کامیون وارد پردیس ملت شد | گزارش اختصاصی جلسه پرسش و پاسخ با کامبوزیا پرتوی

کامیون وارد پردیس ملت شد | گزارش جلسه پرسش و پاسخ با کامبوزیا پرتوی

علی قمی

شروع سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم کامیون در پردیس ملت آغاز شد

در جلسه ی پرسش و پاسخ فیلم کامیون ساخته ی کامبوزیا پرتوی من نیز چون سایر خبرنگاران رسانه های هنری کشور مقابل  کارگردان خوش سابقه ی کشورمان پرسش خود را به نمایندگی از سایت HONARLND.IR مطرح کردم.

می دانستم که کامبوزیا پرتوی سال‌هاست در مقام کارگردان فیلمی نساخته است. آخرین فیلمش پرده (۱۳۹۱) که با دوربین شخصی جعفر پناهی و در ویلایی در شمال ایران ساخته ‌شد توانست در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین شرکت کرده و برنده خرس نقره‌ای برای بهترین فیلم‌نامه شود. پس از بازگشت کامبوزیا پرتوی از جشنواره فیلم برلین، گذرنامه وی در فرودگاه امام خمینی تهران توقیف شد. واینک او «کامیون» را ساخته و در رسمی ترین رخداد سینمایی کشور روبروی خبرنگاران نشسته بود.

داستان فیلم کامیون

داستان کامیون درباره یک راننده کامیون ایرانی (سعید آقاخانی) است که خانواده‌ای از اهالی کردستان عراق را برای یافتن پدر خانواده به تهران می‌آورد و در مسیر اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد تا راننده را ازلحاظ عاطفی به زن عراقی (کرد ایزدی) نزدیک‌تر کند. بازی روان سعید آقاخانی بسیار باورپذیر و قابل‌ستایش است.

 

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

پرسش سرزمین هنر(HonarLand.ir) از کامبوزیا پرتوی

در جلسه عوامل فیلم با رسانه‌ها، سهم من یک سؤال بود، پس مهمترین پرسشم را ازکامبوزیا پرتوی پرسیدم:

چرا این فیلم‌نامه سال‌هاست که توسط شما نوشته‌شده و در جشنواره‌های خارجی جایزه گرفته ولی اجازه ساخت به آن داده نمی‌شد؟

او گفت:

  • مشکل من بودم. در زمان آقای شمقدری به ساخت این فیلم‌نامه توسط من مجوز نداند و گفتند کارگردان را عوض کنید تا به شما مجوز بدهیم!

در این نشست پرتوی از علاقه خودش به فیلم‌های جاده‌ای، سفر و ورود افراد به شهرهای نا آشنا گفت. در فیلم دو صحنه وجود دارد که هرکسی می‌تواند به‌راحتی تشخیص دهد که ممیزی می‌خورد. یکی صحنه عرق‌خوری افرادی در عروسی و دیگری عرق‌خوری خود راننده کامیون در جگرکی، کنار خیابان با پس‌زمینه صدای خوانندگان لاله زاری. شاید برای اینکه فردا در اکران عمومی اگر اقبالی چندانی از فیلم نشد علتش را سانسور فیلم بداند!

گزارش جلسه ی پرسش و پاسخ فیلم کامیون | علی قمی | ۱۳بهمن ۱۳۹۶ |honarland.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

38 − 33 =