بررسی داستان چشمهای سیمونه نوشته گراتسیا دلدا نویسنده ایتالیایی

غزل قربان پور

چشمهای سیمونه (با نام اصلی ماریانا سیرکا) نوشته گراتسیا دلدا, داستان کوتاه واقع گرایانه ای است که در سال ۱۹۱۵ به رشته تحریر در آمد.

چشمهای سیمونه، اثر گراتسیا دلدا داستان دختر اربابی است به نام ماریانا سیرکا که وارث ثروت عموی خود شده است و  پس از ملاقات با خدمتکار قدیمی خود- سیمونه سوله- دلباخته او می شود.

گراتسیا دلدا
گراتسیا دلدا

اما سیمونه راهزنی است که تحت پیگرد قانونی است و به همین جهت امکان ازدواج آنها وجود ندارد.
آشنایان ماریانا, هنگامی که از تصمیم جدی او برای ازدواج با سیمونه آگاه می شوند در صدد منصرف کردن او بر می آیند.

به همین جهت نیروهای پلیس را برای دستگیری سیمونه راهزن در جریان قرار می دهند و به همین علت خانه اربابی ماریانا زیر نظر نیروهای امنیت قرار می گیرد.

سیمونه ناپدید می شود و هنگامی که پیغام یک کلمه ای ماریانا را می شنود برآشفته باز می گردد. این بازگشت اتفاقاتی را رقم می زند که داستان را به سمت و سوی تراژدی های معمول دلدا سوق می دهد.

چشمهای سیمونه رابطه عاشقانه طوفانی و پر از سو تفاهماتی است که در دل جنگل و کوهها و مزارع ساردنیای کهن اتفاق می افتد, همانطور اغلب کارهای گراتسیا دلدا, در بستر شهر خودش ساردنیا اتفاق می افتد.
اغلب آثار این نویسنده پیرامون درد, رنج, سرنوشت, قدرت و سرانجام نیک هستند.
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

سبک ساده و روایی گراتسیا دلدا باعث می شود, تجزیه و تحلیل شخصیتهای داستان در خلال گفتگوها به سادگی امکان پذیر گردد.

تحلیل روانشناسانه هر یک از شخصیت ها در غالب دیالوگهایی که رد و بدل می شود, قابل دریافت است.
طبیعت ساردنیا بخش جدایی ناپذیر داستانهای این نویسنده است و به او این امکان را می دهد تا با تصویر سازی فصول مختلف در ساردنیا, توصیفات بکر و صحیحی از وقایع و حال و هوای داستان ارائه دهد.

تمام روز بعد را نیز راه‌پیمایی کردند. طرف‌های غروب به نزدیکی دریا دسیدند. در زیر رشته‌ای از کوه‌های خلوت و سیاهرنگ در زمینه سرخ فام آسمان، همانند انبوهی از زغال خاموش شده، دهکده‌ای به چشم می‌خورد. خانه‌های خاکستری رنگ، گویی از گودال‌هایی تیره رنگ سر بیرون آورده‌اند، سوراخ‌هایی همانند غارهای متروک سنگی. خیابان‌های پر از گردوخاک زردرنگ حالت غم‌انگیز دهکده را دو چندان کرده بود.کمی آنطرف‌تر، همه چیز در نیمه تاریکی غروب ، می‌درخشید.

در چشمهای سیمونه گراتسیا دلدا, هنرمندانه مهارتهای روایتگری خود را به رخ می کشد.

خواننده در طول داستان همراه با ماریانا درد می کشد, از آتش عشق می سوزد, بر علیه تعصبات طبقاتی قیام می کند, از تضادهای شدید حاکمیت فئودالی عبور می کند ولی در نهایت تسلیم قضا و قدر می شود.
زیرا که از دیدگاه گراتسیا دلدا تمام انسانها قطره ای از دریای سرنوشت هستند و اگرچه از آن جدا شوند باز هم به آن باز خواهند گشت.

چشمهای سیمونه نوشته گراتسیا دلدا , به ترجمه بهمن فرزانه در سال ۱۳۸۹ در نشر ققنوس به چاپ رسید.

 

غزل قربان پور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 25 = 31