گفتگو با خالق «تندیس» و «پیکره»

«محمدحسن حامدی» هنرمندی است که بدون هرهیاهوئی ۱۴ سال است مهمترین نشریه گرافیک ایران را هردو هفته یک بار منتشر می کند. او در کنار نشر این دوهفته نامه ، مدیریت انتشارات« نشرپیکره» را نیز برعهده دارد که تاکنون دهها کتاب تخصصی در حوزه هنر منتشرکرده است. بیست ونهمین نمایشاه بین المللی کناب محل مناسبی برای گفتگوئی کوتاه با وی بود که حاصل آن را می خوانید.

minilogoدر ومورد انتشارات و دو هفته نامه تندیس توضیحاتی بفرمایید؟

دو هفته نامه تندیس حدود چهارده سال است منتشر می شود متعاقبا در سال نود ویک مجوز انتشار کتاب را نیز از وزارت ارشاد گرفتیم و این را هم در کنار نشر پیکره انجام دادیم نشریه تندیس نشریه تخصصی در حوزه هنر های تجسمی است که مجموعه ای از هنر های تجسمی اعم از اخبار تحلیل و نقد نمایشگاه های هفته از یک سالی ما دیدیم اگر وارد حیطه کتاب هم بشیم محتملاً ممکنه دارای دست اورد هایی هم بشویم که خوشبختانه طی این چهار سال رقمی بالغ بر هشتاد کتاب را چاپ کرده ایم که بعضا در حوزه هنرهای تجسمی بودن

minilogo شما به عنوان کارشناس وضعیت کنونی هنر ها تجسمی را چگونه می بینید ؟

وضعیت هنر های تجسمی یا نشر اثارشون ؟؟؟

minilogo هر دو مورد را بفرمایید؟

ببینید در واقع این سوال شکل پیچیده ای دارد هنر های تجسمی امروز در واقع از یک پویایی برخوردار است ازیک رغبت اقتصادی نسبی برخوردار شده است اما اگر بخواهیم از حیث کیفیت بررسی کنیم در هنر ما جایی برای اسطوره ها نمی بینیم یعنی در واقع اسطوره های هنر ما کم رنگ شده اند این هم نکته ای هست که ظاهرا در همه جای دنیا این اتفاق می افتدیعنی بین اصالت ها و چیز های غیر اصیل فاصله هایی می افتد من به نوعی وضعیت جدید رو خیلی نمی پسندم امادر حیطه نشر اثارهنرهای تجسمی مشکل  بسیار زیاد است در حیطه نشر ما با مشکل رو به رو هستیم اتفاقی که داره در این سالها می افته اینه که انتشارات کاغذی داره تحت الشعاع فضای مجازی قرار میگیرد

minilogo پس با این نظر موافقین که فضای مجازی به نشر اثار چاپی لطمه زده است  ؟

بله این حرف حرف درستی است اما از یک جایی ما باید این بحران را حل کنیم چیزی که در فضای مجازی مبادله می شود یک چیز محدود و مختصر است یعنی به صورت اختصار است در واقع ما دانش بهتر را باید در کتاب جستجو کنیم این دارد تحت الشعاع قرار می گیرد متاسفانه می بینیم که در حیطه پر رونقی مثل خوشنویسی که تعداد خوشنویسان وانجمن های خوشنویسی بسیار زیاد است اساتید فارغ التحصیلش نیز بسیار زیاد است اما وقتی در تیراژیک هزار تایی از یکی از قله های خوشنویسی باز در مخاطب یابی هزار نسخه باز ما مشکل داریم در طول ایام گاهی از یک تیراژ  هزار تایی  سی صد چهار صد جلد به فروش می رود و از یک زمانی به بعد فروش متوقف می شود من می توانم تصور کنم که در ایران سی هزار نفر خوشنویسی کار می کنند اما وقتی در مورد قله خوشنویسی محمد حسین کتابی چاپ می شود فروشش دچار مشکل است اما الا ایحال از نظر من ما خودمون رو ناشر خیلی حرفه ای نمیدانیم اما در نشریه تندیسم حرفه ای کار می کنیم تا با سوپسیدبه بدنه پیکره من تصور می کنم بسیار شرم اور هست که محمد حسین شیرازی که یکی از مفاخر خوشنویسی هست ما در موردش حتی یک کتاب هم نداشته باشیم  علیرضا عباسی یکی از مفاخر ادبی ما در دوره صفویه است تا قبل از این نمایشگاه کتابی برایش وجود نداشت اسداالله شیرازی عبد الرشید. ما سعی کردیم این خلأ را پر کنیم و انچه در حد وسع مان است این خلا رو پر کنیم همان طور که اقای دباغ امدند و از دیدن کتاب ها خوشحال شدن احتمالا حس کردم این خلأ پر شده است.

minilogo ظاهرا خودتون به خطاطی هم علاقه دارید.

بله؛ من در اصل کارم را با خوشنویسی شروع کردم البته تحصیلاتم در رشته گرافیک هست اما به خوشنویسی علاقه مندم

minilogo علاوه بر نشر شما کتابی هم به نام خودتو ن دارید ؟

بله یک سری پنج جلد از سری نشست ها و گرد همایی ها جمع اوری کردم و امسال برای من سال پر کتابی خواهد بود. جلد ششم نیز در حال آماده شدن هست و من در کل حدود ده یازده کتاب نوشته ام.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 3 =