۳۸ سال پس از انقلاب اسلامی پخش زنده تلویزیونی از تخت جمشید انجام شد؛ مصاحبه اختصاصی هنرلند با مدیرکل صداوسیمای فارس

برنامه «شب فیروزه ای» هفته گذشته موفق شد دوربینهای خود را در یک شب تابستان وارد پایتخت زمستانی هخامنشیان کند تا بتواند جلال و عظمت این بنای تاریخی را به جهانیان نشان دهد. به همین مناسبت «هنرلند» گفتگوی اختصاصی با «سید تقی سهرابی» مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس ، انجام داده است که در زیر می خوانید.

 

minilogoهفته گذشته برنامه شب فیروزه ای از شیراز پخش شد این برنامه تصاویر زیبائی از شبهای شیراز را به نمایش گداشت. به شما وهمکارانتان خسته نباشید می گیم.

خیلی متشکرم وسپاسگزارم

 

minilogoمهمترین اتفاقی که در این برنامه افتاد پخش مستقیم برنامه از تخت جمشید بود . این ایده چطور اجرا شد؟

بعد ازماه مبارک رمضان صحبتی با آقای زین العابدین مدیر محترم شبکه پنج داشتیم برای یک برنامه مشترک بعد از ماه مبارک که شبها بتوانیم از ابنیه تاریخی ونقاط دیدنی شیراز این برنامه را تولید وپخش بکنیم و از آن طرف هم دوستان شبکه پنج هم قول دادند. برای پخش سراسری برنامه یک تفاهمی صورت گرفت و این تفاهم بین شبکه استانی فارس وشبکه پنج سیما باعث پخش برنامه «شب فیروزه ای» شد.بعد از دو سه شب پخش از حافظیه شیراز این برنامه از سوی مخاطبان و مسؤلان صداوسیما مورد توجه قرارگرفت وبعد از آن قرارشد این برنامه درسایر استانها هم تولید وپخش شود.اما بعداز آن بنا رابراین گذاشتیم که از این فرصت که از شبکه سراسری به وجود آمده برای معرفی ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی واقتصادی وگردشگری وهم شخصیتهای استان فارس با آیتم های جذاب استفاده کنیم. این ظرفیتها به ما کمک کرد که با یک تیم ۳۰ نفره به مدت ۱۰ روز از حافظیه شروع کردیم و با یک نورپردازی خوب و تصویر برداری حرفه ای بعد به سعدیه رفتیم و دست آخر قرار شدکه به تخت جمشید بریم.با هماهنگی که با مسولان استان و مسئولان سازمان صداوسیما انجام شد به تخت جمشید بریم.

 

minilogo چرا از ظرفیت تخت جمشید وپاسارگاد و شهر استخر دربرنامه سازی تلویزیونی استفاده کمتری میشه؟

استحضار دارید که این برای اولین بار بعد ازانقلاب بود که یک برنامه زنده از تخت جمشید درصداوسیما پخش شد. با توجه به اینکه استان فارس یکی از مزیتهایش گردشگری تاریخی هست وظرفیتهای خوبی دراین زمینه دارد،پاسارگاد،شهر استخر،غار شاپور،دارابگرد و سایر آثار باستانی فارس ظرفیت خوبی هست که ما باید از آن استفاده کنیم.روز دومی که این برنامه از تخت جمشید پخش شد، بنا به پیشنهاد شبکه جام جم این برنامه از ۳ شبکه پخش شد. یعنی شبکه فارس و پنج و جام جم برای ایرانیان خارج از کشور واین نشان می دهد که اگر ما از این ظرفیتها استفاده بکنیم مخاطبان خاص خودش را خواهد داشت.

خودتان می دانید که بناهای تاریخی مسائل حراستی سفت وسختی دارند و یک مقداری مشکل است هماهنگ کردن آنها به خصوص درشبها که جا دارد ما از همه مسولان میراث فرهنگی استان و کشور تشکر کنیم.

 

minilogo چرا نظیر اتفاقی که در برنامه شب فیروزه ای افتاد در نوروز در تخت جمشید نیفتاد درحالی که تحت جمشید محل اصلی جشنهای نوروز باستانی ایران بوده.

