پیشنهادی سازنده برای شبکه ی افق ، شبکه ای خارج از کادر

حامد مرادیان

شبکه ی افق در اسفند سال ۱۳۹۳ با همراهی سازمان هنری رسانه ای اوج که سازمانی غیر دولتی اما دارای حمایت مالی ست آغاز به کار کرد. شبکه افق از این بابت که از بدو فعالیت ،خط فکری و ایدئولوژی روشن و قاطعی داشته و اندیشه اش را در فرم های مختلف ، هدفگذاری شده و شکیل به مخاطب ارائه میردهد به نظر من حرفه ای ترین شبکه تلویزیونی است. شبکه هایی از این دست به سرعت مخاطب هدف خود را شناسایی و جذب کرده و به تدریج موضع جدی تر و تند تری اختیار می کنند.

اگر از همکارانم در صدا و سیما نمی شنیدم که میزان پرداخت های مالی شبکه افق از دیگر شبکه ها بالاتر و منظم تر است ، از برنامه سازی حرفه ای و شیوه مهندسی پیام آن می شد حدس زد که چنین است. نکته حائز اهمیت در رابطه با شبکه “افق” که از آغاز فعالیتش آگاهانه تولید پیام کرده و دقیقاً می داند که چه می گوید قرار گرفتن آن در بین شبکه های رسانه ملی ست.
به جز شبکه یک سیما و رادیو ایران که عنوان سراسری دارند شبکه های رادیویی و تلویزیونی سازمان صدا و سیما یا تخصصی هستند یا اختصاصی ؛ مثلا رادیو جوان و شبکه سه سیما اختصاص به جوانان دارند و شبکه سلامت و ورزش تخصصی هستند ؛ اما هیچکدام به طور خاص ایدئولوژیک نیستند. با پذیرفتن فرض فوق می توان شبکه ” افق” را از سایر شبکه ها متمایز کرد.

در حکم معاونت سیما در آذرماه ۱۳۹۷ برای مدیر تازه  شبکه ی افق آمده است:

“افق، شبکه‌ای فرهنگی است که در حوزه تخصصی «انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، بیداری اسلامی و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی» اقدام به تامین، تولید و پخش برنامه‌ها در ساختارهای مختلف خواهد نمود. پرداختن عالمانه، حرفه‌ای، مستند، باورپذیر و هنرمندانه به روایت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از دیگر ماموریت‌های مدیر جدید شبکه افق است”.
در فروردین همان سال یکی از مدیران شبکه افق در گفتگو با پایگاه خبری سینما سینما گفته بود :” مسایل عمومی کشور به گونه ای است که اجازه نقد و انتقاد را به رسانه نمی دهد و اینها در رویکرد شبکه ای مثل افق که رویکردی نقادانه دارد مؤثر است. فضای فعلی ما به گونه ای است که دایم از همه جا برای نقد نکردن تحت فشاریم درحالیکه یکی از وظایف شبکه افق چالش نقد کردن است و این نبود چالش شبکه را به افول می برد”
در زمستان ۱۳۹۸ که اظهارات کارشناسان شبکه افق نخست با واکنش کاربران فضای مجازی و سپس با موضع گیری تند اهالی فرهنگ و هنر روبرو شد مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی با اشاره به اظهارات محمد صادق کوشکی در برنامه «جهان آرا» در شبکه افق گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ایم در برنامه‌های زنده، مسئولیت حرف‌هایی که کارشناسان می‌گویند، بر عهده خودشان است و سازمان صدا وسیما نه تنها چنین اظهارنظر سخیفی را قبول ندارد، بلکه آن را خلاف موازین اخلاقی و در شرایط فعلی کشور، سمی مهلک برای وحدت میان قشر‌های مختلف می‌داند.

آیا شبکه افق بابت پیام های مستقیمی که در این برهه حساس آگاهانه و هدفمند منتشر می کند دیگر هزینه ای به سازمان صدا و سیما تحمیل نخواهد کرد؟
بهتر نیست حالا که (IPTV ) های خصوصی می توانند در چارچوب قانون محتوا تولید کنند این شبکه که دارای ایدئولوژی ، بودجه و پشتوانه و مخاطب خاص خود است به دور از محدودیت های رسانه ملی به شکل خصوصی فعالیت کند تا سازمان صدا و سیما را که متعلق به همه عقیده ها و مردم ایران است متحمل هزینه نکند؟
فعالیت آزادانه و خصوصی شبکه ی افق  این امکان را فراهم می آورد تا به جای عقب نشینی بر منطق ایدئولوژیک خود با هدف استمرار پیام پافشاری کرده و به نقد جامعه پاسخ قاطع و مبسوط بدهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

78 − = 72