یادداشت های بغض آلود…

۱۸۷۰۳۷۰

یادداشت های بغض آلود…

مریم قاسمی
تهیه کننده ، نویسنده و سردبیر رادیو

تقدیم به همکار،یار و پدر رادیویی ام…فریدون ارکانی

لحظه ها مثل برق و باد می گذشت و ساعت کم کم به ساعت چهارده و شروع برنامه” یک سبد سیب “نزدیک می شد….برنامه مشترک من و آقای فریدون ارکانی در شبکه رادیویی سلامت،که یک هفته در میان هر کدام از ما تهیه کننده آن بودیم و هفته هایی که ایشان تهیه کننده بودند من سردبیر و گوینده برنامه هم بودم. شاید آن روزبزرگراه چمران بزرگترین ترافیک خودش را تجربه می کرد. یک ساعت بود که در ترافیک گرفتار شده بودم  و ثانیه به ثانیه به ساعت اتومبیل نگاه می کردم.به آقای ارکانی زنگ زدم و گفتم فکر کنم با تاخیر می رسم. گفت:فقط بدو.من راس ساعت برنامه رو شروع می کنم.باید سلام برنامه رو خودت بگی…

کلافه شده بودم. دلم می خواست اتومبیلم را وسط بزرگراه بگذارم و تا پخش رادیو سلامت(پخش قدیم) بدوم. اما نمی شد.ساعت پنج دقیقه به دو شد. آقای ارکانی تماس گرفت و گفت :هنوز نرسیدی؟ گفتم:وای نه آقای ارکانی.چیکار کنم؟ ایشان دوباره گفت:سلام برنامه رو تو باید بگی، بدو…

همه آنهایی که در رادیو کار کرده اند می دانند که اضطراب این لحظات چقدر سخت و سنگین و وحشتناک است.چشمم به ساعت بود. زنگ ساعت دو…رادیوی داخل اتومبیل روشن بود.آرم برنامه رفت…یک سبد سیب.

خیالم راحت شد.پس آقای ارکانی یک فکری کرده بود.هنوز این خیال خوش از سرم نگذشته بود که تلفنم زنگ خورد.آقای ارکانی بود.کفت:رو آنتنی …سلام علیک کن و برنامه رو اجرا کن…

خشکم زد.اجرای برنامه از داخل اتومبیل ؟؟؟

خودم و جمع و جور کردم و بلافاصله بعد از آرم برنامه شروع کردم.سلام شنوندگان عزیز…صدای من و از بزرگراه چمران می شنوین.از بزرگترین ترافیک امروز شهر…

بعد از چند دقیقه اجرا،یک فاصله به اتاق فرمان دادم و یک آیتم پخش شد.حالا در پارکینگ درب شمال بودم. آقای ارکانی دوباره خط رو به من داد:شنوندگان عزیز من الان درپارکینگ سازمان هستم و … !دو باره به اتاق فرمان سپردم …یک آنونس پخش شد و دوباره من روی آنتن بودم.شنوندگان عزیز وقت شما بخیر…من همینطور که دارم از خیابان زیبای داخل سازمان به طرف پخش سلامت میام با شما هم صحبت می کنم.و…

بالاخره به پخش رسیدم و پشت صندلی نشستم.آقای ارکانی یک آیتم ۵ دقیقه ای پخش کرد تا حال من جا بیاید.برنامه طبق روال همیشگی پیش رفت. نه اخم و نه بد اخلاقی.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

وقتی برنامه تمام شد به من گفت:وقتی وارد رادیو شدی مال خودت نیستی و وقتی که برنامه داشتی متعلق به مردمی. هر جا ،با هر حس و حالی که هستی متعلق به مردمی.

گفتم:خیلی استرس کشیدم…خندید .از آن خنده های همیشگی…گفت؟ اگه عاشق رادیو باشی ،استرسش هم قشنگه.

 

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست

هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود

صحنه پیوسته به جاست

خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد…

فریدون ارکانی ” تهیه کننده نام آشنای رادیو در اول دیماه ۱۳۳۴ به دنیا آمد. او سرهنگ عقیدتی- سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود ودر زمان جنگ مدیر شبکه تلویزیونی ارتش.ایشان در نشریاتی مثل ابرار،جمهوری اسلامی،صف ،سرباز،رسالت و…قلم میزد.همچنین سردبیری مجله دنیای جدول را به عهده داشت.

فریدون ارکانی سالها در رادیوهای کرج،البرز،سلامت،فرهنگ ،ایران و پیام سردبیری و تهیه کنندگی برنامه های مختلف را به عهده داشت.برنامه هایی همچون شبهای بلورین،یک سبد سیب،شکر پنیر،عصر جمعه ، صبح جمعه و لبخند البرز و برنامه های بیشماری که در ذهن و جان شنوندگانش باقی و ماندگار است وآخرین برنامه های او از شبکه رادیویی صبا پخش شد.

بسیاری از نامداران و نام آوران امروز رادیو کار را با ایشان شروع کردند.جوانهای رادیو می دانند که او با روی خوش از آنها استقبال می کرد و تجربه هایش را با روی گشاده در اختیار آنها می گذاشت.او اهل تعارف نبود و نقدهایش را صریح و رک اما با مهربانی می گفت.

او هرگز به کم تجربه ها و تازه واردها بی توجهی نمی کرد و سعی می کرد از استعدادها به خوبی استفاده کند.

او ازآن دست تهیه کننده های کنار گود نبود.خودش می نوشت،موسیقی پیدا می کرد، پا به پای گوینده و صدابردار می رفت . او برای جوانترها نشانه انگیزه و شوق و امید و عشق به رادیو بود. او برنامه را با جانش ترکیب و تقدیم شنونده می کرد.

در جشنواره صدای سال ۱۳۹۳ برنده جایزه بهترین تهیه کننده بخش طنز رادیو شد.

فریدون ارکانی ،مرد خستگی ناپذیر رادیو، یار مهربان و پدر رادیویی خیلی از بچه های رادیو روز پنجشنبه ،بیست و سوم مهرماه ۱۳۹۴ در دفتر کارش ،در حالی که برای ضبط برنامه آماده می شد ،از میان ما رفت.مردی که انضباط،احترام به همکار ،احترام به مخاطب ،وظیفه شناسی و از همه مهمتر عشق به رادیو را به خیلی ها آموخت.”فریدون ارکانی” ستاره ای بود در “شبهای بلورین “رادیو…


هنرلند: مراسم تشییع پیکر همکار ارجمندمان؛تهیه کننده ارشد و گرانقدر رادیو جناب آقای فریدون ارکانی روز شنبه ۱۳۹۴/۷/۲۵ ساعت ۱۰ صبح از رادیو البرز به سمت بهشت سکینه کرج برگزار می شود.

همچنین مراسم سومین روز درگذشت این هنرمند رادیو روز۹۴/۷/۲۷ ازساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ در مسجد جامع رجائی شهر(گوهردشت)کرج برگزار می شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 4