در همین تخت جمشید مشکلاتی برای سیگنال رسانی وجود داشت که بحمدالله حل شد و انشاءالله از این به بعد علاوه برتخت جمشید از سایر مکانهای تاریخی هم  بیشتر استفاده می کنیم.برای برنامه سازی باید کارهای اساسی انجام بدیم. اماکن تاریخی فارس بسیار زیاد است و اگر دوربین صداوسیما به بیشاپور برود درکنار سنگهای حجاری شده اطراف کازرون جذابیتهای بسیار زیادی وجود داره که ما باید اینها را به طور مطلوبی درقاب تلویزیون انجام بدیم.

 

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

minilogoچند درصد از برنامه شب فیروزه ای از تهران برنامه ریزی شده بود وسهم مرکز فارس یا مراکز دیگه در این برنامه ها چقدره؟به نظر شما مراکز استانی حتما باید آنتن سراسری را دراختیار داشته باشن تا بتونن برنامه هایی مثل شب فیروزه ای را روی آنتن ببرن؟

این برنامه هم تولید و محتوایش را تامین کردند وشبکه پنج فقط آنتن را دراختیار ما گذاشتند که این هم قابل تقدیر است که آنتن مستقیم سراسری را دراختیار ما گذاشتند.استانهای مختلف کشور رنگین کمانی از آداب ورسوم وفرهنگ کشور هستند و من احساس می کنم دراین سال اقتصاد مقاومتی ودر مدیریت جدید رسانه ملی توجه ویژه ای به این ظرفیتهای استانی میشود واین توجه هم برای مردم استانها باعث غرور وخودباوری است که خودشان را در قاب رسانه ملی می بینند و درتبادل با بقیه استانها هم ایجاد رابطه می شود . مثلا ما پیشنهاد دادیم که در جنوب ۴ استان با محوریت فارس و۴ استان در شمال با محوریت تبریز برنامه سازی مشترک داشته باشند که هم باعث زیبا شدن قاب ملی می شود وهم دراستانها باعث جوشش بیشتر و هم افزائی بیشتر است.

 

minilogoاستقبال مردم از این برنامه در تصاویری که دیدیم خیلی خوب بود تحلیل شما از این حضور مردمی چی بود ؟

استقبال هم مردم وهم مسئولان بسیار خوب بود . و پیام فرامتنی هم ، اعتماد مردم به نظام بود.

 

minilogo-پس چرا در تخت جمشید  این برنامه بدون حضور تماشاچی ومردم برگزار شد؟

دلیل آن فقط مسائل حراستی بود که بدون حضور مردم برگزار شد اما در حافظیه وسعدیه واقعا استقبال بسیار خوب بود و فاصله میان دوربین و میکروفون  یک قدم بود واین نشانه اعتماد متقابل مردم به صداوسیما بود وجلوه این برنامه باحضور مردم بود . قراربود در تخت جمشید هم ۵۰۰ نفر بیننده داشته باشیم که خوب به دلیل مسائل حراستی این امر انجام نشد.

minilogoمرکز فارس در دهه های گذشته فطب مهم تولید موسیقی در صداوسیما بود درشبهای فیروزه ای کمی از این ظرفیت دیده شد اما برای معرفی  بیشترموسیقی محلی استان فارس ومعرفی آن در رادیو وتلویزیون برنامه خاصی دارید؟

شیراز هم قطب موسیقی وهم قطب انیمیشن در صداوسیما بوده که متأسفانه سالهای گذشته به دلیل مشکلات مالی یک مقدار انیمیشن کم شده است  که داریم جبران می کنیم اما درمورد موسیقی همچنان در قله است ودوستان ما در مرکز موسیقی کارهای خوبی را ارائه کرده اند که تقریبا همه آنها با امتیازعالی در تهران مورد تصویب و استفاده قرار می گیرد. به هرحال استان فارس ترکیبی از اقوام ایرانی مثل قشقائی ، مثل لر  ، مثل فارس ، دارد که یک مقدار دور افتادند که باید موسیقی آنها نمود بیشتری پیداکند ودر کنار این گویش شیرین شیرازی هم مطرح بشه من یک خبر خوب هم دارم وآن این که بعد از تهران شیراز اولین مرکزی است که دارای ارکستر سمفونی در کشور هست که در عید فطر هم اولین اجرای خودش را در تالار حافظ داشت.

minilogoدرپایان اگر صحبت دیگری باقی مانده بفرمائید.

این برنامه مورد تقدیر معاون محترم استانها قرارگرفت به خصوص جناب آقای دکتر دارابی وسایر مسولان صداوسیما .جا داردمن همینجا از مردم خوب استان فارس و مسؤلان استان هم برای این همکاری تشکر کنم و همینطور از شما که این برنامه را دنبال کردید.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 39 = 42