ژست اسکار: دعوت دیرهنگام از عباس کیارستمی

درخبرها آمده بود که آکادمی اسکار از عباس کیارستمی کارگردان ایرانی دعوت کرده است  تا در کنار دیگر اعضای جدید آکادمی اسکار یکی از  ۶۸۳ نفری باشد که برای انتخاب بهترینهای اسکار ۲۰۱۷ در سال جاری با این آکادمی همکاری کند.
این دعوت در عین خالیکه  مایه خرسندی است  نیازمند تأمل وتأسف نیز هست.
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
تأمل دراینکه چرا این آکادمی پیش از این شایستگی های کارگردانان دگر اندیش از اقصی نقاط جهان را نادیده گرفته است. به نظر می رسد این آکادمی  پس ازانتقادات شدیدی که سال گذشته درباره نادیده گرفتن زنان و نژادهای دیگر بران وارد شده است تصمیم گرفته تعدادی از چهره های مطرح سینما غیر اروپائی وآمریکائی را در بین صدها نفری که حق رأی در اسکار آتی دارد را بگنجانند. افرادی همچون  عباس کیارستمی از ایران و دیپا متا کارگردان هندی-کانادایی، سهیم عمر خلیفه فیلمساز بلژیکی-کردی و کاترین بریلا کارگردان فرانسوی،  رامین بحرانی، مرجان ساتراپی و آنا لیلی امیرپور سه فیلمساز ایرانی‌تبار نیز از دیگر کارگردان‌هایی هستند که آکادمی اسکار امسال از آنها دعوت کرده است تا به این آکادمی ملحق شوند.

دیروز آکادمی اسکار با اعلام اسامی ۲۸۳ چهره بین‌المللی از ۵۹ کشورج جهان دربین ۶۸۳ نفر اعضای آکادمی نشان داد سعی دارد بر ایجاد تنوع در اعضای آکادمی تلاش کند. اما به نظر می رسد این نگاه نوعی ریا کاری در عرصه فرهنگی است که به منظور فروخواباندن اعتراضاتی باشد که متوجه این آکادمی شده است . اعتراضی که حتی در مراسم اختتامیه اسکار ۲۰۱۶ نیز به چشم خورد.

از سوی دیگر این انتخاب در این برهه از زمان مایه تأسف است چرا که استاد عباس کیارستمی در وضعیت جسمانی نامساعدی به سر می برد که امید بهبودی از بیماری مهلکی که با آن دست و پنجه نرم می کند بسیار اندک است .کاش این آکادمی پیش از اینها به این فکر می افتاد که از این سینماگر مشهور جهان تجلیل می نمود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 2 =