از پاسخ به ایوب تا موتزارت
باز هم بگو
ته لبخندت ، هنوز چند کلمه مانده است
بگو !
گاهی طاقت یک خبر خوب را دارم .
بهار هم برای آمدن عجله دارد . حالا در نیمه ی اسفند که انتظار آخرین غوغای زمستان را می کشیدیم . هوا برای خودش بهاری شده است . من که هواشناس نیستم . شاید هم دوباره باد سردی وزید و باز هم باران و باران
شعر
اما می خواهم این هفته دو غزل از دکتر امین واعظ به شما تقدیم کنم . امین واعظ در کنار صدای گرمی که دارد ، غزل هایی پر احساس با زبانی ساده می سراید . مجموعه ی چه زود یادت رفت از او به تازگی چاپ شده است . مجموعه ای از بهترین های هفت سال شاعری امین واعظ
۱
بغض تلخی درگلوگویددلم تنگ توهست/گرچه برروی دلم جاپای کمرنگ توهست/
یاکه میبینم تورایامیروم ازشهرتو/میروم آنجاکه شایدچندفرسنگ توهست/
بارهاقصدسفرکردم ازاین شهرودیار/یک قدم برداشته دیدم دلم لنگ توهست/
سنگهازد این زمانه بردلم نشکسته ام/نوبتی هم باشدآخرنوبت سنگ توهست/ب
شکنی یانشکنی فرقی نداردچونکه دل/من چه باشم یانباشم بازدلتنگ توهست…….
۲
باتوبودن به خدا حس قشنگیست نرو/باتوشبهای سیاهم همه رنگیست نرو/
تازه دل داشت خودش رابه توعادت میداد/بین دست من وتومعبرتنگیست نرو/
مطمعنم بروی سقف دلم میریزد/راست میگویمت این خانه کلنگیست نرو/
جای من نیستی وازدل من بی خبری/این خداحافظ توتیرتفنگیست نرو/
مانده ام تاچه بگویم که بمانی نروی/آخرای یارمگرقلب توسنگیست نرو…..
کتاب
همه ی ان ها که وارد عالم هنر می شوند و می خواهند تئوری آن را هم بخوانند و یا اصلا تئوری هنر را به عنوان یک شاخه ی اصلی دنبال می کنند ، امکان ندارد با یونگ برخورد نکنند . یونگ هنگامی که بحث ناخوداگاه جمعی را مطرح کرد عرصه ای بی پایان را برای درک و تحلیل آثار هنری گشود . شاید تحلیل اسطوره ای آثار هنری آنچنان در فرهنگ نقد ایرانی جا افتاده نباشد ، مخصوصا زمانی که منتقد درامیختگی ان را با روانکاوی هم جستجو کند . اما ناخوداگاه جمعی برای هنرمندان و منتقدان غربی منبع درک و تحلیل است و کتاب های یونگ همواره خواندنی و تفکر برانگیز . اما در این میان پاسخ به ایوب چیز دیگری است . کتابی که به نوعی شاهکار یونگ محسوب می شود . ایوب از یهوه می پرسد : چرا بر من بی بی گناه و وفادار این همه بلا نازل می کنی ؟
موسیقی
انیوموریکونه موتزارت سینماست . او هفت بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است . یک بار در سال ۲۰۰۷ برای مشارکتی درخشان و چند وجهی در موسیقی فیلم اسکار را ربوده است و بار دیگر در سال در سال ۲۰۱۵ برای فیلم هشت نفرت انگیز . واقعا نمی دانم سینما و موریکونه چقدر مدیون یکدیگر هستند . یعنی آنقدر با هم ممزوج شده اند که تفکیک ناپذیر می نمایند . یک مشت دلار (۱۹۶۴)، به خاطر چند دلار بیشتر (۱۹۶۵)، خوب بد زشت (۱۹۶۶)، و روزی روزگاری در غرب (۱۹۶۸) از جمله فیلم هایی هستند که موسیقی شان به اندازه ی خود فیلم مشهور است . ملودی های این موسیقی متن این فیلم ها سال هاست که در خاطر مانده است و به این راحتی هم فراوش نمی شود . این هدیه ی بزرگ موریکونه به سینماست و سینما عرصه ای است تا موریکونه موسیقی پر احساس خود را به نمایش بگذارد . موسیقی برای روزی روزگاری در آمریکا(۱۹۸۴)، ماموریت(۱۹۸۶)، تسخیرناپذیران (۱۹۸۷)، سینما پارادیزور (۱۹۸۸)، هملت (۱۹۹۰)باگزی (۱۹۹۱)، افسانه ۱۹۰۰(۱۹۹۸)،مالنا (۲۰۰۰)، هشت نفرت انگیز(۲۰۱۵)، و مکاتبه(۲۰۱۶) از دیگر آثار اوست. چند تراک از موسیقی متن فیلم اسکاری هشت نفرت انگیز را بشنوید .
دانلود تراک ۱موسیقی فیلم هشت نفرت انگیز-اسکار ۲۰۱۶
دانلود تراک۲ موسیقی فیلم هشت نفرت انگیز-اسکار ۲۰۱۶
دانلود تراک ۳ موسیقی فیلم هشت نفرت انگیز-اسکار ۲۰۱۶
دانلود تراک ۴موسیقی فیلم هشت نفرت انگیز-اسکار ۲۰۱۶
دانلود تراک ۵ موسیقی فیلم هشت نفرت انگیز -اسکار۲۰۱۶
کوته نوشت
اما در بخش کوته نوشت ،طرح یا هایکو یا شعرهای کوتاهی از رضا چهره نگار می خوانیم
۱
ناگهان در حال دویدن مردم…. نامحسوس
و دویدن ادامه داشت.
۲
صفحه ی قبل را سفید رها کردم..
تا دفتر شعر از شاعر یک صفحه قطور تر باشد.
۳
او حتی در حالی که همه ساکت بودند…. می توانست صدای شهر دربیاورد.
۴
این روز ها جور دیگری شده ای…. شاید دلت مو هایش را رنگ زده است.
۵
این شعر خودت است… درست
خط خودت است… درست
اما با خودکار آبی دیگری نوشته شده است.
۶
یک شعر برای یک شب عادلانه است.
باقی حرف ها را سیب زمینی پوست می کنم.
۷
دوست که خورشید باشد…. تنهایی را زیر باران باید دید.
۸
کاش زمین اینقدر گرد نبود.
تا بودنت آرام تر می گذشت.
۹
من اینجایم. در توپی که قبلا از جایی شوت شده است.
۱۰
تکلیف خودتان را معلوم کنید. پطروس؟ یا مهندس سد سازی…؟