنری را در مباحث سبک‌شناسی، مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

مهم‌ترین مباحث رویکرد پژوهشی به جشنواره بود.

سپس سیدعباس میرهاشمی دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی گفت: ما در شورای سیاستگذاری، پس از بررسی‌های مستمر تصمیم به تغییر ساختاری با نگاه اصلاح گرایانه گرفتیم. یکی از مهم‌ترین مباحث رویکرد پژوهشی به جشنواره بود.

ما با تکیه بر حوزه پژوهشی می‌توانیم سنگ بنای خوبی را برای دوره‌های بعدی داشته باشیم .

دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تصریح کرد: چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر چند بخش جنبی دارد که این نمایشگاه «آینه در آینه»  یکی از آنهاست. در این بخش و نمایشگاه، ضمن اینکه حوزه پژوهش هنری را مدنظر قرار دهیم، سعی کردیم در برنامه زمان‌بندی موزه هنرهای معاصر تهران نیز اختلال ایجاد نکنیم.

در این نمایشگاه، آثاری به نمایش گذاشته می‌شود که به رویکرد اعتراضی و انقلابی اشاره دارند که بحث پرداختن به موضوعات پژوهشی نیز عقبه آنهاست.

وی افزود: وقتی صحبت از کار پژوهشی می‌شود، اجازه نداریم سلایق خودمان را دخیل کنیم و باید با نگاه باز و آکادمیک به آن بنگریم. بنابراین اگر اثری در این نمایشگاه وجود ندارد، برخورد سلیقه‌ای با آن نشده است.

در پایان کیانوش معتقدی کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» گفت: در مسیر جریان‌شناسی هنر معاصر ایران، جریان‌هایی داریم که بعدها به مکاتب و جنبش‌های هنری تبدیل می‌شوند. در اوایل دهه ۵۰ با جریان جدید از هنر اعتراضی و انقلابی رو به رو می‌شویم که زیر مجموعه هنر اجتماعی است که این یکی از مهم‌ترین نگاه‌ها به هنر تجسمی است .

او ادامه داد:  زمان ما برای انتخاب این آثار یک دهه است. نیمی از آثار که روایت تاریخی مهمی از نقاشی ایران است در مقطع تاریخی خاص که با یک اکسپرسیونیسم ملی همراه است، برای نخستین بار به نمایش در می‌آید.  این آثار عموماً سایزهای بسیار بزرگی دارند و در واقع در ساختار نقاشی دیواری اجرا شده اند .

هنر قهوه خانه ای

وی با اشاره به اهمیت مواجهه نسل جوان با مفهوم انقلاب و هنر انقلابی و اعتراضی گفت: واقعاً مواجهه نسل جوان با این سطح از نقاشی و هنرهای تجسمی برای مخاطب امروز فرصت تازه ای محسوب می‌شود.

این نمایشگاه‌گردان افزود: در این نمایشگاه هنر قهوه‌خانه‌ای به عنوان یک گونه ملی آثاری به نمایش در خواهد آمد. سپس عکس‌های و پوسترهای مهم دوره انقلاب را خواهیم داشت. سپس پرتره نگاری از قسمت‌های دیگر این نمایشگاه است، ضمن اینکه به آثار هنری متأثر از انقلاب‌های دیگر مثلاً مکزیک و روسیه هم توجه داشته‌ایم.

معتقدی به عنوان کیوریتور نمایشگاه گفت: دو عنصر مهم مردم و رهبری در هنر انقلاب حائز اهمیت است. مواجهه هنرمندان و نوع زیبایی شناسی آنها با این دو مضمون جالب است و به همین دلیل، پرتره نگاری را در این نمایشگاه داریم.

وی در ادامه با اشاره به تعداد آثار این نمایشگاه افزود: در این نمایشگاه حدود ۹۰ اثر نقاشی، عکس، پوستر و کارهای گرافیکی به معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. در نمایشگاه «آینه در آینه» آثاری از هنرمندانی چون ایوب امدادیان، نیلوفر قادری نژاد، پروانه اعتمادی، مسعود سعدالدین، علی اکبر صادقی، اردشیر محصص، کاظم چلیپا، بهمن محصص، هانیبال الخاص و بهمن بروجنی  به نمایش در خواهد آمد.

نمایشگاه «آینه در آینه» که در واقع مروری بر تحولات هنر معاصر ایران (۱۳۶۳-۱۳۵۳) است سه‌شنبه ۲۸ دی ماه در مکان موزه هنرهای معاصر تهران در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 11 = 15