سباسیتانو سالگادو | روز کارگر و خلیج فارس

امروز جمعه ۱۰ اردیبهشت ماه جلالی است.روزی که درتقویم رسمی کشور به نام روز «خلیج فارس » نامگذاری شده است.

بسته پیشنهادی این هفته را تقدیم می کنیم به تمام مرزنشینان عزیز حاشیه خلیج فارس ، وهمچنین کارگران زحمتکش کشورمان که روز جهانی کارگر را درپیش رو دارند.

 

شعر

شعراین هفته از خانم حسنی محمدزاده است که شور و اشتیاقش را به نام زیبای خلیج فارس توصیف می کند وزبان حال هموطنان عزیز ماست که جز اعتلای نام وطن را دز سرنمی پرورانند.دراین شعر زیبا شاعر با تجسم بخشی به خلیج فارس او را طرف سخن قرار می دهد و به شایسته ترین کلمات و صفات به ستایشش می پردازد.

 

persian-golf

این عکس را قدیمی ترین نقشه خلیج فارس دانسته اند که مربوط است به نقشه ای منسوب به أبو إسحق إبراهیم بن محمد الفارسیمعروف به اصطخری(شهری تاریخی دراستان فارس) که از جغرافیدانان و نقشه‌کشان برجستهٔ ایرانی در سدهٔ ۴ هجری قمری و ۱۰ میلادی به شمار می رود. (تاریخ مرگ: ۳۳۶هجری خورشیدی) 

 

همه‌ی شهر عاشقت شده‌اند
شاه بانوی ِ ماه پیشانی !
آخرین بازمانده‌ی تاریخ !
فخر ِ افسانه‌های ایرانی !

در رگت خون ِ آریایی‌هاست
در نفس‌هایت آتش ِ زرتشت
دامنت را گره زدند انگار
با زنی از تبار اشکانی

مرزها را به وجد آوردی
آی زیبای ِ روسری آبی !
نقشه ها را کشانده گیسویت
رو به جغرافیای حیرانی

رام ِ چشمان ِ نیلی‌ات شده اند
گله‌ی اسب‌های دریایی
کوسه‌های هنوز سرگردان
موج‌های همیشه توفانی

در دل آب ، فوج ِ ماهی‌ها …
غرق در رقص ِ بندری با تو
این طرف مرغ‌های دریایی
آن طرف صخره‌های مرجانی

از صدف‌های ساحل ِ بحرین
تا تب و تاب ِ تنگه‌ی هرمز
بادها گرم قصه پردازی
لنچ‌ها در پی ِ غزل خوانی

بالش ِ گرم و راحت ِ قوها !
مایه‌ی افتخار ِ جاشوها !
قرص باش و نترس از طغیان !
فارس هستی و فارس می‌مانی

حسنا محمدزاده
از کتاب “جوهر جان ”

 

عکس ومقاله 

«سباستیانو سالگادو»: ماجرای من در انتهای زمین

جاناتن جونز

ترجمه:علیرضا دباغ

آیا این عکسها نشان دهنده نوعی از روح زندگی در امپراطوری «آزتک» است؟

در حقیقت ، عکسهای سباستیانو سالگادو (Sebastião Salgado’)   قطاری از انسانها را نشان می دهد که در  حال جابه جائی خاک وسنگ در معدن طلای «سراپلدا»ی برزیل هستند. براثر این کاوش دیوانه وار گودال بزرگی  در دهه ۱۹۸۰ در زمین ایجاد شده است که منظره ای غریب در شاتهای بی انتها وگیج کننده عکاس به تصویر کشیده شده است.عکسهائی چنان قدرتمند که  پیش فرض های ما  را در مورد جهان به چالش می کشد و توجه شما را به این پرسش وا میدارد که هنوز چیزهای باورنکردنی در جهان وجود دارد

سالگادو فقط یک عکاس بزرگ نیست. او را می توان آخرین عکاس بزرگ از دوره  کلاسیک دانست ، که سنت انسانی، کار در سیاه و سفید، گفتن حقایق عمیق  را به تصویر کشیده است و شما را به سمت بهترین عکسهائی می کشد که او گرفته است.

ازاین طوفان ذهنی که براثر تصاویر  معدن طلای سراپلادا به وجود می آید شما تصاویر حماسی مانندی را در مجموعه ( GENESIS )«سالگادو» می بنید،که بسته مستندی است از طبیعت بکر وانسانهائی بدوی،سالگادو اسرار سرزمینهای دور را به تصویر می کشد: چیزهائی که شما فکر می کردید سالهاست پایان پذیرفته اند ، و جنایتهائی که هرگز باور نمی شود.

به ندرت می توان دستاوردی بزرگتر از این برای یک عمر فعالیت عکاس تصورکرد…

منبع: گاردین 

 

  • “سراپلادا” در مرکز کشور برزیل و در ۴۳۰ کیلومتری مصب رود آمازون که عکاس مشهور در سال ۱۹۸۶ به معدن طلای آن رفت واین عکسهای تکان دهنده را از آن گرفت.این محل درآن بیش از ۱۰۰هزار کارگر درشرایط غیرانسانی به کار مشغول بودند ،پس از انتشار گسترده عکسهای «سالگادو» به «گودال جهنم» مشهور شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 2 =