رییس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان:هنر، آدم‌ها را با هم آشنا می‌کن

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، و حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور دبیر با علی قسمت لالایف رییس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان و تعدادی از هنرمندان تئاتری این کشور دیدار و گفت وگو کردند.

رییس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان:هنر، آدم‌ها را با هم آشنا می‌کند|سرزمین هنر|جشنواره|تئاتر

علی قسمت لالایف رییس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان در ابتدای این دیدار گفت: خیلی خوشحالم که در ایران هستیم، البته ما سفرهای پرشماری به ایران داشتیم. وقتی وارد محوطه معاونت هنری شدم یاد ۲۸ سال قبل و مرحوم علی مرادخانی افتادم. وقتی خیلی جوان بودم آمدم و در استودیوی مرکز موسیقی معاونت، صداهای گرم آذربایجان را به همت آقای مرادخانی ضبط کردیم.

او ادامه داد: ما از گذشته تا امروز ارتباطات زیادی با جشنواره تئاتر فجر داشته‌ایم و به غیر از آن هم، به صورت مشترک همکاری‌های فراوانی کرده‌ایم.

آقای بردیا کیارس در سه نمایش ما رهبری ارکستر کرده است. در هفته فرهنگی آذربایجان با یکی از آثار در تالار هنر بودیم، در سال ۲۰۱۰ با یک نمایش در تالار وحدت حضور داشتیم، نمایش‌هایی را در تبریز در فجر استانی اجرا کردیم و… تئاتر ما قدمتی ۱۱۰ ساله داشته و آذربایجان جزو موفق‌ترین تئاترهاست. از ۲۸ تئاتری که در کشور ما هستند ۴ مورد آکادمیک و کنسرواتور هستند و ما جزو یکی از آن‌ها هستیم.

لالایف با ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره تئاتر فجر، گفت:شما به ما ثابت کردید که نمی‌شود جلوی هنر و دوستی‌ها را گرفت. این طبیعی است که در وضعیت کرونایی، همه به فکر جان و سلامتی خودشان هستند، اما فجر در کنار خودش این همه هنرمند را جمع کرد و از کشورهای خارجی این همه مهمان داشت.

ما در فستیوال‌های دنیا با اکثر مهمان‌ها ارتباط داشتیم و کارگردان‌های شناخته شده‌ای در این رویداد بودند که آنها را می‌شناختیم. سال‌ها پیش با یکی از هنرمندانی که سال‌هاست با او کار می‌کنیم در همین جشنواره فجر آشنا شدیم. هنر، این طور آدم‌ها را با هم آشنا و دوست می‌کند.

رییس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان تصریح کرد: کاری که هنر می‌کند، دیپلمات و سیاستمدار نمی‌تواند انجام دهد. بزرگ ترین سیاست و دیپلماسی گفت وگو، هنر است.

برای همین یک بار دیگر از شما تشکر می‌کنم که با این جشن بزرگ ثابت کردید که ما در این شرایط هم می‌توانیم فستیوال برگزار کنیم و همه را کنار هم جمع کنیم. برای ملت شما آرزوی موفقیت دارم و فکر می‌کنم هر موقع فستیوال و عیدی در کشور ایران باشد ما در کنار شما خواهیم بود.

حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم گفت: بسیار خوشحالم که گروه‌های تئاتر آذربایجان را در ایران می‌بینم؛ کما اینکه پیش از این هم گروه‌های متعددی از آذربایجان را در ایران دیده‌ایم و حضور بعضی گروه‌های ایرانی را در آذربایجان شاهد بودم.‌

دبیر جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه پیوند فرهنگی ایران و آذربایجان سابقه‌ای کهن دارد، تصریح کرد: همان طور که شما اشاره کردید هیچ چیزی نمی‌تواند پیوند فرهنگی را تحت شعاع قرار داده و آن را از بین ببرد.

جشنواره تئاتر فجر، اصلا برای مبارزه با کرونایی که می‌خواست آدم‌ها را از هم دور کند برگزار شد،اما برپایی این رویداد، کاری دو طرفه بود. ما نیت کردیم آن را برگزار کنیم و هنرمندان با شرکت در آن، این هدف را محقق کردند و امروز، خوشحالم که در کنار هم هستیم.

مسافرآستانه در پایان یادآور شد: اجرای «تا یک نفس» که با نویسندگی و کارگردانی آقای سمیر غلام‌اف از کشور شما به صحنه رفت، مورد علاقه هنرمندان و تماشاگران ما بوده و این محبت ایرانی‌ها را به تئاتر آذربایجان نشان می‌دهد. امیدوارم این ارتباط تا دیرزمان ادامه داشته باشد.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی هم در این دیدار، ضمن خوشامدگویی به هنرمندان آذربایجانی حاضر در ایران، گفت: خوشحالیم که جشنواره امسال فرصتی داد تا میزبان کشورهای همسایه باشیم که اشتراکات فرهنگی زیادی باهم داریم. جمهوری آذربایجان از کشورهای مورد علاقه و شناخته شده برای مردم ماست. این جلسه را تشکیل دادیم که هم از حضور شما در ایران تشکر کرده و هم خیر مقدم بگوییم.

مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: کرونا شرایط زندگی را برای همه مردم جهان به خصوص هنرمندان، سخت کرده است، اما ما تلاش کردیم چراغ تئاتر را در سراسر ایران به هر شکلی که شده، روشن نگه داریم .

بر همین اساس با توجه به شرایط کرونا، فعالیت‌های خود را تنظیم می‌کردیم. در این مدت هیچ جشنواره‌ای را تعطیل نکردیم؛ هرچند که مجبور شدیم که از حضور تماشاگران در سالن‌ها بکاهیم و آثار را به صورت آنلاین پخش کنیم.

او تاکید کرد: امیدوارم به سلامتی به کشور خود برگردید و با خاطرات خوشی ایران را ترک کنید. چراکه ما، شما را از خودمان می‌دانیم و با توجه به اشتراکات فرهنگی، گویا هر دو کشور، یک پیکر هستیم.

پس از این صحبت‌ها، علی قسمت لالایف، با تاکید دوباره بر تعداد پرشمار آثاری از شهرهای مختلف ایران که در آذربایجان به صحنه رفته‌اند، با ذکر هدف خود از بیان این ارتباطات بین دو‌ کشور گفت: آقای مسافرآستانه دبیر محترم جشنواره فرمودند که اجرای ما‌ مورد استقبال مخاطبان ایرانی قرار گرفته است.

فکر می‌کنم این استقبال به دلیل این است که جنگ بلای خانمان‌سوز تمام دنیاست. نمایش ما می‌گوید چیزی که در همه جنگ‌ها دیده می‌شود، مادران آسیب دیده هستند. همه ما جنگ را تجربه کرده‌ایم و این تئاتر را به همه مادران تقدیم کردیم.

رییس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان ادامه داد: شما در فرهنگ خودتان برای مقام شهید خیلی احترام قائل هستید. شهید داشتن، درد بزرگی است، اما شهدا تاج سر ما هستند.

از اینکه نمایش مورد استقبال قرار گرفته خوشحالم و دوست داریم خارج از جشنواره هم در ایران آن را اجرا کنیم. فکر می‌کنم باید فضایی برای گفتن از جنگ و داغ مادران باید باز کنیم. برای همین دوست داریم با این نمایش در ایران یک رپرتوار اجرا کنیم.

لالایف در پایان یادآور شد: مطمئن هستم که به زودی همدیگر را خواهیم دید، چراکه همه ما به اندازه یک نفس به همدیگر نزدیک هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 4 = 1