گرامیداشت کورش بزرگ در صداوسیما در نوروز ۱۳۹۶

پاسارگاد و تخت جمشید امسال در هنگام تحویل سال برای نخستین بار در رسانه ملی دیده شدند. آنچه می خوانید یادداشت کوتاهی است بر اهمیت این اقدام منحصر به فرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نوروز ۱۳۹۶

«کورش» پادشاه بزرگ ایران باستان از خوشنام ترین پادشاهان جهان به شمار می رود. پادشاهی که با عدل و داد با مردم کشورش و بلاد دیگر رفتار می کرد و منشور او را اولین سند حقوق بشر جهان می دانند که افتخاری برای ایرانیان به شمار می رود. در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای تصاحب افتخارات این مرد بزرگ توسط افراد موسوم به ضدانقلاب و سلطنت طلب در داخل و خارج کشور صورت پذیرفته است که ازجمله آن می توان به برگزاری مراسمی در آبان ماه سال ۹۵ در پاسارگاد اشاره کرد؛که حرف و حدیثهای زیادی به همراه داشت. شاید این تحرکات ماحصل بی توجهی نهادهای فرهنگی رسمی کشور به جایگاه رفیع این شخصیت تاریخی ایران باستان به شمار رود ، شاید هم سوء استفاده های نمادین خاندان پهلوی از کورش برای توجیه جایگاه سلطنت نورسیده این خاندان در ۵۰ سال اخیر عامل دیگری در بی مهری های مسؤلان فرهنگی کشور به کورش و اقدامات مترقیانه او در هزاران سال پیش بوده است. اما هرچه هست امسال دو واقعه مهم در رسانه ملی در نوروز ۱۳۹۶ دیده شد که باید آن را به فال نیک گرفت.

اول، پخش گزارش زنده از آرامگاه کورش در پاسارگاد و همچنین از بنای تاریخی تخت جمشید در هنگام تحویل سال۹۶ بود که از سیمای مرکز فارس پخش شد؛ و دوم اعلام روز ۱۴ فروردین به عنوان روز تجلیل از کورش در برنامه تقویم تاریخ روز دوشنیه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ بود که هر دو مورد درنوع خود کم سابقه به شمار می رود.

درمورد نخست باید گفت پخش گزارش از پاسارگاد و تخت جمشید در هنگام تحویل سال ، که تا پیش از این به یک تحریم نانوشته مبتلا شده بود،نیاز به یک بازنگری جدی داشت که خوشبختانه به نظر می رشد محقق شده باشد چرا که صداوسیمای مرکز فارس نوروز  ۹۶ این تابوی سی وچند ساله را شکست و نشان داد اهمیت دادن به تاریخ باشکوه ایران باستان نه تنها به جایگاه انقلابی صداوسیما خدشه ای وارد نمی کند بلکه به اقتدار و انسجام ملی وفرهنگی نیز کمک شایان توجهی خواهد کرد. اگرچه برنامه پخش شده از زاویه دید هنری کار در خور توجهی نبود اما تلاش کارکنان صداوسیمای مرکز فارس برای پوشش همزمان مراسم تحویل سال از ابنیه مهم تاریخی و مذهبی استان فارس ، ازحرم شاهچراغ تا حافظیه و پاسارگاد و تخت جمشید در روز بارانی نوروز امسال قابل تقدیر و قدردانی است.

اما در مورد دوم یعنی بزرگداشت روز ۱۴ فروردین به نام روز کورش باید گفت در بررسی به عمل آمده در تقویم رسمی کشور چنین مناسبتی به ثبت نرسیده است و باید مشخص شود برنامه “تقویم تاریخ” بر اساس کدام مستندی چنین مناسبتی را اعلام کرده است؟ شایان ذکر است برنامه ” تقویم تاریخ ” از مهمترین برنامه های روتین رادیو ایران به عنوان صدای ملی شناخته می شود که پیشینه روشنی در برنامه های رادیوئی ایران دارد اما در سالهای اخیر ازنظر محتوائی با فراز و نشیبهائی همراه بوده است و آنچنانکه در خور شأن این برنامه مهم رادیوئی است به آن توجه نشده است و ایرادات مختلفی در برنامه و مناسبتهای آن به چشم می خورد که نشان دهنده ضعف در مدیریت تولید و پخش برنامه های این  شبکه ملی است.

دراینجا می توانید  گزارش  شبکه استانی سیمای مرکز فارس از هنگام تحویل سال۱۳۹۶ در پاسارگاد را مشاهده فرمائید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. محسن می گوید

    از این خبر خوشحال شدم. اگر چه هیچکدام از برنامه های تحویل سال شبکه های ایران را نگاه نکردم اما اگر می دانستم از مقبره کورش برنامه پخش می شود حتما نگاه می کردم.

  2. سیما می گوید

    کلاً صداوسیما دیر به فکر افتاده….

  3. افشین می گوید

    بعداز سروصداهایی که برای دفن شهدای گمنام در پاسارگاد شد صداوسیما کار خوبی کرده که برای تحویل سال به پاسارگاد رفته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 65 = 71