کنسرت علی زندوکیلی در برج میلاد: اجرایی متوسط از جنس رفع تکلیف!

“به بهانه کنسرت اخیر علی زندوکیلی در برج میلاد”
اجرایی متوسط از جنس رفع تکلیف!

شامگاه پنجشنبه دهم دیماه ۹۴ برای تماشای کنسرت علی زندوکیلی راهی تالار اصلی برج میلاد شدم، به جز تابلوی الکتریکی سردر ورودی تالار در هیچ کجای محوطه بزرگ و پربازدید برج نشانی از پوستر یا بنر مربوط به کنسرت مذبور ندیدم، نظم ورود و خروج و برخورد پرسنل اجرایی نسبتا خوب بود، پیش از اجرای برنامه موفق به ملاقات مسولین برگزاری کنسرت و تهیه کننده برنامه جناب آقای صائبی نشدم و ترجیحا آن را به پایان برنامه موکول کردم.
برنامه با دقایقی تأخیر شروع شد و کنسرت با شعری از مولانا کار خود را در قالب یک ارکستر کم تعداد ۴،۵ نفره که دوتای آن به سازهای ضربی و کوبه ای و مابقی به گیتاربیس و کمانچه و پیانو و گیتار اختصاص داشت آغاز کرد. پیش از پرداختن به جزییات بیشتر این اجرا مروری اجمالی به زندگینامه و سوابق این هنرمند با استعداد کشورمان می اندازیم:

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

علی زند وکیلی (زاده ۱۳۶۵ شیراز) خواننده و نوازنده است. فعالیت‌های هنری خود را از سه سالگی با نواختن تنبک و آواز شروع کرد و در سال ۱۳۷۷ به هنرستان موسیقی شیراز وارد شد و نواختن سنتور و پیانو را آموخت. سال ۱۳۸۱ به هنرستان موسیقی تهران وارد واز همان هنرستان فارغ‌التحصیل شد و در حال حاضر کارشناس ، نوازنده و خواننده مطرح موسیقی می‌باشد.[۱]
وی به همراه برادر خود، محمد زند وکیلی گروهی را تحت عنوان زند بند تأسیس کرد. علاوه بر آن سابقه همکاری با گروه‌های دنگ شو، خموش، طلوع، نغمه کیمیا، شروندو گلبانگ را دارد و کنسرتهایی نیز به همراه این گروه‌ها برگزار کرده است.
از جمله کارهای شاخص وی می‌توان به تیتراژ مجموعه‌های دزد و پلیس، پژمان (آخر قصه) و شاهگوش (زهره) اشاره کرد. او در زمستان ۱۳۹۲ آلبومی را تحت عنوان عبور از مه در ژانر سنتی با اشعاری از حافظ، زهرا پناهی، حسین منزوی و وحشی بافقی در ۱۴ قطعه منتشر کرد. علی زند وکیلی در سی امین جشنواره موسیقی فجر در شیراز در ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۳ به اجرای برنامه پرداخت.
از وی تاکنون ۵ آلبوم با نامهای
میان تاریکی – ۱۳۹۰ (به همراه بابک غسالی)
عبور از مه – ۱۳۹۲ (به همراه هامون بهرامی‌مقدم)
دشت جنون – ۱۳۹۴
همنشین درد – ۱۳۹۴
یادی به رنگ امروز – ۱۳۹۴ منتشر شده که بیشترین استقبال مخاطبان و شاید دلیل اصلی شهرت او را بتوان در بازخوانی آثار فورکلور قدیمی در کنار تیتراژهای سینمایی و تلویزیونی برشمرد.

بازمی گردیم به اجرای پنجشنبه شب جناب زند وکیلی که علیرغم حضور چهره های هنرمند و سرشناسی چون بهاره رهنما، مهران غفوریان، بهنام تشکر، سروش صحت،فرزاد فرزین، نیوشا ضیغمی، فرزاد حسنی و.. . خیلی در شکل اجرا هنرمندانه نبود، همانند خیل عظیمی از کنسرت های این سالهای اخیر در آن نه خبری از جلوه های بصری بود نه همراهی گروههای نمایشی و حتی فرم، دریغ از یک نورپردازی حرفه ای و دکور و صحنه آرایی مناسب، نه نشانی از کارگردانی صحنه دیده می شد و نه حتی یک گروه تصویربرداری حرفه ای!
متاسفانه بزرگترین خلاقیت کنسرت های موسیقی این روزها خلاصه شده در نمایش تصاویر گلچین شده و آرشیوی و بعضا نامرتبط که در ویدئوبورد پس زمینه به نمایش درآمده و تصویربرداری روبوکم های خود سالن که در نماها و زوایایی ثابت برای برنامه هایی همچون سمینار و کنفرانس پیش بینی شده نه کنسرت های موسیقی در این سطح..
گویی تنها نکته اتکای گروه های هنری موسیقی خلاصه شده در نام و استفاده از برند و شهرت خود خواننده و قرار نیست برنامه گذار چیزی علاوه بر آن به مخاطب عرضه دارد.
بر اساس آخرین بررسی صورت گرفته توسط موسسه بیلبورد در آمریکا در برگزاری یک کنسرت موسیقی با درجه B در این کشور حداقل ۷۵۰ نفر بصورت مستقیم مشغول بکار می شوند که حدود نیمی از این تعداد را افراد متخصص در بخشهایی مثل طراحی نور، صدا، جلوه های ویژه، مارکتینگ، طراحی صحنه، لباس، گروه رسانه،آنالیز، تبلیغات و …. تشکیل می دهند.
شاید قیاس اوضاع موسیقی در کشورمان با کشورهای غربی از بسیاری جهات عادلانه نباشد اما استفاده از تجربیات سایر کشورها در احترام به مخاطب و بهره گیری از تکنولوژی و تلفیق هنرهای دیگر با موسیقی همواره تجربه موفقی بوده و پیشنهاد میشود وزارت محترم ارشاد نیز علاوه بر لحاظ این موارد در قیمت گذاری بلیط و اختصاص سالن ها، اجازه برگزاری چنین کنسرت هایی را به افراد باسابقه اهل فن و به شرط استفاده از متخصصین بخشهای مختلف بسپارد و در کنار صدور مجوز اجرای فله ای کنسرت ها به زوایای فنی ، محتوایی و کیفیت اجرا هم نظارت داشته و از طریق تدوین شیوه نامه های اجرایی علاوه بر ایجاد یک فضای رقابتی در جهت هرچه بهتر برگزار شدن برنامه هایی ازین دست بکوشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 55 = 63