بررسی جایگاه اسکاردر استراتژی فرهنگی ایران -قسمت چهارم-اصغر فرهادی

اصغر فرهادی در اسکار : درچهارمین بخش از میزگرد بررسی جایگاه اسکار در استراتژی جمهوری اسلامی ایران به طور مشخص روی حضور اصغر فرهادی در اسکار زوم شده است. دکتر علی گرانمایه پور عضو شورای سیاستگذاری فصلنامه سرزمین هنر در این برنامه پرسش مشخصی را ازشرکت کنندگان در این میزگرد که همگی از برنامه ریزان فرهنگی و مدیران حوزه های مختلف فرهنگ و هنر به شمار می روند پرسیده است. سؤالی که شاید پرسش همه هنرمندان و پژوهشگران استراتژی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شمار رود. وی پرسیده است:

ما نگاهمان به افراد موفقی مثل اصغر فرهادی در اسکار  و سایرینی که در جشنواره­ ها صاحب عنوان شدند چیست؟ جایگاه این­ هنرمندان  در سینمای ما  کجاست؟ چطور این­ها را به عنوان یک سرمایه حفظ می­ کنیم؟

استاد کاووسی در تعریف سینما می ­گفتند سینما گاهی اوقات کارش مثل یک چراغ قوه است. آن قسمتی از جامعه را که توسط سیاسیون، هنرمندان، اقتصاددان­ها، پلیس و خیلی افراد دیگر دیده نمی­شود، سینما نشان می­ دهد. بنابراین چه بخواهیم چه نخواهیم، سینما بخشی از زندگی اجتماعی را به تصویر می ­کشد که گاهی اوقات برای ما شاید تلخ باشد، برای دیگران شیرین یا گاهی اوقات برای ما شیرین باشد، اما برای دیگران تلخ. من برداشتم این است که هر فیلمساز موفقی، کارگردان موفقی که در جشنواره­های بین المللی صاحب عنوان می­شود یا در اسکار پایه­ ی یک مکتب فیلمسازی را می­گذارد، علی ­الخصوص مکاتب داخلی را. ما برای حفظ این­ها چه کار باید بکنیم، چه کار کرده ­ایم و راهبردمان چیست؟

آیا اصغر فرهادی از یک دیدگاه برای ما یک فخر سینمایی است یا اینکه در هر صورت باید سعی کنیم اصغر فرهادی را بشناسیم یا اینکه نقاط ضعفش را کم کنیم؟

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

محمدحسین حقیقی کارگردان سینما و مدیرعامل سابق بنیاد سینمائی فارابی در پاسخ به این پرسش با انتقاد از فقدان استراتژی فرهنگی واحد درباره بهره برداری از حضور موفق فیلمسازان ایرانی در عرصه های جهانی به نقش اصغر فرهادی در اعتلای سینمای ایران اشاره کرد. وی گفت:

من برای شما اسامی آثار ایرانی­انی که توسط هیئت انتخاب آثار اسکار انتخاب شده، می­خوانم، ببینید چه تنوعی دارد. بعد هرکسی که کمی شعور داشته باشد، می­ فهمد این که یک سری می­ نشینند فکر می­ کنند که یک عده فیلمساز برای جشنواره جهانی فیلم می ­سازند، اصلاً از بنیاد یک تخیل است. در این سال­ها ما فقط سه بار شانس داشتیم که در مسابقه شرکت کنیم. دفعه اول با فیلم آقای مجیدی، دفعه دوم با فیلم آقای فرهادی که منجر به جایزه می­شود ودفعه سوم هم همین امسال با فیلم فروشنده باز هم از اصغرفرهادی.

متن کامل این گفتگو را در شماره جدید فصلنامه سرزمین هنر خواهید خواند. بخشهائی از این میزگرد نیز در  وبسایتهای «هنرلند» و «آپارات» قابل دسترسی و بهره برداری کاربران گرامی است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

31 − 21 =