پیامهای تسلیت بزرگان تئاتر برای استاد محمد کوثری: بهرام بیضایی،احمد سپاسدار،اصغر همت

استاد محمد کوثر پیشکسوت تئاتر دانشجویی در کشور چهره درنقاب خاک کشید.

اصغر همت مدیر عامل خانه تئاتر نخستین کسی بود که درگذشت استاد کوثر را تسلیت گقت در پیام او آمده بود:

دکتر محمد کوثر از استادان برجسته ی تئاتر دانشکده ی هنرهای زیبا در سالهای دور که دین بزرگی برگردن تئاتر دانشجویی ، به ویژه دانشجویان دهه ی پنجاه دارد ، و با آثار در خوری چون : لورنزاچیو ، اتللو ، انسان خوب ایالت سیچوان ، جادوگران شهر سالم، تسخیر شدگان و در اعماق، تئاتر دانشجویی را اعتلا بخشید، دارفانی را وداع گفت.
روحش شاد و یادش گرامی.

محمد کوثر
محمد کوثر

احمد سپاسدار از پیشکسوتان تئاتر شیراز هم درپیامی این ضایعه را تسلیت گفته است.

با کمال تاسف امروز باخبر شدم که استاد “محمد کوثر” استاد بزرگ تئاتر دانشجوئی ایران که تاثیر نمایان و ارزشمندی بر آموزش بازیگری تئاتر دانشجوئی ایران داشت، دارفانی را بدرود گفته است. محمد کوثر کارگردان فهیم و اندیشمندی بود که نگاه عمیق و درستی دور از دخالت احسایات، بر جامعه زمان خود داشت.

محمد کوثر انسانی براستی فرهیخته و بدون ادا و اصول روشنفکر نماهای زمان خود بود که به مفهوم واقعی انسانی خاکی و دوست داشتنی بود. هنگامی که در جمع دانشجویانش بود اگر او را نمی شناختی تفاوتی بین او و شاگردانش برایت متصور نبود. استادی همیشه دانشجو بود. بی ریا و بی ادعا اما متفکر و جامعه شناس.
جامعه تئاتری ایران به ویژه تئاتر دانشجوئی، هرگز تاثیرات متعالی او را بر شیوه بازیگری و اجرای تئاتر مدرن، فراموش نخواهد کرد. به خصوص اجرای دو نمایش گزیده او “لورنزاچیو” و “اتللو” که هردو در سالن تئاتر مولوی به روی صحنه رفت. روانش شاد
احمد سپاسدار

 

اما غمنامه ای از پیشکسوت شکسته دل تئاتر کشور از فرسنگها راه دورتر نیز در فضای مجازی منتشر شد که حال وهوای دریغ را دوچندان می کند.

بهرام بیضایی
بهرام بیضایی

دل نوشته بهرام بیضایی در رثای دکتر محمد کوثر

دریغْ آن گنجِ دانش – محمد کوثر!
دریغْ آن آموزگارِ داناى بُردبار!
دریغْ آن که پِىِ مرگِ خود دوید!
دریغْ آن که جایش خالى است!
آن بسیارْ کوشِ شوریده!
آن تشنه ى صحنه و پرده!
آن راستگو که سوار هیچ موج دروغ و دَریوزه یى نشد!
دریغ آن دوستى!
دریغ آن او!

 

سرزمین هنر (honarland.ir) در گذشت اسف بار استاد محمد کوثر را به  خانواده ی محترم آن مرحوم و به جامعه تئاتر کشور و همه هنرمندان و هنردوستان عزیز تسلیت می گوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + = 7