یک تحلیل دانشجوئی:جشنواره سما آغاز یا پایان؟!

مطلبی که خواهید خواند ،اولین نوشته ارسالی یکی از کاربران عزیز وبسایت هنرلند است که برای ما ارسال کرده است.

این نوشته تحلیلی دانشجوئی  است از جشنواره فیلم سما که  اولین دوره آن در فروردین ماه امسال درتهران برگزار شد .با وجود گذشت دوماه ازاین جشنواره ، به احترام جناب اقای رحمان کاظمی که اولین مطلب تحلیلی کاربران رابرای هنرلند ارسال کرده اند این نوشته را منتشر مینمائیم.

همینجا از تمامی هنرمندان جوان ،دانشجویان،اساتید وعلاقمندان وصاحبنظران حوزه فرهنگ وهنر برای همکاری با این وبسایت دعوت به عمل می آید.

 

به نام خدا

سینمای متعهد ما باید خاک ریزهای تثبیت شده غرب را بشکند

                                                                                شهید سید مرتضی آوینی

اولین جشنواره فیلم کوتاه سما

باسلام ، اولین دوره جشنواره فیلم کوتاه سما به همت موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی از تاریخ ۲۲/۰۱/۱۳۹۴ تا ۲۷/۰۱/۱۳۹۴ برگزار شد .

این جشواره ملی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور در سینما فلسطین تهران برگزار شد. به گفته دبیر این جشنواره  آقای مجتبی امینی، جشنواره دارای ۶ بخش رقابتی بود که درمجموع ۱۸۶۹ اثر در بخش های مختلف جشنواره شرکت کرده بودند.

از این تعداد آثار ۴۲۸ اثر مربوط به بخش داستانی نسل نو بود که باز از این تعداد ۵۳ اثر به بخش مسابقه جشنواره راه یافته بودند.

درجدول زیر تعدادآثار درهربخش به تفکیک دیده می شوند.

تعدادآثار پذیرفته شده تعدادآثار ارسالی به جشنواره بخشها
۵۳ ۴۲۸ داستانی نسل نو
۱۸ ۱۰۲ مستند نسل نو
۵۸ ۴۴۹ داستانی ملی
۲۰ ۳۳۴ مستند ملی
۲۰ ۱۱۴ پویانمائی ملی
۵۹ ۴۴۲ فیلمنامه
     

 

حضور این تعداد آثار در این جشنواره، از علاقه و استقبال کم نظیر جوانان ازهنر سینما وفیلم سازی حکایت دارد.

 این جشنواره علاوه بر اکران این اثار از جوانان، ۴ فیلم سینمایی بلند از فیلم اولی های جشنواره فیلم فجرامسال را نیز هر روز ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن اصلی سینما فلسطین اکران کرد، فیلم هایی مانند چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت به کارگردانی وحید جلیلوند، قنددون جهیزیه به کارگردانی علی ملاقلی پور ، ماهی سیاه کوچولو به کارگردانی مجید اسماعیلی و فیلم بدون مرز به کارگردانی امیر حسین عسگری اشاره کرد.

 این جشنواره در روز افتتاحیه خود ۲ بزرگداشت هم برگزارکرد،  گرامی داشت استاد رسول ملاقلی پور و بزرگ داشت استاد مجتبی راعی که باحضور هنرمندان و منتقدانی مانند جمشید هاشمپور ، ابوالفضل جلیلی ، پرویز شیخ طادی ، و منتقدانی از جمله مسعود فراستی و … ، برگزار گردیید ، و در پایان روز افتتاحیه جدیدترین ساخته ی  بهروز افخمی فیلم (روباه) برا حاضرین اکران گردیید.

در این جشنواره چیزی که زیاد به چشم می آمد استفاده از اساتید و داواران حرفه ای و خوب حوزه سینما بود که می توان به حضور سه دبیر جشنواره فیلم فجر در بین این اساتید و داوران اشاره کرد.

این جشنواره یک تفاوت اساسی و مهم با دیگر جشنواره های فیلم کوتاه برای جوانان فیلمساز داشت و آن برگزاری ۴ کارگاه ۲ ساعته در حوزهایی مانند بازیگری با حضور سید شهاب حسینی ، مستند سازی با حضورمهرداد اسکویی ، فیلمنامه نویسی با حضور رسول صدر عاملی و کاگردانی باحضور بهروز افخمی هر روز ساعت ۱۸-۲۰ عصردر  سالن اصلی که استقبال کم نظیر مخاطبان از کارگاه ها مسولین جشنواره را به وجد اورد اشاره کرد .

نکته دیگر آن که تیم اجرایی این جشنواره بسیار جوان و پر انرژی و همگی از کارکنان و هنرجویان موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی بودند .  .

برگزاری جشنواره ((سما)) با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی باید دید چقدر میتواند در ترویج این رویکرد در جامه موثر باشد و وقتی موضوعی با این ارزش به سمت ارزش های منطبق بر اهداف نظام و ارزش های اسلامی گرایش پیدا کند به مطلوب رسیده ایم .

این جشنواره تلاش می کند به موضوعات روز نظام بپردازد و نفس این نگاه درست است اما این مساله مانع نمیشود که ما در باره ی چرایی برگزاری جشنواره ها و کیفیت برگزاریشان بی تفاوت باشیم .

چند سوال مهم در مورد این جشواره :

*آیا برگزاری آن می تواند تداوم داشته باشد .؟

* آیا این جشنواره می تواند جریان ساز باشد. ؟

*ایا این جشنواره میتواند موجب انگیزه و هدایت فیلمسازان جوان شود؟ .

*آیا این جشنواره میتواند آثار را با الگوی زندگی اسلامی ایرانی به مخاطب معرفی کند؟.

این سوال ها مهم هستند و فقط منحصربه جشنواره سما نیستند.

رحمان کاظمی ۲۷/۰۱/۱۳۹۴

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 66 = 73