کنسرت رایگان، هنر برای همه!

سید رضا اورنگ

در روزهای اخیر برخی از خوانندگان ایرانی مانند همایون شجریان برای اجرای کنسرت رایگان در سطح شهرهای کشور اعلام آمادگی کرده اند. این نوشته نگاهی دارد به ابعاد مختلف این موضوع

موسیقی، هنری است کهن که از زمان خلقت انسان وجود داشته و تاریخ شاهدی است بر این مدعا. مردم جهان از آغاز تا امروز و با هر ملت و کیشی، کششی عجیب به نوای خوش داشته و دارند.
هرچند گروه های معروف موسیقی در خدمت درباریان و اشراف بوده و هستند، اما مردم کوچه و بازار شهرها و روستاهای جهان نیز موسیقی خاص خود را داشته و دارند.
کشور ایران به گواه تاریخ از بانیان موسیقی در جهان است که از دیرباز نوای ساز و آواز در فضای آن طنین انداز بوده. هرچند بزرگان تاریخ موسیقی ایران هنرشان را برای شاهان و اشراف به اجرا می گذاشتند، اما مردم عادی نیز موسیقی خاص خود را داشتند که در مجامع و محافل توسط هنرمندان بی نام و نشان، اما توانمند اجرا می شد.

موسیقی هنری است سیال که در روح همه جاری و ساری است.


امروزه تماشای موسیقی در جهان و به خصوص در ایران بسیار گران است و هرکسی توانایی ندارد بلیت های گران بخرد و به تماشای کنسرت بنشیند. هر چند برپایی کنسرت در ایران با مشکلاتی روبرو بوده و هست، اما به همت اهالی موسیقی و هنرمندان چراغ برپایی کنسرت ها همچنان روشن است.

موسیقی هنری پرطرفدار است و همه مردم حق دارند از آن استفاده کنند، درست نیست عده ای کثیر از مردم علاقه مند را که توان خرید بلیت ندارند در حسرت دیدن کنسرت نگه داشت.

برخی از مردم توانایی مالی دارند، بعضی ندارند تا بلیت های گران خریداری کرده و تماشاگر هنرنمایی هنرمندان مورد علاقه خود باشند، آیا این گروه بزرگ را همواره باید از رفتن به کنسرت ها محروم کرد؟ این مردم علاقه مند چگونه باید از دیدن کنسرت لذت ببرند؟!
یک راه این است دولت مقدماتی فراهم کند تا هنرمندان بتوانند برای نداران برنامه اجرا کنند، اما این روش مسکنی بیش نیست و به کار بیمار نمی آید.

کنسرتهای رایگان در ایران و جهان

 

از گذشته های نسبتا دور هنرمندان جهان کنسرت های رایگان برای مردم اجرا می کردند تا همه از هنر آنان بهره مند شوند. این رسم همچنان مرسوم است.

کنسرت های خیریه که با هدفی خاص در ایران و کشورهای دیگر برگزار می شود را نمی توان با کنسرت رایگان یکی دانست، چون اهداف آنها متفاوت است. کنسرت های خیریه به منظورهای خاص ،همچنان در جهان و ایران برگزار می شود که جای تقدیر دارد.
کنسرت های رایگان پیش از این در ایران اجرا شده، اما تعداد آن بسیار معدود بوده و جوابگوی خیل مشتاقان تنگدست نیست.

شهرام ناظری

استاد ناظری و استاد کلهر چندی پیش کنسرت های رایگانی را برای مردم اجرا کردند که با اقبال روبرو شدند. این دو استاد محترم همچنان در صدد چنین اجراهایی هستند که باید از آنان تقدیر و حمایت کرد.

کیهان کلهر

پیش از انقلاب اسلامی و بعد از آن کمتر پیش آمده هنر مندان نامی عرصه موسیقی کنسرت های رایگان برای مخاطبان برگزار کنند.

درخواستهای اخیر برای اجرای کنسرت موسیقی

هنرمندانی که با برپایی کنسرت و انتشار آثارشان برای خود صاحب مال و منالی شده اند، خوب است به یمن موفقیت شان، حداقل سالی یک کنسرت رایگان در مناطق محروم ایران و تهران برگزار کنند تا جمع نداران نیز از هنرشان بهره مند شوند.


اخیراً بحث اجرای رایگان کنسرت های موسیقی در رسانه ها راه افتاده و برخی از هنرمندان برای اجرای چنین کنسرت هایی اعلام آمادگی کرده اند. این پیشنهادات، چه با نیت خیر باشد و چه نباشد امری است مهم و قابل تقدیر که باید از آنها حمایت کرد تا چنین اتفاقات خوبی رخ دهد.


برخی که عادت دارند همواره برخلاف جریان آب شنا کنند، دادن این گونه پیشنهادها از سوی بعضی از هنرمندان را به این خاطر می دانند که چون اخیراً از کنسرت های اجرا شده در کشور استقبال چندانی نشده و سالن ها تقریبا خالی بوده، آنان به صرافت برگزاری کنسرت رایگان افتاده اند.


اگر هم ادعای آنان صحیح باشد، نفس برگزاری کنسرت های رایگان پسندیده است و باید از این دست هنرمندان حمایت کرد، زیرا عده کثیری از علاقه مندانی که دست شان به دهان شان نمی رسد، می توانند شاهد اجرای هنرمندان مورد علاقه خود باشند.
وزیر ارشاد و دست اندرکاران عرصه موسیقی ،باید از این نوع اتفاقات خوب حمایت کرده و با دادن مجوز های لازم و جا و مکان مناسب زمینه برگزاری کنسرت های رایگان را فراهم کنند. نباید این حرکت مردم پسند را به دست اما و اگرها سپرده و یا در دست انداز های اداری بیندازند.

وزیر ارشاد و مدیران زیر مجموعه اش باید شرایطی را فراهم کنند که نه تنها مردم به تماشای کنسرت رایگان موسیقی بنشینند، بلکه شاهد هنرهای دیگر از جمله تئاتر نیز باشند.

امیدواریم با کمک همه هنرمندان و مدیران دولتی ،این کنسرت ها و تئاترهای مجانی به تعداد زیاد درسرتاسر ایران فرهنگ خیز روی صحنه بروند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

70 − = 61